De wielersport is aan het groeien! In de afgelopen jaren kwamen er maarliefst 200.000 sportieve fietsers bij (Bron: NTFU Wielersportmonitor). Mooie kansen voor wielerverenigingen om mee te groeien dus. Op deze pagina helpen we je met een aantal simpele stappen op weg naar een groeiende vereniging.
Voordat je aan de slag gaat met een actieplan is het goed om eerst eens te kijken naar de huidige stand van zaken binnen de vereniging. Kun je de volgende vragen beantwoorden?
Je kunt als vereniging heel veel energie stoppen in het werven van leden, maar als er aan de achterkant evenveel of meer leden opzeggen, dan is dat zonde van de tijd en kun je beter eerst focussen op ledenbehoud. Bij ledenbehoud stel je je huidige leden centraal. Het is dan ook van groot belang om goed te weten wat er speelt binnen de vereniging en wat leden verwachten van hun lidmaatschap en de vereniging. De volgende acties kunnen je daar eventueel bij helpen:
Waar liggen de kansen voor jouw vereniging? Op basis van verschillende onderzoeken geven we een aantal suggesties van interessante doelgroepen.
Houd ook rekening met redenen waarom fietsers wellicht niet bij je vereniging willen fietsen. Uit onderzoek blijkt dat:
Het kan zijn dat de twee bovenstaande redenen te maken hebben met (onterechte) beeldvorming en/of verwachting van de sportieve fietser. Aan jouw vereniging de taak om vooraf dus goed na te denken hoe je je vereniging positioneert!
Als je aan de slag gaat met ledenwerving- of behoud, dan is hetgeen dat je als vereniging aanbiedt wellicht wel het belangrijkste aspect. Zowel bij het behouden van leden als bij het werven van nieuwe leden of doelgroepen is het essentieel om na te denken over de volgende vragen:
Je hebt helder wie je doelgroep is, wat (potentiële) leden willen en het aanbod van je vereniging is er. Dan is het tijd om daadwerkelijk aan de slag te gaan met werven. Op de pagina 'Promotie en communicatie' vertellen we je hier alles over.
Lees meerOm je goed op weg te helpen met ledenwerving- en behoud, hebben we speciaal voor wielerverenigingen een online training ontwikkeld. In een aantal uurtjes doorloop je verschillende stappen die bij ledenwerving- en behoud komen kijken. Aan het eind van de rit heb je een compleet actieplan opgeleverd. Wat wil je nog meer?!
Aan de slag!