Top 10 Recreatief fietsen

Het recreatieve fietsgebruik groeit al jaren. Fietsers ondervinden hinder van de drukte en willen graag meer veiligheid en comfort van fietspaden en wegen. Hier is een belangrijke rol voor de overheid weggelegd.

Waarom is dit belangrijk

Waarom is dit belangrijk

We fietsen niet alleen méér, we doen dat ook op steeds meer verschillende soorten fietsen. Denk aan elektrische fietsen, hybride fietsen, speed pedelecs, racefietsen en gravelbikes. Dat is positief, maar het zorgt ook voor overlast en onveilige situaties. Veel fietspaden zijn niet berekend op de drukte en snelheidsverschillen. De overheid kan daar wat aan doen. Om ze daar op te wijzen, heeft Koepelorganisatie Fietsplatform met de NTFU, ANWB en Fietsersbond in de aanloop van de Provinciale Staten-verkiezingen 2023 tien aanbevelingen naar alle Provincies gestuurd.

Wat we doen

Wat we doen

Door samen te werken, willen Fietsplatform, de NTFU, ANWB en Fietsersbond ervoor zorgen dat je nu én later veilig en met plezier kunt blijven fietsen. Om het recreatief fietsen ook in de toekomst veilig en prettig te houden is er nu actie nodig. Daarom stelden de landelijke fietsorganisaties - in aanloop naar de Provinciale Staten-verkiezingen 2023 - daarom een Top 10 voor het recreatieve fietsen op. Deze biedt concrete handvatten met aanbevelingen op weg naar de verkiezingen. Het gezamenlijke verzoek: neem de punten op in de verkiezingsprogramma’s en daarna in het komende collegeakkoord.

De volledige top-10 met verbeterpunten voor recreatief fietsen op weg naar de Provinciale Staten-verkiezingen download je op de website van Fietsplatform.

Wat hebben we bereikt

Wat hebben we bereikt

De organisaties komen samen op voor de belangen van recreatieve fietser. Ze willen dat je als fietser meer ruimte krijgt. Denk aan bredere wegen, minder paaltjes, behoud van veerpontjes en goede routes voor wielrenners, mountainbikers en gravelbikers.

Betere fietspaden

Boven aan de tien verbeterpunten staat dat Provincies ervoor moeten zorgen dat het aanbod van fietspaden en wegen beter wordt. “Fietspaden, daar zijn er veel van in ons fietsland, variërend van vrijliggende paden door de natuur tot paden naast drukke N-wegen. Belangrijk is dat die fietspaden goed uitgevoerd zijn en aansluitend op het gebruik. Waar nodig moeten paden verbreed worden of een betere verharding krijgen. Dat is altijd maatwerk; brede lappen asfalt of beton zijn niet altijd de oplossing”, aldus Eric Nijland, directeur bij Fietsplatform.


Drukte op het fietspad verdelen

Ook is er werk aan de winkel om het fietsen leuk en veilig te houden. Dat kan als Provincies fietsers beter over het fietspad verdelen. Volgens Arjan de Vries, directeur bij de NTFU, kunnen de Provincies helpen door andere mogelijkheden op drukke plekken en momenten aan te bieden. Op fietskaarten en routeplanners kunnen ze aangeven welke routes bij je passen, afhankelijk van je soort fiets en snelheid bijvoorbeeld. Als de Provincie met verschillende groepen fietsers gaat praten, kunnen de fietsers helpen met de routesuggesties.


Fietsen in de natuur

In de tien aanbevelingen worden de Provincies ook gevraagd goed te kijken hoe ze natuurgebieden en landelijk gebied beter bereikbaar voor fietsers kunnen maken. Op veel plekken kunnen extra schakels gemaakt worden, vooral langs het water. Niet alleen omdat je zo meer van de natuur kunt genieten, maar zo wordt het ook minder druk op populaire paden.


Waterpunten en bankjes

Behalve óp de weg, willen de landelijke organisaties ook dat het lángs het fietspad beter wordt. Denk aan waterpunten, bankjes, openbare toiletten en oplaadpunten. En niet alleen dat je dit soort handige punten regelmatig langs je route vindt, maar ook dat ze goed onderhouden worden en dat je ze makkelijk kunt vinden.

Met wie werken we samen

Met wie werken we samen

De NTFU zet zich samen met de Fietsersbond, Fietsplatform en ANWB in voor meer ruimte voor fietsers.

Berichten over Top 10 Recreatief fietsen

Misschien ook interessant...

Toertochten

Goed voorbeeld: oudste graveltocht

De eerste Brabantse Strade Bianche werd al georganiseerd toen de meeste fietsers bij gravel nog aan tennis dachten. “In 2015 zette Wielerclub Mill een tocht uit voor racefietsers die grotendeels over kiezelstroken, zandpaden en oude binnenwegen liep. Hiermee is onze Strade waarschijnlijk de oudste graveltocht van Nederland. Door het overweldigende succes van de laatste editie is het einde nog lang niet in zicht.”

Checklist: Behoorlijk bestuur van je vereniging

Op 1 juli 2021 ging de Wet Bestuur en Toezicht Rechtspersonen (WBTR) van kracht. De afgelopen maanden bereidden we de NTFU-verenigingen al voor op deze nieuwe wet met veel informatie en praktische handvatten. Een belangrijk onderdeel van de nieuwe wet heeft te maken met de aansprakelijkheid bij een faillissement van de vereniging. Iedere bestuurder wordt dan namelijk hoofdelijk aansprakelijk gesteld, indien het bestuur zijn taak kennelijk onbehoorlijk heeft vervuld en aannemelijk is dat dit een belangrijke oorzaak is van het faillissement. Nu is natuurlijk de vraag: wanneer vervul je je taak als bestuurder of als bestuur onbehoorlijk? Wat kan jouw bestuur nu al inregelen om dit risico zo veel mogelijk uit te sluiten?

Verenigingen

Goed voorbeeld: deze clubs maakten een mooie comeback

Wat doe je als je club in onrustig vaarwater terechtkomt? De Tweewielers en WV Holten herrezen als een fenix uit de as, met een beetje hulp van de NTFU. Dit is hun verhaal.

Meer ruimte voor de fiets

NTFU maakt zich met NOCNSF bij Tweede Kamer-verkiezingen sterk voor meer ruimte voor de fiets

Naast het ondersteunen van clubs, tochten en trailcrews en opleiden van wegkapiteins, behartigt de NTFU ook de belangen van wielrenners, mountainbikers en gravelbikers bij de politiek. In de aanloop naar de Tweede Kamer-verkiezingen van 22 november vraagt NTFU met hulp van NOC*NSF bij politieke partijen meer aandacht te hebben voor ruimte voor de fietser.

Goed nieuws: heropstart toertochten

Per 19 mei krijgen sporters meer ruimte: sporten in groepjes is weer mogelijk. Sinds 5 juni hoef je tijdens het sporten onderling geen afstand meer te bewaren. De vraag van veel tochtorganisatoren blijft echter onbeantwoord: wanneer kan onze toertocht weer plaatsvinden? Goed nieuws: de gemeente kan het verlossende antwoord geven. Door de gezamenlijke lobby van de NTFU en andere buitensportbonden staat het ministerie van VWS toertochten toe, maar de tocht mag niet de vorm van een evenement aannemen. Met toestemming van de gemeente en onder voorwaarden, kunnen toertochten georganiseerd worden.

Meer ruimte voor de fiets

Steeds minder groen en natuur om te sporten en ontspannen

De ruimte om te sporten, bewegen en ontspannen staat in heel Nederland onder druk. Uit onderzoek dat de ANWB liet uitvoeren wordt duidelijk dat we steeds minder groen om ons heen hebben. En dit wordt alleen maar minder door de groeiende bevolking en toename van het toerisme.