Veel wielrenners, mountainbikers en gravelbikers reizen ook per trein. Bijvoorbeeld tijdens een fietsvakantie, naar de start van een toertocht te gaan of als ze onderweg met pech staan. Wij zetten ons in voor betere voorzieningen.
Er is te weinig ruimte voor fietsen in de trein. Als oplossing introduceerde de NS in de zomer van 2021 een fietsreserveringsplicht. Die pilot leverde veel treinreizigers problemen op. Met de wind in de rug van A naar B racen en terug de trein pakken? Na afloop van een bikepacking trip via het spoor weer naar huis zoeven? Geen auto tot je beschikking hebben en toch ergens anders willen mountainbiken? Het werd er voor fietsers niet makkelijker door, dankzij de reserveringsplicht van de NS. De klachten liepen uiteen van technische drempels en systeemfouten tijdens het plannen tot geen plek ondanks een reservering.
In de zomer van 2024 wordt er veel aan het spoor gewerkt. Terwijl er in die periode juist veel mensen op fietsvakantie gaan en hun reis ook (deels) met de trein afleggen. Fietsers krijgen te maken met extra reistijd of waren aangewezen op vervangend vervoer. Vaak zijn dit bussen, maar je fiets mag daar helaas niet in mee. NTFU, Fietsersbond, Fietsplatform en Rover vragen fietsers daarom hun ervaringen te delen via deze enquête.
Foto: Digidaan
De NS besloot in 2021 de pilot door te zetten, ondanks het negatieve advies van de Fietsersbond, Rover, Wielersportbond NTFU, Fietsplatform en een aantal consumentenorganisaties in. De organisaties vinden dat de NS meer plekken moet creëren, geen fietsers weren. Ook vinden de organisaties dat de NS beter rekening kan houden met fietsers tijdens werk aan het spoor.
De NS besloot dat er in 2022 geen vervolg kwam op de pilot voor het verplicht reserveren van de fiets in de trein. De fietsorganisaties blijven er bij NS op aan dringen te zorgen voor extra fietsplekken in de trein.