6x tips om leden welkom te heten op de club

Elke vereniging wil dat nieuwe leden zich direct thuis voelen op de club. Een club die hier in slaagt, zorgt voor een goede basis. Tevreden leden pakken bijvoorbeeld sneller vrijwilligerstaken op. Door nieuwe leden te verwelkomen, behoud je hen langer voor de club. Maar hoe kun je dit het beste doen? We geven 6 tips.

Elke vereniging wil dat nieuwe leden zich direct thuis voelen op de club. Een club die hier in slaagt, zorgt voor een goede basis. Tevreden leden pakken bijvoorbeeld sneller vrijwilligerstaken op. Door nieuwe leden te verwelkomen, behoud je hen langer voor de club. Maar hoe kun je dit het beste doen? We geven 6 tips.

  1. Stuur een welkomstmail. Verzend direct na de aanmelding een persoonlijke mail waarin je hem/haar welkom heet bij de vereniging. Vermeld gelijk belangrijke informatie over de vereniging en verwijs naar het schema van jullie clubritten. Vraag waar hij/zij zich het meest in thuis zou  voelen. Vermeld ook een e-mailadres of telefoonnummer voor als iemand vragen heeft.
  2. Zorg voor een buddy. Wanneer het nieuwe lid reageert op jouw mail, weet je in welke groep het nieuwe lid gaat fietsen. Zorg voor een buddy in deze groep. Iemand die zich een beetje bekommerd om het nieuwe lid. Hij of zij fiets deze rit naast diegene, leert hem of haar de regels van het rijden in een groep, vertelt meer over de vereniging en zorgt dat het nieuwe lid goed wordt opgevangen. De buddy nodigt het nieuwe lid ook uit voor andere clubactiviteiten. 
  3. Zorg dat de wegkapitein een praatje maakt. Het is belangrijk dat het nieuwe lid een aantal contactmomenten heeft met verschillende personen uit de groep. Zorg dat de wegkapitein op de hoogte is dat een nieuwe lid zich aansluit. 
  4. Maak een (digitale) informatiefolder. Zorg dat nieuwe leden een (digitaal) foldertje ontvangen met informatie van de club.
  5. Introduceer nieuwe leden op de clubsite/nieuwsbrief. Zorg dat iedereen weet dat er weer een nieuw lid is. Zo voelt deze persoon zich meteen welkom en weten de andere leden ook dat diegene nieuw is. 
  6. Blijf gedurende het seizoen monitoren of het nieuwe lid het naar zijn zin heeft. Maak zo nu en dan een praatje. Zorg ook dat het nieuwe lid op deze manier het bestuur leert kennen. 

Misschien ook interessant...

Toertochten

Er kan en mag geen streep door Limburgse toertochten

Er kan en mag géén streep gezet worden door toertochten als Limburgs Mooiste, Mergelheuvelland 2-Daagse en de vele kleinschalige toertochten die door én voor fietsliefhebbers georganiseerd worden. De NTFU wil daarom een vuist maken.

Gelderse veerponten

NTFU op de bres voor veerponten in Gelderland

Schipper, kan ik straks nog overvaren? Dat is de vraag in Gelderland. Het geld voor de veerponten is op. Tientallen ponten verdwijnen, waardoor je straks kilometers om moet fietsen. Samen met fiets- en wandelorganisaties, start de NTFU een petitie.

Trailfund

Vier nieuwe toekenningen NTFU Bosch eBike Systems Trailfund

Op zoek naar een nieuwe mountainbike-uitdaging? Je hoeft niet ver te kijken, want dankzij financiële steun uit het NTFU Bosch eBike Systems Trailfund krijgen vier mountainbikeroutes een upgrade. Het gaat om de routes Alphen, Zoetermeer, Zeewolde en Sibculo.

 

Toertochten

Veiligheidspunten opgeven bij organisatie toertocht

Toertochten zijn voor veel wielersporters een prachtige manier om van onze mooie sport te genieten. Om ook in de toekomst alles in goede banen te blijven leiden, vraagt dit extra aandacht op het gebied van veiligheid en aansprakelijkheid. Vanwege een wijziging in de aansprakelijkheidsverzekering via de NTFU is het voor toertochten die vanaf 1 februari 2023 plaatsvinden noodzakelijk om een aantal zaken te registreren.

Aan de slag met sociale veiligheid: volg de opleiding vertrouwenscontactpersoon!

Discriminatie, (seksuele) intimidatie, pesten en agressie zijn helaas zaken die ook in de sport voorkomen. Het is belangrijk dat personen die te maken krijgen met bovenstaande zaken ergens terecht kunnen. De vertrouwenscontactpersoon (VCP) is daarom een belangrijke schakel in een sportvereniging; het geeft sporters de kans om melding te maken van onveilige situaties en ongewenst gedrag en steun te zoeken. 

Steeds vaker juridische strijd over mountainbikeroutes

Wielersportbond NTFU merkt dat mountainbikeroutes onder druk komen te staan. Tegenstanders van de routes voeren steeds vaker een juridische strijd. Daarmee willen ze voorkomen dat nieuwe mountainbikeroutes worden aangelegd of bestaande routes gesloten worden. In Twente luidt nu ook de politiek de noodklok: organisaties moeten met elkaar praten, geen strijd voeren, vindt de CDA-fractie. Dat vindt ook de NTFU, die zelf regelmatig met onderhoudsgroepen, terreineigenaren, natuurbeheerders en routebureaus aan tafel zit.

Goed voorbeeld: Regionaal overleg bevordert samenwerking tussen verenigingen

In NTFU-regio 20: Oss-Uden en omgeving hebben tien NTFU-clubs zich verenigd in het Maashorst Veldtoertochten Overleg (MVTO). Dit overleg is vijf jaar geleden in het leven geroepen om zaken onderling beter met elkaar af te stemmen en om een centraal aanspreekpunt te vormen voor gemeenten, natuurbeheerders en andere sportverenigingen. 

Toertochten

Goed voorbeeld: oudste graveltocht

De eerste Brabantse Strade Bianche werd al georganiseerd toen de meeste fietsers bij gravel nog aan tennis dachten. “In 2015 zette Wielerclub Mill een tocht uit voor racefietsers die grotendeels over kiezelstroken, zandpaden en oude binnenwegen liep. Hiermee is onze Strade waarschijnlijk de oudste graveltocht van Nederland. Door het overweldigende succes van de laatste editie is het einde nog lang niet in zicht.”

NTFU zet wielerclubs in de schijnwerpers

Wielrennen, mountainbiken en gravelbiken zijn ongekend populair en dat snappen wij maar al te goed. Steeds meer mensen starten of overwegen na langere tijd opnieuw te beginnen met fietsen. Om deze mensen kennis te laten maken met wielerverenigingen, organiseerden we deze zomer de actie Welkom op de club. Zo’n 100 clubs ontvingen door deze ledenwerfactie aanmeldingen van wielrenners en mountainbikers graag eens mee wilden fietsen met de club.

Betere fietspaden kunnen het aantal ongelukken verkleinen

Als het aan de overheid ligt, zijn er in 2050 nul verkeersslachtoffers. Een onderzoek van kenniscentrum VeiligheidNL laat zien dat daarvoor eerst iets moet veranderen. Het aantal fietsers dat ernstig gewond raakte en op de Spoedeisende Hulp kwam, steeg in tien jaar met vijftien procent. Ook het aantal gewonde wielrenners steeg in die periode, met 44 procent. VeiligheidNL roept daarom op om samen in actie te komen. Wielersportbond NTFU sluit zich daarbij aan.