Zeker zes op de tien sportieve fietsers fietst graag in groepsverband (Wielersportmonitor 2023). Om het fietsen in een groep veilig en vooral leuk te laten verlopen is het goed om stil te staan bij een aantal eenvoudige afspraken. Hoe ritsen jullie bijvoorbeeld wanneer je wordt ingehaald, en wat zijn de afspraken over snelheid?
Zeker zes op de tien sportieve fietsers fietst graag in groepsverband (Wielersportmonitor 2023). Om het fietsen in een groep veilig en vooral leuk te laten verlopen is het goed om stil te staan bij een aantal eenvoudige afspraken. Hoe ritsen jullie bijvoorbeeld wanneer je wordt ingehaald, en wat zijn de afspraken over snelheid?
Het aantal elektrische fietsen in Nederland neemt elk jaar toe, ook voor recreatief en sportief gebruik. Mensen kunnen tot op latere leeftijd blijven fietsen, leggen grotere afstanden af en de drempel om met de fiets naar het werk te gaan wordt verlaagd. De NTFU vindt dit positieve ontwikkelingen.
Dat leden op een racefiets, mountainbike of gravelbike met elektrische ondersteuning binnen een vereniging of groep willen fietsen, moet geen problemen opleveren, vindt de NTFU. Zo blijven leden langer in verenigings- of groepsverband fietsen. Wel moeten leden ervoor zorgen dat ze de wettelijke regels voor fietsen met elektrische ondersteuning volgen. De fiets heeft dus een trapondersteuning tot 25 kilometer per uur.
Elektrische fietsen die zijn opgevoerd, zijn niet toegestaan. Behalve dat dit wettelijk gezien niet is toegestaan, heeft het ook consequenties als er een ongeluk gebeurt. Zo zijn leden die op een opgevoerde elektrische fiets rijden niet verzekerd.
Voor de veiligheid van de andere leden in de groep en verkeersdeelnemers, adviseert de NTFU géén speedpedelecs en gewone elektrische fietsen toe te laten. Speedpedelecs gaan te snel (maximaal 45 kilometer per uur) en een gewone elektrische fiets wijkt te veel af van een racefiets, gravelbike of mountainbike. Sturen kunnen in elkaar raken en fietsers die achter de e-biker rijden kunnen slechter vooruit kijken omdat de e-biker rechtop zit bijvoorbeeld.
In de praktijk rijdt iemand met trapondersteuning mee in de langzamere groepen: de fiets kan wel harder dan 25 kilometer per uur maar de ondersteuning houdt dan op.
De NTFU adviseert wielerverenigingen en groepen een aantal regels te maken over het rijden op een elektrische fiets in groepsverband. Denk bijvoorbeeld aan:
Lees hoe wij over verschillende onderwerpen zoals elektrisch fietsen denken.
Lees meer