De NTFU is tegen afsluiting van de onverharde paden voor fietsers nabij Arnhem. De bond vindt dat mountainbikers en gravelbikers hard worden geraakt door de sluiting. Dat laat de bond in een brief aan de gemeenteraad weten.
In de brief wijst de NTFU de gemeente Arnhem erop dat sluiting van de onverharde fietspaden mountainbikers en gravelbikers hard raakt. Je kunt hierdoor niet meer vrij fietsen in de bossen boven de Schelmseweg. Voor toertochtorganisatoren wordt het ook lastiger een mooie toertocht uit te zetten.
De gemeente Arnhem wil in het gebied rond de Schelmseweg fietsers weren, om broedvogels te beschermen. Het nieuws kwam eind november naar buiten via de Gelderlander.
De NTFU vindt het belangrijk dat je kunt blijven sporten en bewegen in de natuur. Dat geldt voor de mountainbikers en gravelbikers uit Arnhem en omstreken, maar net zo goed voor álle mountainbikers en gravelbikers. Daarom zet de NTFU zich ervoor in dat de fietspaden vlakbij Arnhem open kunnen blijven.
In de brief wijst de NTFU de gemeente op hun Groenvisie 2017-2035. Daarin staat dat recreatie in het groen belangrijk is voor bewegen en sport. De verharde én onverharde fietspaden in het gebied zorgen ervoor dat je met oog voor mens en natuur kunt fietsen.
Het nieuws viel ook slecht bij Arnhemse mountainbikeverenigingen als RETO Arnhem, Airborne MTB, Roelofs Mountainbikeclub, onderhoudsgroep MTB Zuid Veluwe en gravelbiker Erwin Sikkens. Ook zij stuurden direct een brief naar alle gemeenteraadsleden.
Veel van die Arnhemse clubs hebben te maken met de uitwerking van de zoneringsplannen op de Veluwe. Om te zorgen dat iedereen kan blijven genieten van de Veluwe, verdeelt de Provincie Gelderland de Veluwe in recreatiezones. Dat staat vastgelegd in het recreatiezoneringsplan. Daarin staat dat fietsen mogelijk zou kunnen blijven omdat het een zone B is: geschikt voor matig intensieve recreatik. Ook een logische keuze aangezien dit gebied zich aan de rand van de stad bevindt.
Ook staat er een uitgebreide lijst met maatregelen in. Gemeenten, terreineigenaren en natuurorganisaties moeten volgens de Provincie Gelderland overleggen met onder andere MTB-clubs en onderhoudsgroepen over de exacte invulling. Denk aan bebording, parkeermogelijkheden en aanpassingen aan fiets- en wandelpaden en mountainbikeroutes.
Routebureau Veluwe heeft op verzoek van de Veluwe Alliantie ook een mountainbikevisie ontwikkeld. Deze visie omschrijft hoe de druk op de natuur en kwetsbare gebieden moet worden ontzien. Ook staan er maatregelen in voor minder confrontaties tussen wandelaars, fietsers, ruiters en andere recreanten, maar je als terrreinfietser de Veluwe wel optimaal kan beleven. Ook zijn er afspraken over de financiering en het beheer. De NTFU heeft samen met verenigingen actief meegedacht over deze visie waarin het ‘vrije fietsen’ als belangrijk onderwerp is opgenomen.
Ook de NTFU is betrokken bij de recreatiezonering op de Veluwe. De bond ziet toe op de uitvoering van de MTB-visie en recreatiezonering. Daarom leggen ze in hun brief uit dat afsluiting van de onverharde fietspaden niet klopt met wat er afgesproken is.
De NTFU vraagt de gemeente Arnhem daarom om met Routebureau Veluwe en de lokale verenigingen te praten, de MTB-visie Veluwe te volgen en tot die tijd de onverharde fietspaden niet af te sluiten.
De brieven van de NTFU en mountainbikeclubs zijn net op tijd voor het wekelijks vragenuur aan de Arnhemse gemeenteraad. VVD-fractievoorzitter Steffanie Pape viel het bericht van de Gelderlander ook op. Zij stelt er daarom woensdag 7 december vragen over. Zij vindt dat de gemeenteraad niet zomaar fietspaden voor een klein deel van de gebruikers kan afsluiten, zonder goed onderzoek. Ze wil daarom exact weten om welk gebied het precies gaat, hoeveel paden er verdwijnen, om welke broedvogels het specifiek gaat en welk onderzoek de gemeente heeft uitgevoerd.
Steffanie Pape heeft laten weten de informatie van de NTFU en mountainbikeclubs goed te kunnen gebruiken. Ook alle gemeenteraadsleden hebben de brieven ontvangen.
De Arnhemse gemeenteraad vergadert woensdag 7 december van 18.45 tot 19.30 uur. Sluiting van de fietspaden wordt als derde punt besproken.
Vaak gaat het goed en delen we het fietspad zonder problemen. Soms gaat het mis en zijn er irritaties. Hoe komt dat? Is het drukker, zijn er meer verschillende soorten fietsers, is er minder begrip, ligt het aan de infrastructuur of is het een combinatie? Om deze ontwikkelingen beter te begrijpen en oplossingen te verkennen, testen en in praktijk te brengen, startte de Universiteit van Amsterdam het landelijk onderzoeksproject SamenOpHetFietspad. De NTFU heeft zich bij dit onderzoek aangesloten.
Dinsdag 6 februari werd tijdens een Kenniscafé van Tour de Force het rapport ‘Onderzoek impact verdwijnen veerponten’ gepresenteerd. De Veerpontencoalitie is blij dat nu ook landelijk het functioneren van de veerponten in kaart is gebracht en doet nogmaals een oproep aan de overheden: pak jullie verantwoordelijkheid!
Het
Op woensdag 13 september vindt de eerste Dag van de Fietsbel plaats. Het doel van deze dag is om het belang van de fietsbel onder de aandacht te brengen bij wielrenners, mountainbikers en gravelbikers om zo veiliger en vriendelijker te fietsen.
Sinds de lancering in september maken steeds meer clubs gebruik van
Fietsen over kilometers lange dijken is een feest voor iedereen die van oer-Hollandse landschappen houdt. Maar hoe veilig voelen fietsers zich eigenlijk, als ze zo'n dijkweg delen met andere fietsers, wandelaars, autorijders, motorrijders en landbouwverkeer.
De wielervereniging is al jaar en dag een belangrijke pijler voor de fietssport. Daarom zetten we bij de NTFU in 2024 weer mooie stappen in de ontwikkeling van onze producten en diensten, speciaal voor clubs, trailcrews en bestuursleden. Met als doel: hun taak zo eenvoudig mogelijk te maken. Persoonlijk contact en een-op-een begeleiding van vrijwilligers vinden we daarbij belangrijk.
Wielersportbond NTFU en ZLM Verzekeringen gaan circa 50 toertochten voor wielrenners, mountainbikers en gravelbikers in Noord-Brabant extra ondersteunen. Ze krijgen aankleding voor de start- en finishlocatie, online promotie en een sponsorbudget. Zo kunnen vrijwilligers hun tocht nóg beter organiseren en doen meer mensen met plezier mee aan de tocht.
De ruimte om te sporten, bewegen en ontspannen staat in heel Nederland onder druk. Uit onderzoek dat de ANWB liet uitvoeren wordt duidelijk dat we steeds minder groen om ons heen hebben. En dit wordt alleen maar minder door de groeiende bevolking en toename van het toerisme.
Rijkswaterstaat moet meer doen om fietsen en wandelen mogelijk te maken op de Afsluitdijk. De 32 kilometer lange dijk blijft tot 2025 gesloten voor fietsers en wandelaars omdat de dijk versterkt en vernieuwd wordt. Fietsplatform, Wandelnet, de NTFU en Fietsersbond zijn teleurgesteld en sturen daarom een brief aan de Tweede Kamer. Daarin vragen ze opnieuw aandacht voor de adviezen die ze begin 2020 al gaven aan Rijkswaterstaat.