Schipper, kan ik straks nog overvaren? Dat is de vraag in Gelderland. Het geld voor de veerponten is op. Tientallen ponten verdwijnen, waardoor je straks kilometers om moet fietsen. Samen met fiets- en wandelorganisaties, start de NTFU een petitie.
De NTFU komt in actie voor de veerponten in Gelderland. Het Gelders Verenfonds, een spaarpotje dat schippers helpt om hun pont varende te houden, raakt leeg. De Provincie Gelderland wil er geen geld meer insteken.
Tientallen ponten verdwijnen, varen minder en als gebruiker ga je flink meer betalen. Tienduizenden inwoners, fietsers en wandelaars zijn hier de dupe van. De gemiddelde omweg als één veerpont verdwijnt, is ruim 17 kilometer. De Veerpontencoalitie van de ANWB, de NTFU, Fietsersbond, Fietsplatform, TeVoet, Vrienden van de Veerponten en Wandelnet starten daarom een petitie.
Wil jij dat de veerponten blijven varen? Omdat je de pont neemt tijdens je trainingsrondje, wekelijks met de club naar de overkant gaat of tijdens een toertocht wil genieten van een ontspannen moment op de pont? Teken dan de petitie!
Gelderland is een waterrijke provincie en dus zijn de veerponten enorm belangrijk. Met de petitie willen de organisaties de Provincie Gelderland op andere gedachten brengen. “Met hun handtekening laten inwoners, fietsers en wandelaars zien dat ze niet blij zijn. De veren zijn nodig om bij voorzieningen en scholen te komen. Ze zijn ook belangrijk voor wandelaars en fietsers, of je nu uit Gelderland of daarbuiten komt. Je kunt op de pont even op adem komen én het is gewoon een mooie attractie tijdens je rit: het is een typisch Nederlandse beleving”, vindt directeur Eric Nijland van het Fietsplatform.
De actievoerende organisaties vragen de Provincie Gelderland er alles aan te doen om de pontjes te laten varen, zonder dat je daar meer voor hoeft te betalen. “Als dat niet kan, dan moet de Provincie op dezelfde plek iets anders zoals een fiets- en wandelbrug regelen. En zolang dat er niet is, moet de veerpont in de vaart blijven”, aldus Esther van Garderen, directeur van Fietsersbond.
Iedereen kan helpen om de veerponten te laten varen. Ook jij! Teken de petitie of deel jouw foto of video op de veerpont op sociale media. Omschrijf wat de overtocht met het pontje voor jou zo bijzonder maakt, tag in het bericht ook @provgelderland en sluit af met #ikveeropjou.
Eind jaren negentig legde het Rijk de verantwoordelijkheid voor de veerponten neer bij de Provincies. Hiermee werd het Gelders Verenfonds geboren. Veren met een tekort op de begroting worden onder bepaalde voorwaarden ondersteund. Oorspronkelijk werd gedacht dat de veerponten op termijn niet meer afhankelijk zouden zijn van het fonds.
Dertig jaar later blijken niet alle veereigenaren hun exploitatie rendabel te krijgen. Het Verenfonds profiteerde jarenlang van rentebaten en bleef daardoor aardig op peil. Deze liepen de afgelopen jaren terug en de uitgaven werden groter. De bodem van het fonds komt hiermee in zicht en is eind 2023 volledig uitgeput. De Provincie Gelderland heeft besloten niet meer financieel bij te dragen aan het fonds.
Rijkswaterstaat moet meer doen om fietsen en wandelen mogelijk te maken op de Afsluitdijk. De 32 kilometer lange dijk blijft tot 2025 gesloten voor fietsers en wandelaars omdat de dijk versterkt en vernieuwd wordt. Fietsplatform, Wandelnet, de NTFU en Fietsersbond zijn teleurgesteld en sturen daarom een brief aan de Tweede Kamer. Daarin vragen ze opnieuw aandacht voor de adviezen die ze begin 2020 al gaven aan Rijkswaterstaat.
Tijdens de persconferentie van vrijdag 26 november werden nieuwe maatregelen aangekondigd. Ook voor de wielersport heeft dit gevolgen. Zo moeten sportlocaties binnen en buiten om 17.00 uur dicht. De 1,5-meter-maatregel gold al sinds 24 november, maar wordt uitgebreid naar plekken waar je ook een coronatoegangsbewijs nodig hebt. De maatregelen gelden tot in ieder geval 19 december.
Bestuurders van wielerverenigingen die aan de slag willen met ledenwerving en -behoud kunnen vanaf nu gebruik maken van de online cursus ‘Een warm welkom op de club’. Na een succesvolle pilot in 2020 is de e-learning verder ontwikkeld en aangevuld!
Jaarlijks genieten zo'n 300.000 fietsers, samen goed voor ruim 1,5 miljoen inschrijvingen, van al het moois dat toertochten te bieden hebben. NTFU clubs organiseren jaarlijks ruim 1100 toertochten die samenkomen in de toertochtkalender in Fietssport Magazine en via Fietssport.nl. Naast het enorme bereik van Fietssport magazine en Fietssport.nl, zorgen we door de kalender ook voor afstemming en coördinatie tussen de verschillende tochten. Organiseren jullie in 2023 (weer) een toertocht (of tochten) en wil je deze publiceren in de
De stemmen van de gemeenteraadsverkiezingen zijn geteld. De nieuwe raadsleden gaan 30 maart aan de slag. Ook het raadslid sport en recreatie. Een mooi moment om hem/haar een felicitatiemail te sturen met de nieuwe (of blijvende) functie plus een uitnodiging voor het werkbezoek aan jullie mountainbikeroute. Daarmee breng je meteen je route onder de aandacht bij het raadslid.
Als club is het belangrijk om jouw vrijwilligers te bedanken. Hierdoor uit je je waardering voor hun harde werk! Wij geven 6 tips.
Door een enorme berg zand dreigen de fietspaden in de Noord-Hollandse duinen te verdwijnen. Tussen Bergen en Schoorl en de strandopgang Kattendel bij Bloemendaal ploeg je al door het zand. Fietsersbond, NTFU, Fietsplatform en ANWB luiden de noodklok.
Binnen de meeste verenigingen gelden duidelijke afspraken. Bijvoorbeeld over het gewenste gedrag tijdens het fietsen, snelheid binnen de groep en wat er van leden wordt verwacht als het aankomt op de coronamaatregelen. Houdt iedereen zich aan de afspraken? Of vinden leden het onduidelijk en gaat het wel eens mis? Met deze 6 tips spreek je leden gericht aan en stuur je aan op een positief effect.
NTFU clubs organiseren jaarlijks ruim 1100 toertochten die samenkomen op de toertochtkalender in Fietssport Magazine en via Fietssport.nl. Organiseren jullie in 2025 (weer) een toertocht en wil je deze publiceren in de
Bij