Over veel onderwerpen op gebied van wielrennen, mountainbiken en gravelbiken hebben we een mening. Hier lees je hoe wij over verschillende onderwerpen denken.
Nederland staat bekend om de grote hoeveelheid veilige fietspaden en deze infrastructuur. Inmiddels komen er steeds meer elektrische fietsen en speed pedelecs, en neemt ook het aantal sportieve engewone fietsen én andere voertuigen op het fietspad steeds toe. Het wordt drukker op het fietspad. Op verschillende plekken is de groei zo groot, dat de beschikbare ruimte voor fietsen en fietsers de beperkende factor wordt. De uitdaging voor deze doelstelling is hoe we op korte termijn meer ruimte kunnen creëren voor rijdende en geparkeerde fietsen.
We trekken er steeds vaker met z’n allen op uit om buiten te sporten, te bewegen en te ontspannen. Dat is positief, want het is goed voor onze gezondheid, zowel fysiek als mentaal. Het is dus belangrijk dat we naar buiten kunnen blijven gaan en dat de openbare ruimte zo is ingericht dat het aantrekkelijk en veilig is om daarin te kunnen fietsen. De NTFU streeft daarom naar voldoende ruimte voor sportieve fietsers, zoals mountainbikers en gravelbikers.
Vignetten zijn een manier voor terreineigenaren om inkomsten te werven. Om bijvoorbeeld de verschillende natuurtypen in stand te houden via maaien of kappen. Om veerasters te onderhouden en de grazers te verzorgen. Om recreatieve paden te onderhouden en te zorgen dat ze veilig zijn. Voor trailcrews - vrijwilligers die voor de aanleg en het onderhoud van mountainbikeroutes zorgen - zijn vignetten een bron van inkomsten om de mountainbikeroutes te onderhouden en de terreineigenaar te ondersteunen bij natuurbeheer.
Of het nu gaat om mountainbikeroutes, fietsveiligheid of vergunningen: wij zetten ons in voor wat de sportieve fietser belangrijk vindt en laten hun stem horen bij overheden, natuurbeheerders en andere organisaties.
Lees meerRegels over nachtfietsen zijn meestal vastgelegd in lokaal geldende toegangsregels. De meeste gebieden zijn geopend van zonsopgang tot zonsondergang en alleen toegankelijk op wegen en paden. Op de toegangsborden staat informatie over toegangsregels voor wandelaars, fietsers en ruiters.
Het wordt steeds lastiger een tocht te organiseren. Sommige tochten die al jaren georganiseerd worden, worden noodgedwongen geannuleerd. Anderen moeten het aantal deelnemers terugschroeven. Dat komt omdat regels strenger worden en de procedure om toestemming of een vergunning te krijgen nog steeds ingewikkeld is en organisatoren steeds meer moeten betalen.
Voor vrijwel alle wielrenners, mountainbikers en gravelbikers is het dragen van een fietshelm de norm. Dat is mooi, want een fietshelm verkleint de kans op hoofd- en hersenletsel bij een valpartij. Toch blijft de NTFU het dragen van een fietshelm stimuleren. Er zijn altijd mensen die net beginnen met sportief fietsen en nog niet weten welke bescherming ze nodig hebben bijvoorbeeld. De NTFU onderschrijft uiteraard het streven naar zo min mogelijk ongelukken in het verkeer. Ieder fietsslachtoffer is er een teveel.
Het aantal elektrische fietsen in Nederland neemt nog elk jaar toe, ook voor recreatief en sportief gebruik. Werd in 2016 nog 32 procent van de recreatieve ritten op een elektrische fietsen gereden, in 2022 is dit maar liefst 52 procent. Mensen kunnen tot op latere leeftijd blijven fietsen, leggen grotere afstanden af en de drempel om met de fiets naar het werk te gaan wordt verlaagd. De NTFU vindt dit positieve ontwikkelingen.
De opkomst van elektrische fietsen brengt ook nieuwe vraagstukken met zich mee. Nieuwe wet- en regelgeving voor specifiek speedpedelecs - met een snelheid tot maximaal 45 kilometer per uur) is in juli 2017 geïntroduceerd. Voor hen gelden dezelfde regels als voor een bromfiets: bij ontbreken van een fiets/bromfietspad moeten zij op de weg rijden. De NTFU volgt deze ontwikkelingen met extra interesse in het kader van de discussie of wielrenners ook op de rijbaan moeten fietsen.
Met jouw steun zorgt de NTFU dat je kunt blijven genieten van de fietssport: op de weg, op de trails en alles daar tussenin.
Steun ons en word lid