Na 2023 is het verenfonds in Gelderland leeg, hierdoor dreigt tariefsverhoging, minder varen en het opdoeken van ponten. Wij willen dat deze basisvoorziening in stand blijft.
Schipper, kan ik straks nog overvaren? Dat is de vraag in Gelderland. De NTFU komt sinds begin 2023 in actie voor de veerponten, omdat het Gelders Verenfonds, een spaarpotje dat schippers helpt om hun pont varende te houden, leeg raakt. De Provincie Gelderland wil er geen geld meer insteken. Tientallen ponten verdwijnen, varen minder en de gebruiker gaat flink meer betalen. Tienduizenden inwoners, fietsers en wandelaars zijn hier de dupe van. De gemiddelde omweg als één veerpont verdwijnt, is ruim 17 kilometer. De Veerpontencoalitie van de ANWB, de NTFU, Fietsersbond, Fietsplatform, TeVoet, Vrienden van de Veerponten en Wandelnet komen daarom in actie.
De actievoerende organisaties willen dat de provincie Gelderland samen met de gemeenten deze basisvoorziening in stand houdt,zonder dat je daar meer voor hoeft te betalen.
Op woensdag 14 juni hebben BBB, VVD, CDA, ChristenUnie en SGP het coalitieakkoord voor Gelderland voor de periode 2023 – 2027 gepresenteerd. Het akkoord heeft als titel ‘Gewoon doen’. Dankzij de lobby van de Veerpontencoalitie is de volgende passage opgenomen in het Gelders coalitieakkoord:
We willen bijdragen aan het voortbestaan van de veren. Met het Verenfonds wilde de provincie de overgang maken naar de situatie dat veren zichzelf kunnen bekostigen. Dat is niet gelukt. In de toekomst moet dit anders. We werken met gemeenten en buurprovincies aan een nieuw plan voor 2024 en verder dat we gezamenlijk dragen.
De NTFU zet zich samen met de Fietsersbond, Fietsplatform, Wandelnet, ANWB, TeVoet en Vrienden van de Veerponten in voor het behoud van de Gelderse veerponten.
Net als 4 jaar geleden gaat op 1 en 2 juli de Afsluitdijk eenmalig open voor fietsers en wandelaars. Na de openstelling is het iconische fiets- en wandelpad weer voor lange tijd gesloten. Dit willen de NTFU, Fietsplatform, Wandelnet ANWB en de Fietsersbond voorkomen.
Als bestuur ben je verantwoordelijk voor een veilige sportvereniging. Dit is een vereniging waarin sportplezier centraal staat: er is geen ruimte voor agressie, intimidatie en seksueel grensoverschrijdend gedrag. De vraag is: hoe regel je dat als bestuur? Wij geven je een aantal tips:
Sinds de lancering in september maken steeds meer clubs gebruik van
Binnen de meeste verenigingen gelden duidelijke afspraken. Bijvoorbeeld over het gewenste gedrag tijdens het fietsen, snelheid binnen de groep en wat er van leden wordt verwacht als het aankomt op de coronamaatregelen. Houdt iedereen zich aan de afspraken? Of vinden leden het onduidelijk en gaat het wel eens mis? Met deze 6 tips spreek je leden gericht aan en stuur je aan op een positief effect.
Sinds de lancering in september maken steeds meer clubs gebruik van
EVA (Eenvoudig Vergunningen Aanvragen) is het systeem dat het voor organisatoren makkelijker maakt vergunningen aan te vragen. Elke gemeente, provincie of landeigenaar werkt met eigen protocollen en formulieren voor vergunningen. Aangezien een tocht door meerdere gemeenten gaat, moet je bij bijna elke gemeente een melding maken of vergunning aanvragen. Een ingewikkeld en tijdrovend proces. EVA geeft organisatoren de contactgegevens van alle terreineigenaren in één handig overzicht. Via het bijbehorende formulier maak je aansluitend een eerste melding bij gemeenten. Er wordt gewerkt aan een verbeterde EVA-versie, maar vanwege technische uitdagingen laat deze vernieuwing nog even op zich wachten. Omdat organisatoren weer druk zijn met de voorbereidingen voor hun toertochten, is de basisversie van EVA alsnog beschikbaar.