Leden werven met de actie 'Welkom op de Club'

De afgelopen jaren zijn veel mensen begonnen met sportief fietsen, een mooie kans voor wielerverenigingen. Want zeg nou eerlijk, wat is er leuker dan gezellig bij een vereniging fietsen? Met de ledenwerfactie 'Welkom op de Club' helpen we verenigingen het lidmaatschap bij de fietsvereniging te promoten. 

Het bereiken van potentiële leden

Tijdens de actie 'Welkom op de Club' richt de NTFU zich met haar (Fietssport)kanalen op het bereiken van potentiële leden voor jullie vereniging. Dat doen we onder andere met nieuwsbrieven en social media campagnes. In 2022 bereikten ruim 90.000 potentiële clubleden met onze kanalen. Deelnemende clubs organiseren tijdens de actie één of meerdere activiteiten waarbij potentiële leden kunnen proeven aan het fietsen bij een club! Welkom op de club vindt jaarlijks plaats in het voorjaar bij de opstart van het wegseizoen (medio maart).

Welkom op de club promotievideo. Bekijk de hele film hier. 

Dit kun je van de NTFU verwachten

Uiteraard kun je rekenen op de support van de NTFU. Je krijgt van ons:

  • Een inschrijfformulier waarmee je potentiële leden direct aanmeldt voor de introducéverzekering;
  • Een stappenplan zodat je goed voorbereid bent om nieuwe leden op te vangen;
  • Een mediakit met een video, social-posts, persbericht, flyer en poster en banners voor op je website;
  • Tips hoe je je kennismakingsritten onder de aandacht brengt via de lokale media.

Uiteraard zet de NTFU zich ook in om zoveel als mogelijk fietsers te bereiken. Dat doen we door:

  • een video samen met verenigingen te maken, waarmee we andere fietsers laten zien hoe leuk het is bij een club te fietsen; 
  • betaalde social-media-posts via Fietssport te plaatsen, die gericht zijn aan fietsers in de buurt van jouw vereniging;
  • fietsers via onze (media)partners te enthousiasmeren om bij een club te fietsen.

Goed verzekerd op pad als introducé

Wist je dat introducéleden vier weken gratis verzekerd mee kunnen fietsen met je vereniging? Potentiële leden melden zich direct aan als introducélid via de knop 'Fiets een keer mee' op jouw Fietssport Clubpagina óf meld iemand direct aan als intro via de ledenlijst. 

Bekijk de introducéverzekering

Kies jouw doelgroep

Om succesvol te zijn op het gebied van ledenwerving adviseren we om vooraf een duidelijke doelgroep te kiezen. Er kan namelijk veel verschil zitten in de behoeften en communicatievoorkeuren van verschillende doelgroepen. Om je goed op weg te helpen met het kiezen van een kansrijke doelgroep, sommen we hieronder enkele interessante gegevens op. Deze feiten en cijfers komen uit de Wielersportmonitor 2023, een uitgebreid onderzoek van de NTFU onder de gehele Nederlandse wielerpopulatie.

Demografie

  • 74% van de wielersporters is man, 26% is vrouw;
  • Onder de fietsers van 25-35 jaar is een oververtegenwoordiging aan vrouwen;
  • De grootste groep wielersporters is tussen de 35 en 45 jaar oud met een gemiddelde leeftijd van 39 jaar.
     

Startende wielersporters

  • 59% van de nieuwe wielersporters start in de periode maart t/m mei met sportief fietsen;
  • Zijn op zoek naar geschikte routes (32%) en willen tips en informatie voor het verbeteren van hun fietstechniek (24%);
  • Gezonder en fitter worden speelt de belangrijkste rol om te starten met sportief fietsen;
  • 46% van de startende wielersporters is vrouw.
     

Fietsen bij een vereniging

  • Zo'n 200.000 fietsers overwegen om zich aan te sluiten bij een vereniging;
  • Waar mannen vaker gericht zijn op het prestatieve aspect van fietsen (sneller worden, betere conditie), hebben vrouwen gemiddeld meer behoefte aan de meer sociale kant van de vereniging en willen zij werken aan fietstechniek om zekerder op de fiets te zitten.
  • Motivatie om vaker te fietsen (64%), sociale contacten (66%) en goede routes (43%) zijn de belangrijkste redenen om aan te sluiten bij een vereniging;
  • Wielersporters zoeken voornamelijk online naar informatie over de vereniging (website, google, social media).

Heb je een doelgroep gekozen? Probeer dan rekening te houden met de uitkomsten uit de Wielersportmonitor. Zo kun je bijvoorbeeld je activiteit en communicatie aanpassen op de voorkeuren van jouw doelgroep. 

Wil je dieper ingaan op de doelgroepen binnen jouw vereniging? Denk er dan eens over na om de online training 'Een warm welkom op de club' te volgen. Na het volgen van deze online scholing heb je een compleet plan om aan de slag te gaan met ledenwerving en -behoud.

Op de pagina ledenwerving en -behoud zijn nog veel meer tips en tricks te vinden over het werven van leden.

 

 

     

Stappenplan

Tijdens 'Welkom op de Club' helpen we je op weg met een handig stappenplan, hierin behandelen we hoe je een geschikte doelgroep kiest, helpen we je met het organiseren van een kennismakingsrit, stellen we een kant-en-klaar communicatiepakket beschikbaar en nog veel meer. Je gaat hier aan de slag met het stappenplan. 

Aanmeldformulier

Meedoen aan de Welkom op de Club actie voor het voorjaar van 2024? Vul het onderstaande formulier in. 

*
*
*
*
* 500 tekens over
*

We staan voor je klaar

Wil je aan de slag met 'Welkom op de Club' maar heb je nog vragen? Caroline Lit staat voor je klaar om je verder te helpen.

Caroline Lit

Medewerker Verenigingsondersteuning

Stuur een e-mail naar Caroline