Hoe kijkt Nederland naar mountainbiken: de resultaten van het imago-onderzoek

De resultaten uit het imago-onderzoek dat Motivaction in opdracht van de NTFU liet doen, laten een gemengd beeld zien. Mountainbikers zijn sportief en avontuurlijk, maar ze zijn ook gevaarlijk en zorgen voor overlast.

Als mountainbikers kennen we onze sport natuurlijk goed. Maar hoe kijken niet-mountainbikers naar mountainbiken? Wat is de eerste indruk van mensen als ze aan mountainbiken denken?
 

Weinig bekendheid

Belangrijkste uitkomst uit het imago-onderzoek: onbekend maakt onbemind. Nederlanders hebben wel een mening over mountainbikers, maar weten eigenlijk heel weinig over de sport. Slechts vier op de tien mensen hoort, leest of ziet regelmatig iets over mountainbiken. En meer dan de helft van de ondervraagden is niet bekend met de regels.

Wat mensen weten, halen ze uit de krant of sociale media. Dat zijn vooral berichten over asociaal gedrag zoals niet bellen, schreeuwen, rommel achterlaten en roekeloos rijden. Als het een positief bericht is, gaat dat meestal over dat mountainbikers die zich bekommeren om hun omgeving.
 

Magere voldoende

Het gemiddelde rapportcijfer dat mountainbikers krijgen is een 6,4: een magere voldoende. Mensen die wel eens een negatieve ervaring hebben gehad met een mountainbiker geven een aanzienlijk lagere beoordeling (5,1). Mensen die nooit iets horen/lezen over mountainbikers zijn ook negatiever (6,2). Lager opgeleiden zijn ook minder tevreden over mountainbikers (6,0).

Personen met mountainbikers in hun sociale kring beoordelen mountainbikers juist weer positiever dan personen zonder persoonlijk contact. Ook jongeren zijn positiever over mountainbikers dan ouderen. 
 

Positiever imago

Er is dus nog een hoop te winnen, vindt de NTFU. Een positiever imago krijgen we door meer informatie over mountainbiken delen, te reageren op onjuiste beeldvorming in de media en vooral de positieve verhalen onder de aandacht te brengen. Dat zijn acties waar de NTFU zich voor inzet.

Want als meer mensen weten en begrijpen wat mountainbiken wél is, is er meer begrip voor de sport. Daarmee is het makkelijker om routes open te houden, toertochten te organiseren en zijn er minder conflicten in het bos.
 

Meer weten?

De NTFU laat regelmatig onderzoek naar de ontwikkelingen in de Nederlandse wielersport. Zo weet de bond goed wat wielrenners, mountainbikers en gravelbikers beweegt. Op de onderzoekspagina vind je andere lopende en afgeronde onderzoeken naar de wielersport.

Download Imago-onderzoek MTB 2025

*
*
*

Misschien ook interessant...

Kennis & onderzoek, Veiligheid

NTFU, KNWU en VeiligheidNL bundelen krachten om fietsongevallen te voorkomen

Wielrennen, mountainbiken of gravelbiken is gezond. Maar de ongevallencijfers laten ook een keerzijde zien. Als het misgaat, is het letsel vaak ernstig. De NTFU, KNWU en het kenniscentrum letselpreventie VeiligheidNL gaan daarom samenwerken om fietsongevallen te voorkomen.

Verenigingen

Congres voor jeugdaanbod in de wielersport tijdens NK wielrennen

Op zaterdag 28 juni, tijdens het NK Wielrennen in Ede, organiseert de NTFU een inspirerend én praktisch congres voor wielerverenigingen die willen investeren in jeugd. Of je nu net begint met een jeugdafdeling of al jaren actief bent: dit congres biedt concrete handvatten, nieuwe inzichten en volop inspiratie.

Afsluitdijk

Fietsorganisaties teleurgesteld over mogelijkheden voor fietsen en wandelen op de Afsluitdijk

Rijkswaterstaat moet meer doen om fietsen en wandelen mogelijk te maken op de Afsluitdijk. De 32 kilometer lange dijk blijft tot 2025 gesloten voor fietsers en wandelaars omdat de dijk versterkt en vernieuwd wordt. Fietsplatform, Wandelnet, de NTFU en Fietsersbond zijn teleurgesteld en sturen daarom een brief aan de Tweede Kamer. Daarin vragen ze opnieuw aandacht voor de adviezen die ze begin 2020 al gaven aan Rijkswaterstaat.

Huidige maatregelen verleng tot 14 januari

De huidige coronamaatregelen worden verlengd tot in ieder geval 14 januari 2022. Dat maakte demissionair premier Mark Rutte dinsdagavond 14 december bekend op de persconferentie.

Betere fietspaden kunnen het aantal ongelukken verkleinen

Als het aan de overheid ligt, zijn er in 2050 nul verkeersslachtoffers. Een onderzoek van kenniscentrum VeiligheidNL laat zien dat daarvoor eerst iets moet veranderen. Het aantal fietsers dat ernstig gewond raakte en op de Spoedeisende Hulp kwam, steeg in tien jaar met vijftien procent. Ook het aantal gewonde wielrenners steeg in die periode, met 44 procent. VeiligheidNL roept daarom op om samen in actie te komen. Wielersportbond NTFU sluit zich daarbij aan.

NTFU, Verenigingen

NTFU en Cyql verlengen samenwerking voor 3 jaar

Na een succesvolle samenwerking, hebben de NTFU en Cyql de overeenkomst met nog eens drie jaar verlengd. Verenigingen die bij de NTFU zijn aangesloten maken daarom ook de komende drie jaar kosteloos gebruik van de Cyql-app.

6x tips om je vrijwilligers te bedanken

Als club is het belangrijk om jouw vrijwilligers te bedanken. Hierdoor uit je je waardering voor hun harde werk! Wij geven 6 tips.

De voordelen van Fietssport voor clubleden

In 2016 lanceerde de NTFU het platform Fietssport. In Fietssport Magazine, de Fietssport-app en op Fietssport.nl vinden wielrenners, mountainbikers en gravelbikers alle informatie die zij nodig hebben om hun sport te beoefenen. Steeds meer fietsers gebruiken Fietssport voor het downloaden van een route, inschrijven voor een toertocht of het vinden van een vereniging. Daarnaast kunnen leden op Fietssport.nl eenvoudig hun gegevens wijzigen, extra dekking aanvragen en schade melden. 

Gelderse veerponten

NTFU op de bres voor veerponten in Gelderland

Schipper, kan ik straks nog overvaren? Dat is de vraag in Gelderland. Het geld voor de veerponten is op. Tientallen ponten verdwijnen, waardoor je straks kilometers om moet fietsen. Samen met fiets- en wandelorganisaties, start de NTFU een petitie.

Meer ruimte voor de fiets

Nijmegen verwelkomt gravelbikers en mountainbikers

De gemeente Nijmegen heeft een nieuwe bosbeheervisie voor de Vier Perken, Mariënbosch en Westermeerdijk. Daarin blijven de meeste routes en paden open voor de gravelbiker. Stichting Rijk van Nijmegen en de NTFU leverden als vertegenwoordiger van een van de belangrijkste gebruikersgroepen input aan voor de plannen van de gemeente.