NTFU reageert op anti-mountainbike-artikel in Trouw

Dagblad Trouw publiceerde 2 augustus een ingezonden brief met als onderwerp 'De fietser hoort niet in de natuur'. Trouw-lezer André Doorlag beweert dat mountainbikers niet in de natuur thuis horen. Daar is de NTFU het niet mee eens en stuurde daarom een reactie naar de krant.

De NTFU nodigde de redactie uit om van gedachten te wisselen over fietsen in de natuur:

"Niet alleen fietsen, álle menselijke activiteiten beïnvloeden de natuur en het milieu. Aldus Rein Zwaan, boswachter bij Staatsbosbeheer. Het sluiten van fietsroutes of weren van bijvoorbeeld mountainbikers uit de natuur is niet verstandig en ook niet nodig, concludeert de NTFU op basis van onderzoek dat Track Landscapes deed door Strava Metro-data te analyseren. Het verleiden van mountainbikers door het aanleggen van uitdagende en goed onderhouden routes is een betere manier om de balans tussen natuurbescherming en recreatie te bewaken."

De redactie van de Opinie-rubriek reageerde dezelfde dag nog:
"Leuk als Rein Zwaan wil reageren op het stuk over fietsers in de natuur. Als jullie een stuk insturen van 400 of 600 woorden kunnen wij het hier beoordelen. Het is een onderwerp dat onze lezers erg bezighoudt, dus we staan er zeker voor open."

Aan Trouw liet de NTFU daarop weten het verzoek aan Staatsbosbeheer te hebben doorgestuurd en dat de NTFU in ieder geval graag op het stuk reageert. We stuurden vrijdagochtend 4 augustus de volgende reactie:
 

Fietsers horen wél in de natuur

Nederland is een klein landje, met veel inwoners en weinig groen. We duiken met z’n allen graag de natuur in om even aan de dagelijkse beslommeringen te ontsnappen. Wandelend, fietsend, hardlopend, varend of te paard. Iedereen geniet op een eigen manier van de natuur. En iedereen verstoort daarmee op zijn of haar eigen manier de natuur. Menig onderzoek laat zien dat in de basis álle menselijke activiteiten de natuur beïnvloeden. Die impact neemt af als de voorspelbaarheid van het gedrag van mensen toeneemt. Wandel- en fietspaden helpen daarbij.

Het sluiten van fietsroutes of weren van bijvoorbeeld mountainbikers uit de natuur – zoals Andre Doorlag (Opinie, 2 augustus) voorstelt – is dus niet verstandig en ook niet nodig, concludeert wielersportbond NTFU op basis van onderzoek dat Track Landscapes deed door Strava Metro-data te analyseren.

Een aanzienlijk deel van de Nederlandse sportieve fietsers – waaronder veel mountainbikers – gebruikt Strava om fietsritten vast te leggen. In Nederland registreerden 675.000 unieke personen het afgelopen jaar een rit via de fietsapp. Track Landscapes bracht tussen 2018 en 2022 het aantal fietsbewegingen op en rondom aangelegde mountainbikeroutes in kaart. Het dataonderzoek van Track Landscapes laat zien dat in bijna alle gebieden waar mountainbikeroutes zijn aangelegd of vernieuwd er sprake is van een afname van gebruik van andere bospaden; het aantal ritten concentreerde zich op de nieuwe route. In gebieden waar routes niet nieuw of vernieuwd zijn, is geen afname van ritten buiten de routes te zien.

Plus, door ervoor te pleiten dat de natuur expliciet voor fietsers verboden gebied is, sluit je een specifieke groep mensen uit. We zijn allemaal welkom in de natuur en het is juist belangrijk dat we naar buiten kunnen blijven gaan. Buiten bewegen, ontspannen en sporten is goed voor onze gezondheid, zowel fysiek als mentaal. Om dat in goede banen te leiden, hebben vrijwel alle natuurbeheerders toegangsregels en onderschrijven ze landelijk de Buitencode, waar onder andere de leden en natuursporters van LandschappenNL, Staatsbosbeheer, Natuurmonumenten, de NTFU, Atletiekunie, KNHS, KWbN, Wandelnet en Sportvisserij Nederland achterstaan.

Wat André Doorlag waarschijnlijk ook niet weet, is dat veel mountainbikers zich samen met natuurbeheerders inzetten voor het behoud van de natuur. Zo helpen ze bij de aanplanting van nieuwe bomen of het in stand houden van uniek heidegebied, zodat dieren zoals de zandhagedis, de levendbarende hagedis, hazelworm en de nachtzwaluw meer ruimte krijgen. Om met de woorden van André Doorlag te spreken: de beestjes zijn er dus wél blij mee.


Ingestuurd op vrijdag 4 augustus 2023

Onvoldoende bewijs

Helaas is de redactie niet geïnteresseerd om onze reactie te publiceren: "Het nu gestuurde artikel overtuigt ons niet voldoende dat fietsers in de natuur geen schade opleveren. De data van Strava lijken ons niet voldoende bewijs."

Waarop de NTFU afsloot met: "Het stuk van André Doorlag was ook niet bepaald doordrenkt van onomstotelijk bewijs, maar dat terzijde."

Oproep: stuur een positief bericht aan Trouw

Het is natuurlijk onzin dat mountainbikers en gravelbikers niet van de natuur genieten. Laat daarom ook van je horen en stuur een positieve e-mail aan de redactie van Trouw via lezers@trouw.nl. Vertel waarom jij als mountainbiker of gravelbiker - net als wandelaars en vogelspotters - ook van de natuur geniet op de fiets.

Misschien ook interessant...

Top 10 Recreatief fietsen

Tien aanbevelingen voor Provincies om de fietser meer ruimte te geven

We fietsen niet alleen méér, we doen dat ook op steeds meer verschillende soorten fietsen. Denk aan elektrische fietsen, hybride fietsen, speed pedelecs, racefietsen en gravelbikes. Dat is positief, maar het zorgt ook voor overlast en onveilige situaties. Veel fietspaden zijn niet berekend op de toenemende drukte en snelheidsverschillen. De overheid kan daar wat aan doen. Om ze daar op te wijzen, heeft Koepelorganisatie Fietsplatform met de NTFU, ANWB en Fietsersbond tien verbeterpunten naar alle Provincies gestuurd.

Jouw Bioracer clubtenue onderdeel van onze promovideo?

De samenwerking tussen de NTFU en kledingmerk Bioracer is verlengd! Hierdoor maken clubs ook de komende jaren gebruik van korting op de aanschaf van clubkleding. Om de samenwerking te vieren maken we een mooie video met Bioracer clubtenues. Krijgt jouw clubtenue ook een mooi plekje in de video? Lees dan hieronder wat je moet doen. 

Cyql, Verenigingen

Nieuwe functionaliteiten voor Cyql app na update

In september 2021 lanceerde de NTFU de Cycl app. Met de Cyql app kunnen clubs eenvoudig gezamenlijke ritten plannen en met elkaar delen. Via Cyql vind je praktische informatie over een rit op een centrale en overzichtelijke plek. Naast de vele positieve geluiden vanuit de verenigingen, is er ook goed geluisterd naar de feedback van de clubs. In de afgelopen maanden is er dan ook hard gewerkt aan een aantal updates die de app nog completer moeten maken.

Vrijwilligers werven lastig? Volg deze online cursus en krijg tips!

Is bij jullie het werven van vrijwilligers een ingewikkelde taak? Krijg je vaak weinig respons op oproepjes om te helpen bij een training of is het ingewikkeld om die openstaande bestuursfunctie te vullen? Volg dan de gratis online module Vrijwilligersmanagement.

Kleurcode

Flevoland kleurt alle mountainbikeroutes in één keer veilig

Alle mountainbikeroutes in Flevoland hebben een kleurcode die aangeeft hoe makkelijk of moeilijk de route is. Flevoland is daarmee de eerste provincie die dit voor alle routes in één keer laat doen. Mountainbikers kunnen zo beter inschatten of een route past bij hun niveau.

Checklist: Behoorlijk bestuur van je vereniging

Op 1 juli 2021 ging de Wet Bestuur en Toezicht Rechtspersonen (WBTR) van kracht. De afgelopen maanden bereidden we de NTFU-verenigingen al voor op deze nieuwe wet met veel informatie en praktische handvatten. Een belangrijk onderdeel van de nieuwe wet heeft te maken met de aansprakelijkheid bij een faillissement van de vereniging. Iedere bestuurder wordt dan namelijk hoofdelijk aansprakelijk gesteld, indien het bestuur zijn taak kennelijk onbehoorlijk heeft vervuld en aannemelijk is dat dit een belangrijke oorzaak is van het faillissement. Nu is natuurlijk de vraag: wanneer vervul je je taak als bestuurder of als bestuur onbehoorlijk? Wat kan jouw bestuur nu al inregelen om dit risico zo veel mogelijk uit te sluiten?

Basisversie EVA helpt toertochtorganisatoren met vergunningen

EVA (Eenvoudig Vergunningen Aanvragen) is het systeem dat het voor organisatoren makkelijker maakt vergunningen aan te vragen. Elke gemeente, provincie of landeigenaar werkt met eigen protocollen en formulieren voor vergunningen. Aangezien een tocht door meerdere gemeenten gaat, moet je bij bijna elke gemeente een melding maken of vergunning aanvragen. Een ingewikkeld en tijdrovend proces. EVA geeft organisatoren de contactgegevens van alle terreineigenaren in één handig overzicht. Via het bijbehorende formulier maak je aansluitend een eerste melding bij gemeenten. Er wordt gewerkt aan een verbeterde EVA-versie, maar vanwege technische uitdagingen laat deze vernieuwing nog even op zich wachten. Omdat organisatoren weer druk zijn met de voorbereidingen voor hun toertochten, is de basisversie van EVA alsnog beschikbaar.

Afsluitdijk

Fietsorganisaties teleurgesteld over mogelijkheden voor fietsen en wandelen op de Afsluitdijk

Rijkswaterstaat moet meer doen om fietsen en wandelen mogelijk te maken op de Afsluitdijk. De 32 kilometer lange dijk blijft tot 2025 gesloten voor fietsers en wandelaars omdat de dijk versterkt en vernieuwd wordt. Fietsplatform, Wandelnet, de NTFU en Fietsersbond zijn teleurgesteld en sturen daarom een brief aan de Tweede Kamer. Daarin vragen ze opnieuw aandacht voor de adviezen die ze begin 2020 al gaven aan Rijkswaterstaat.

Sociale Veiligheid

NTFU lanceert Meldpunt Veilige Sport

De NTFU zet zich in voor een sociaal veilige sportomgeving en kondigt daarom de lancering van het Meldpunt Veilige Sport aan. Dit meldpunt biedt een laagdrempelige manier voor leden, bestuursleden en andere betrokkenen om incidenten van grensoverschrijdend gedrag te melden en draagt bij aan een veilige en plezierige sportbeleving voor iedereen.

Fiets in de trein

Fiets meenemen in de trein kan beter

Er is grote behoefte aan meer fietsplaatsen en betere voorzieningen voor fietsen in de trein, komt naar voren uit de enquête van de Fietsersbond onder 3.073 respondenten. Sportieve fietsers willen vooral fietshaken zodat ze hun fiets veilig kunnen stallen.