Promotie kan een belangrijke rol spelen bij het vergroten van de zichtbaarheid van je vereniging. Goede promotie en communicatie helpt om bijvoorbeeld nieuwe leden te werven en de betrokkenheid in de lokale gemeenschap te vergroten.
De NTFU heeft ruim 50.000 leden die bij een vereniging fietsen. Maar er zijn nog veel meer mensen die geïnteresseerd zijn in het fietsen bij een club. Ongeveer 200.000 sportieve fietsers hebben al eens overwogen zich aan te sluiten bij een vereniging. Maar hoe zorg je ervoor dat die mensen hun weg naar jouw club vinden?
Nou, door online aanwezig te zijn. Veel fietsers beginnen hun zoektocht naar een club online: ze bezoeken de verenigingswebsite (46%) of scrollen door de social media van de club (38%). Het is belangrijk dat je je daar goed presenteert.
Jouw potentiële lid bekijkt dus als eerste je website. Die wil immers weten met wie hij of zij gaat fietsen, wanneer er getraind wordt, hoe ver en hard de groepen rijden én wat je als lid zoal krijgt voor je contributie. Staat die informatie op jouw website? En kun je die ook makkelijk vinden?
Vaak niet. Veel verenigingswebsites gaan alweer een tijdje mee en zijn verouderd. Ze zijn slecht leesbaar op mobiele telefoons, laden traag en zijn rommelig doordat er teveel onnodige informatie op staat.
Wij adviseren je website als online visitekaartje te zien. Een overzichtelijke website zonder overbodige informatie waarop je jouw club presenteert aan nieuwe leden. Dat is toch je belangrijkste doelgroep. Een goede website bestaat in ieder geval uit de volgende onderdelen:
De NTFU helpt jouw club graag verder. Dat kan via ledenwervingscampagnes als Welkom op de club, een gratis clubpagina op Fietssport.nl of een adviesgesprek. Lees hier meer over onze dienstverlening.
Team verenigingsondersteuning
Team verenigingsondersteuning
Een groot deel van potentiële clubfietsers oriënteert dus ook via social media. Er zijn tal van sociale media in Nederland. Van X tot LinkedIn en van TikTok tot Snapchat. De grootste platforms zijn nog steeds Facebook – met 10 miljoen Nederlandse gebruikers – en Instagram met zo’n 8 miljoen accounts.
Zorg dat jouw club een account heeft op beide platforms en begin met posten. Plaats regelmatig een update met foto of video en vertel over je leden, ritten en clubactiviteiten. Als nieuwe leden je opzoeken op social media dan zien zij in ieder geval een bruisende club waar veel gebeurt.
52% van de verenigingsleden is lid geworden via een bekende bij de vereniging. Gebruik in de ledenwerving dus de kracht van mond-tot-mond reclame en zet je leden in als ambassadeur. Ben je van plan een nieuwe doelgroep aan te spreken? Kijk eens of er al enkele leden zijn die binnen die doelgroep vallen en of ze willen helpen.