Dijkwegen

Dijken worden veel gebruikt door verschillende weggebruikers zoals fietsers, wandelaars, autorijders, motorrijders en landbouwverkeer. Al deze gebruikers komen samen op de vele authentieke dijkwegen die Nederland kent. Op sommige plekken zorgt dat voor onveilige situaties.

Waarom is dit belangrijk

Waarom is dit belangrijk

Onze dijken zijn ideaal voor alle soorten fietsers: van dorp naar dorp voor de boodschappen, of van en naar werk of school. Recreatieve fietsers die mooie routes ontdekken met brede uitzichten op de uiterwaarden en polders, en natuurlijk sportievelingen die wielrennen. Maar ook automobilisten, wandelaars, motorrijders en landbouwverkeer zijn nadrukkelijk aanwezig. Steeds vaker horen we verontruste geluiden over deze veelal smalle en bochtige wegen met een uniek karakter. De verkeersveiligheid, leefbaarheid en recreatie komt er onder druk te staan.

Wat we doen

Wat we doen

De NTFU, ANWB, Fietsersbond, Fietsplatform, Veilig Verkeer Nederland onderzochten in het voorjaarvan 2024 samen hoe veilig fietsers zich voelen op de Nederlandse dijkwegen. Ruim 2.700 fietsers gaven hun mening, waarvan ruim 20 procent wielrenners.

Naar de resultaten

De resultaten van het onderzoek zijn een opmaat naar een bredere inventarisatie rondom de verkeersveiligheid op de Nederlandse dijken. De samenwerkende organisaties gaan het brede gesprek aan over het veiliger maken van dijkwegen voor fietsers en wandelaars. Ze zien gezamenlijk dat het anders moet en bieden daar een onderbouwing voor. De eerste stap is een onderzoek naar de subjectieve veiligheid op de dijken, aangevuld met objectieve data. 

Met wie werken we samen

Met wie werken we samen

De NTFU zet zich samen met de ANWB, Fietsersbond, Fietsplatform, Veilig Verkeer Nederland en VeiligheidNL in voor de verkeersveiligheid op dijkwegen.

Meer weten?

Meer weten?

Neem voor meer informatie contact op met Team Belangenbehartiging bij de NTFU.

Team Belangenbehartiging

Belangenbehartiger

Mail Team

Berichten over Dijkwegen

Misschien ook interessant...

Basisversie EVA helpt toertochtorganisatoren met vergunningen

EVA (Eenvoudig Vergunningen Aanvragen) is het systeem dat het voor organisatoren makkelijker maakt vergunningen aan te vragen. Elke gemeente, provincie of landeigenaar werkt met eigen protocollen en formulieren voor vergunningen. Aangezien een tocht door meerdere gemeenten gaat, moet je bij bijna elke gemeente een melding maken of vergunning aanvragen. Een ingewikkeld en tijdrovend proces. EVA geeft organisatoren de contactgegevens van alle terreineigenaren in één handig overzicht. Via het bijbehorende formulier maak je aansluitend een eerste melding bij gemeenten. Er wordt gewerkt aan een verbeterde EVA-versie, maar vanwege technische uitdagingen laat deze vernieuwing nog even op zich wachten. Omdat organisatoren weer druk zijn met de voorbereidingen voor hun toertochten, is de basisversie van EVA alsnog beschikbaar.

Goed voorbeeld: clubactiviteiten in coronatijd

De 1,5 meter afstand en gelimiteerde groepsgrootte maakt het organiseren van clubactiviteiten in coronatijd niet eenvoudig. Eerder schreven we al over de puzzelcompetitie, challenges en de fietsbingo om actief te blijven als vereniging. Ditmaal drie nieuwe voorbeelden van clubactiviteiten in coronatijd. 

Horeca en sportkantines dicht om 20 00 uur, vaste zitplaats verplicht

In sportkantines en op het buitenterras is een vaste zitplaats verplicht en horeca – ook van sportaccommodaties – moet om 20.00 uur sluiten. Daarnaast is het advies om voor en na het sporten 1,5 meter afstand te houden. Dat zijn de aanvullende maatregelen die sinds 13 november gelden. De maatregelen gelden tot in ieder geval 3 december.