Als deelnemer van een toertocht verwacht je dat er goed is nagedacht over de veiligheid. Ook voor jouw eigen tocht is het dus belangrijk dat je mogelijke risico’s die zich tijdens jouw evenement kunnen voordoen in kaart brengt. Denk bijvoorbeeld aan gevaarlijke punten, het weer of de zwaarte van de route. Op deze pagina geven we je informatie over een aantal specifieke onderwerpen en sommen we op wat je vooraf en tijdens de tocht gedaan moet hebben om een zo veilig mogelijk situatie te creëren.
Sinds 2023 vragen we organisatoren van toertochten om een veiligheidscoördinator aan te stellen per toertocht. De veiligheidscoördinator is vooraf en tijdens de tocht het aanspreekpunt voor zaken rondom veiligheid. Hij/zij neemt de leiding in het inventariseren van gevaarlijke situaties en zorgt dat er een passende oplossing komt, zowel in de voorbereiding van de tocht als op de dag zelf. De veiligheidscoördinator wordt aangesteld door de vereniging en handelt dan ook namens de vereniging/organisator en is niet persoonlijk aansprakelijk.
Als we het hebben over veiligheid, dan gaat het om de veiligheid van zowel deelnemers als de veiligheid van andere weggebruikers. Stuur bijvoorbeeld je deelnemers op een mooie Hemelvaartsdag niet over smalle toeristische paadjes in het bos of langs plaatsen waar zich veel voetgangers bevinden, zoals wandelgebieden, toeristische evenementen en dorpsmarkten. Om alle risico's goed in kaart te brengen, adviseren we om een goede risico-inventarisatie te doen. Denk hierbij aan de volgende punten:
Soms ben je verplicht om bij een evenement verkeersregelaars in te zetten. Als voor jouw evenement geen vergunning nodig is (evenement zonder bezwaar) dan kun je leden of vrijwilligers via een online opleiding van 30 minuten opleiden tot evenementenverkeersregelaar, je bent dan voor één jaar verkeersregelaar. Is er voor jouw evenement wel een vergunning nodig, dan bepaalt de vergunningverstrekker op basis van het verkeersplan of en waar verkeersregelaars nodig zijn. Soms is een vrijwillige verkeersregelaar voldoende, soms is het nodig om professionals in te huren.
We raden het af om leden of vrijwilligers zonder opleiding in te zetten als tochtbegeleiders. Dit omdat je dan (toch) het verkeer aan het regelen bent; zonder opleiding mag dit niet. Bij een ongeval kun je zelfs aansprakelijk gesteld worden, doe het dus niet! Verkeersregelaars met een opleiding zijn verzekerd voor algemene aansprakelijkheid via het NTFU verzekeringspakket.
De opleiding tot verkeersregelaar wordt verzorgd door de Stichting Verkeersregelaars Nederland (SVNL), in opdracht van de politieacademie.
Ons advies: vraag minimaal 3 maanden voor je tocht de vergunning aan bij de gemeente en begin ruim op tijd met de instructie.
Bij toertochten waar een vergunning voor nodig is, is het verplicht om minimaal 1 gecertificeerde EHBO'er per 750 deelnemers beschikbaar te hebben. Ook kan het zijn dat de vergunningverlener vraagt om een EHBO post. Deze post moet altijd bemand zijn door minimaal 1 EHBO'er en moet beschikking hebben over stromend water, de mogelijkheid om de handen te wassen en er moet een goedgekeurde verbandkoffer aanwezig zijn. Daarnaast moet de organisatie er over nagedacht hebben hoe de EHBO te vinden is (met bewegwijzering).
Als je een toertocht organiseert is een extra aandachtspunt de logistiek van mobiele EHBO-posten; vergeleken met evenementen die op één locatie plaatsvinden is dit een best ingewikkelde klus. Je weet immers nooit waar of wanneer een valpartij plaatsvindt. Het is handig als EHBO wagens regelmatig bij een controle-, pauze- en verzorgingspost zijn, omdat daar vaak een beroep wordt gedaan op verzorging van opgelopen verwondingen. Rij met de EHBO wagen altijd tegen de rijrichting in, zo kun je worden gewaarschuwd door deelnemers die een valpartij hebben gezien. De bemanning van een EHBO wagen moet natuurlijk redelijke kennis hebben van EHBO en de route.