Fiets in de trein

Veel wielrenners, mountainbikers en gravelbikers reizen ook per trein. Bijvoorbeeld tijdens een fietsvakantie, naar de start van een toertocht te gaan of als ze onderweg met pech staan. Wij zetten ons in voor betere voorzieningen.

Waarom is dit belangrijk

Er is te weinig ruimte voor fietsen in de trein. Als oplossing introduceerde de NS in de zomer van 2021 een fietsreserveringsplicht. Die pilot leverde veel treinreizigers problemen op. Met de wind in de rug van A naar B racen en terug de trein pakken? Na afloop van een bikepacking trip via het spoor weer naar huis zoeven? Geen auto tot je beschikking hebben en toch ergens anders willen mountainbiken? Het werd er voor fietsers niet makkelijker door, dankzij de reserveringsplicht van de NS. De klachten liepen uiteen van technische drempels en systeemfouten tijdens het plannen tot geen plek ondanks een reservering.

Wat we doen

De NS besloot de pilot door te zetten, ondanks het negatieve advies van de Fietsersbond, Rover, Wielersportbond NTFU, Fietsplatform en een aantal consumentenorganisaties in. De organisaties vinden dat de NS meer plekken moest creëren, geen fietsers weren.

  • Ruim 13.000 fietsers waren het daarmee eens en ondertekenden de petitie van Fietsersbond, Rover, wielersportbond NTFU en Fietsplatform tegen de reserveringsplicht.
  • Rover en de Fietsersbond openden een klachtenpunt, waarop bijna 200 klachten binnen kwamen.
  • De Fietsersbond deed onderzoek naar de mogelijkheden om fietsplaatsen uit te breiden. Hoe dat kan lees je in het rapport op de website van de Fietsersbond.
  • Fietsersbod, NTFU en Fietsplatform roepen fietsers op om verhalen en foto's te delen van hoe het wel kan, bijvoorbeeld tijdens een fietsvakantie in het buitenland.

Wat hebben we bereikt

De NS besloot dat er in 2022 geen vervolg kwam op de pilot voor het verplicht reserveren van de fiets in de trein. De fietsorganisaties blijven er bij NS op aan dringen te zorgen voor extra fietsplekken in de trein.