EVA (Eenvoudig Vergunningen Aanvragen) is het systeem dat het voor organisatoren makkelijker maakt vergunningen aan te vragen. Elke gemeente, provincie of landeigenaar werkt met eigen protocollen en formulieren voor vergunningen. Aangezien een tocht door meerdere gemeenten gaat, moet je bij bijna elke gemeente een melding maken of vergunning aanvragen. Een ingewikkeld en tijdrovend proces. EVA geeft organisatoren de contactgegevens van alle terreineigenaren in één handig overzicht. Via het bijbehorende formulier maak je aansluitend een eerste melding bij gemeenten. Er wordt gewerkt aan een verbeterde EVA-versie, maar vanwege technische uitdagingen laat deze vernieuwing nog even op zich wachten. Omdat organisatoren weer druk zijn met de voorbereidingen voor hun toertochten, is de basisversie van EVA alsnog beschikbaar.
EVA (Eenvoudig Vergunningen Aanvragen) is het systeem dat het voor organisatoren makkelijker maakt vergunningen aan te vragen. Elke gemeente, provincie of landeigenaar werkt met eigen protocollen en formulieren voor vergunningen. Aangezien een tocht door meerdere gemeenten gaat, moet je bij bijna elke gemeente een melding maken of vergunning aanvragen. Een ingewikkeld en tijdrovend proces. EVA geeft organisatoren de contactgegevens van alle terreineigenaren in één handig overzicht. Via het bijbehorende formulier maak je aansluitend een eerste melding bij gemeenten. Er wordt gewerkt aan een verbeterde EVA-versie, maar vanwege technische uitdagingen laat deze vernieuwing nog even op zich wachten. Omdat organisatoren weer druk zijn met de voorbereidingen voor hun toertochten, is de basisversie van EVA alsnog beschikbaar.
De integratie van de interactieve kaart op de website is het probleem. Gekleurde vlakken laten zien wie de terreineigenaar van een gebied is. De software van de interactieve kaart ‘praat’ echter een andere codetaal dan de software van de NTFU. Net zoals bij het leren van een vreemde taal, moet de bouwer van ons EVA-systeem de nieuwe codetaal leren. Daardoor kunnen we later dan gepland de verbeterde EVA-versie lanceren.
We stellen de basisversie van EVA voor alle tochtorganisatoren beschikbaar. Tot nu, werkte een testgroep van organisatoren met deze versie.
Je gebruikt EVA via Mijn Tochten. Bekijk deze video of raadpleeg de handleiding hoe EVA werkt.
Je vult de gegevens en de routes van je tocht in. Vervolgens haalt de database van EVA de contactgegevens van de gemeenten op waar jouw tocht doorheen loopt. Dit kan even duren. Houd rekening met zo’n 1,5 uur. We werken eraan om deze wachttijd te verkorten.
EVA brengt ook (bijna) alle gebieden en bijbehorende terreineigenaren voor je in kaart. Dit zijn de gebieden van Natuurmonumenten en Staatsbosbeheer en de provinciale landschappen, op Noord-Holland, Zeeland en Drenthe na. Deze landschappen volgen binnenkort. Ook krijg je een overzicht van alle wegbeheerders op basis het van nationaal wegenbestand.
Vervolgens meld je met het meldingsformulier je tocht aan bij alle desbetreffende gemeenten. Het meldingsformulier bevat de informatie die de meeste gemeenten vragen. Let op: elke gemeente bepaalt echter zelf of er aanvullende informatie nodig is.
De database van EVA is verbeterd, zodat contactgegevens van gemeenten en terreineigenaren sneller veranderd kunnen worden. Als tochtorganisator kun je ons daardoor beter helpen met het verrijken van de database.
We verwachten binnenkort een oplossing te hebben om de interactieve kaart te vertalen naar de juiste codetaal. Daarna moet de interactieve kaart daadwerkelijk geïntegreerd worden in de database. Tot die tijd blijft de basisversie van EVA beschikbaar.
Heb je vragen over Eenvoudig Vergunningen Aanvragen (EVA)? Neem contact op met Jos van Schijndel, via jvanschijndel@ntfu.nl of bel 0318-581300 (ma-do van 9.00-17.00 uur).
Wielrennen, mountainbiken en gravelbiken zijn ongekend populair en dat snappen wij maar al te goed. Steeds meer mensen starten of overwegen na langere tijd opnieuw te beginnen met fietsen. Om deze mensen kennis te laten maken met wielerverenigingen, organiseerden we deze zomer de actie Welkom op de club. Zo’n 100 clubs ontvingen door deze ledenwerfactie aanmeldingen van wielrenners en mountainbikers graag eens mee wilden fietsen met de club.
Veel clubs organiseren van oudsher een clubcompetitie of -klassement. Clubcompetities bestaan in veel verschillende varianten; aantal gereden kilometers, aantal deelgenomen clubritten of via een puntensysteem. Vanaf nu is het mogelijk om jouw clubcompetitie ook via Cyql te organiseren én vast te leggen.
Zo’n 17.000 mensen tekenden al de petitie voor de Gelderse veerponten. De pontjes dreigen te verdwijnen, omdat er geen geld meer is om ze in de vaart te houden. De NTFU springt daarom met fiets- en wandelorganisaties op de bres voor de pontjes.
Sinds 28 november gelden er weer strengere coronamaatregelen. Zo zijn de 1,5 meter afstand en het mondmasker weer verplicht en is publiek niet toegestaan. Dat betekent dat je als organisator ook maatregelen moet nemen om bijvoorbeeld drukte te verminderen. Hoe doe je dit?
Fietssport.nl is hét platform voor fietsers. Dit initiatief van de NTFU is ook voor fietsclubs een mooi kanaal om hun club onder de aandacht te brengen bij potentiële leden. Zo kun je laten zien dat jouw club veel routekennis in huis heeft, door een aantal routes op het Fietssport-routeplatform te plaatsen. Het proces rondom het uploaden is onlangs gewijzigd, we leggen in dit artikel uit wat er anders is.
Op zoek naar een nieuwe mountainbike-uitdaging? Je hoeft niet ver te kijken, want dankzij financiële steun uit het NTFU Bosch eBike Systems Trailfund krijgen vier mountainbikeroutes een upgrade. Het gaat om de routes Alphen, Zoetermeer, Zeewolde en Sibculo.
Goed nieuws voor iedereen die wel eens met de fiets op de trein stapt, bijvoorbeeld tijdens een bikepacking trip of naar de start van een toertocht of mountainbikeroute. Er komt dit jaar geen vervolg op de pilot voor het verplicht reserveren van de fiets in de trein.
De toekomst van grote toertochten in Zuid-Limburg leek op het spel te staan, maar het plan van de gemeente Vaals om grote tochten op hun grondgebied te verbieden, is afgeketst. De NTFU verzette zich tegen dit omstreden voorstel.
De NTFU, Koninklijke Wandel Bond Nederland (KWBN) en NOC*NSF roepen gemeentebesturen op de loketten te openen, het gesprek met organisatoren aan te gaan en toertochten weer mogelijk te maken. Dat naar aanleiding van signalen dat het organisatoren niet altijd lukt toestemming van de gemeente te krijgen. Om zoveel als mogelijk gemeenten te bereiken, verspreidt Vereniging Sport en Gemeenten (VSG) de oproep onder alle gemeenten.
Na jaren wachten kon het 1 en 2 juli eindelijk weer: fietsen over de Afsluitdijk. Zo’n 13.000 fietsers gingen over de 32 kilometer lange dijk tussen Den Oever en Kornwerderzand. Wielrenners grepen hun kans en reden het populaire rondje IJsselmeer.