Ledenwerving en -behoud

De wielersport is aan het groeien! In de afgelopen jaren kwamen er maarliefst 200.000 sportieve fietsers bij (Bron: NTFU Wielersportmonitor). Mooie kansen voor wielerverenigingen om mee te groeien dus. Op deze pagina helpen we je met een aantal simpele stappen op weg naar een groeiende vereniging. 

Analyse

Voordat je aan de slag gaat met een actieplan is het goed om eerst eens te kijken naar de huidige stand van zaken binnen de vereniging. Kun je de volgende vragen beantwoorden?

  • Hoeveel leden heeft de vereniging op dit moment?
  • Hoeveel leden stromen er jaarlijks in en uit?
  • Hoe ziet het ledenbestand er uit? (verdeling leeftijd, geslacht, toer/competitief) 
  • Wat biedt de vereniging allemaal aan?
Wist je dat de NTFU een handige tool heeft om je te helpen met de analyse van je ledenbestand? Wil je hier gebruik van maken? Laat het ons dan weten

Op basis van de antwoorden op bovenstaande vragen kun je wellicht al voorzichtig een doel omschrijven. Valt je op dat er veel leden uitstromen? Dan is het goed om eerst te kijken hoe je de uitstroom kunt beperken. Heb je een hele hoge gemiddelde leeftijd binnen de vereniging? Dan kun je denken aan het werven van jongere leden. 

 

Leden behouden

Je kunt als vereniging heel veel energie stoppen in het werven van leden, maar als er aan de achterkant evenveel of meer leden opzeggen, dan is dat zonde van de tijd en kun je beter eerst focussen op ledenbehoud. Bij ledenbehoud stel je je huidige leden centraal. Het is dan ook van groot belang om goed te weten wat er speelt binnen de vereniging en wat leden verwachten van hun lidmaatschap en de vereniging. De volgende acties kunnen je daar eventueel bij helpen:

  1. Zorg dat je als bestuur of commissie in gesprek komt met leden en ze gericht vraagt naar hun behoeften en wensen. 
  2. Bespreek in vergaderingen zoals de ALV wat leden verwachten van de verenigingen.
  3. Voer een zogenaamde exit-enquete uit onder leden die hun lidmaatschap opzeggen. Belangrijkste vragen: wat is de reden van opzeggen en wat kan de vereniging veranderen om ze langer lid te laten blijven?
  4. Zet een vragenlijst uit onder de leden om een uitgebreide analyse te doen over de wensen en behoeften van de leden.
 
Wist je dat de NTFU gratis een kant-en-klaar ledenonderzoek aanbiedt om te onderzoeken wat er speelt onder de leden? Kijk hier voor meer informatie. 

Doelgroepen

Waar liggen de kansen voor jouw vereniging? Op basis van verschillende onderzoeken geven we een aantal suggesties van interessante doelgroepen.

  1. Vrouwen | Wist je dat 46% van de startende fietsers vrouw is? Steeds meer vrouwen stappen op de fiets, maar het aandeel vrouwen bij verenigingen blijft nog achter met slechts 14% van het ledenbestand.
  2. Jongere doelgroep | De gemiddelde leeftijd van een verenigingslid is 53 jaar. Van de startende fietser ligt de gemiddelde leeftijd een stuk lager. 41% van de starters is tussen de 25 en 35 jaar en 16% tussen de 35 en 45 jaar. Een mooie kans om te verjongen dus!

 

Houd ook rekening met redenen waarom fietsers wellicht niet bij je vereniging willen fietsen. Uit onderzoek blijkt dat:

  1. Fietsers denken dat fietsen bij een vereniging veel tijd kost| 25% van de sportieve fietsers geeft dit als reden om niet lid te worden
  2. Fietsers denken dat fietsen bij een vereniging te prestatiegericht is | voor 20% van de sportieve fietsers is dit een reden om buiten verenigingsverband te fietsen.


Het kan zijn dat de twee bovenstaande redenen te maken hebben met (onterechte) beeldvorming en/of verwachting van de sportieve fietser. Aan jouw vereniging de taak om vooraf dus goed na te denken hoe je je vereniging positioneert! 

Passend aanbod

Als je aan de slag gaat met ledenwerving- of behoud, dan is hetgeen dat je als vereniging aanbiedt wellicht wel het belangrijkste aspect. Zowel bij het behouden van leden als bij het werven van nieuwe leden of doelgroepen is het essentieel om na te denken over de volgende vragen:

  • Wat bieden we als vereniging aan? 
    • Clubritten: welke snelheden, dagen, tijden, etc.
    • Andere wielergeralateerde activiteiten zoals trainingen, toertochten of fietsreisjes
    • Andere activiteiten zoals een ledenavond of barbecue
  • Heeft de doelgroep (huidige doelgroep of nieuwe doelgroep) behoefte aan ander aanbod?
Om de tweede vraag goed te kunnen beantwoorden is het noodzakelijk om in gesprek te gaan met de betreffende doelgroep. Wordt er wat anders verwacht dan dat wat je vereniging aanbiedt? Dan is het verstandig om na te denken hoe het aanbod van je vereniging wat aangepast kan worden. 

Promotie en communicatie

Je hebt helder wie je doelgroep is, wat (potentiële) leden willen en het aanbod van je vereniging is er. Dan is het tijd om daadwerkelijk aan de slag te gaan met werven. Op de pagina 'Promotie en communicatie' vertellen we je hier alles over.

Lees meer

E-learning: Een warm welkom op de club

Om je goed op weg te helpen met ledenwerving- en behoud, hebben we speciaal voor wielerverenigingen een online training ontwikkeld. In een aantal uurtjes doorloop je verschillende stappen die bij ledenwerving- en behoud komen kijken. Aan het eind van de rit heb je een compleet actieplan opgeleverd. Wat wil je nog meer?!

Aan de slag!