Schipper, kan ik straks nog overvaren? Dat is de vraag in Gelderland. Het geld voor de veerponten is op. Tientallen ponten verdwijnen, waardoor je straks kilometers om moet fietsen. Samen met fiets- en wandelorganisaties, start de NTFU een petitie.
De NTFU komt in actie voor de veerponten in Gelderland. Het Gelders Verenfonds, een spaarpotje dat schippers helpt om hun pont varende te houden, raakt leeg. De Provincie Gelderland wil er geen geld meer insteken.
Tientallen ponten verdwijnen, varen minder en als gebruiker ga je flink meer betalen. Tienduizenden inwoners, fietsers en wandelaars zijn hier de dupe van. De gemiddelde omweg als één veerpont verdwijnt, is ruim 17 kilometer. De Veerpontencoalitie van de ANWB, de NTFU, Fietsersbond, Fietsplatform, TeVoet, Vrienden van de Veerponten en Wandelnet starten daarom een petitie.
Wil jij dat de veerponten blijven varen? Omdat je de pont neemt tijdens je trainingsrondje, wekelijks met de club naar de overkant gaat of tijdens een toertocht wil genieten van een ontspannen moment op de pont? Teken dan de petitie!
Gelderland is een waterrijke provincie en dus zijn de veerponten enorm belangrijk. Met de petitie willen de organisaties de Provincie Gelderland op andere gedachten brengen. “Met hun handtekening laten inwoners, fietsers en wandelaars zien dat ze niet blij zijn. De veren zijn nodig om bij voorzieningen en scholen te komen. Ze zijn ook belangrijk voor wandelaars en fietsers, of je nu uit Gelderland of daarbuiten komt. Je kunt op de pont even op adem komen én het is gewoon een mooie attractie tijdens je rit: het is een typisch Nederlandse beleving”, vindt directeur Eric Nijland van het Fietsplatform.
De actievoerende organisaties vragen de Provincie Gelderland er alles aan te doen om de pontjes te laten varen, zonder dat je daar meer voor hoeft te betalen. “Als dat niet kan, dan moet de Provincie op dezelfde plek iets anders zoals een fiets- en wandelbrug regelen. En zolang dat er niet is, moet de veerpont in de vaart blijven”, aldus Esther van Garderen, directeur van Fietsersbond.
Iedereen kan helpen om de veerponten te laten varen. Ook jij! Teken de petitie of deel jouw foto of video op de veerpont op sociale media. Omschrijf wat de overtocht met het pontje voor jou zo bijzonder maakt, tag in het bericht ook @provgelderland en sluit af met #ikveeropjou.
Eind jaren negentig legde het Rijk de verantwoordelijkheid voor de veerponten neer bij de Provincies. Hiermee werd het Gelders Verenfonds geboren. Veren met een tekort op de begroting worden onder bepaalde voorwaarden ondersteund. Oorspronkelijk werd gedacht dat de veerponten op termijn niet meer afhankelijk zouden zijn van het fonds.
Dertig jaar later blijken niet alle veereigenaren hun exploitatie rendabel te krijgen. Het Verenfonds profiteerde jarenlang van rentebaten en bleef daardoor aardig op peil. Deze liepen de afgelopen jaren terug en de uitgaven werden groter. De bodem van het fonds komt hiermee in zicht en is eind 2023 volledig uitgeput. De Provincie Gelderland heeft besloten niet meer financieel bij te dragen aan het fonds.
Is bij jullie het werven van vrijwilligers een ingewikkelde taak? Krijg je vaak weinig respons op oproepjes om te helpen bij een training of is het ingewikkeld om die openstaande bestuursfunctie te vullen? Volg dan de gratis online module Vrijwilligersmanagement.
Alle mountainbikeroutes op de Utrechtse Heuvelrug hebben sinds kort een kleurcode die aangeeft hoe makkelijk of moeilijk de route is. Te herkennen aan nieuwe borden die langs de hele route hangen. Mountainbikers kunnen zo beter inschatten of een route past bij hun technisch niveau.
Soms gebeuren er dingen op de sportvereniging die niet door de beugel kunnen. Wangedrag op de vereniging of bij een toertocht dient uiteraard aangepakt te worden. In de sportsector bestaat daarom het zogenaamde ‘Tuchtrecht’.
Het organiseren van een toertocht kan veel tijd in beslag nemen. De NTFU probeert organisatoren daarom te helpen met het vereenvoudigen van sommige taken. Zo kun je vanaf nu bijvoorbeeld gebruikmaken van een handige digitale communicatiehulp die jouw promotionele of social media teksten schrijft. Daarnaast zorgen we dat je minder vrijwilligers nodig hebt bij de inschrijftafel door de nieuwe functionaliteit rondom het digitaal dag-inschrijven.
Voor de tweede keer dit jaar wordt het NTFU Bosch eBike Systems Trailfund uitgereikt. Dit keer ontvangen MTB Assen en MTB & More geld uit het fonds. De vrijwilligers gebruiken de financiering voor onderhoud en reparatie van de mountainbikeroutes bij Assen en Almere. De paden hebben flink wat te verduren gehad door intensief gebruik en het weer. Naar verwachting liggen de routes er eind februari 2023 er weer perfect bij.
De NTFU heeft in een brief de gemeente Vaals opgeroepen om maandag 19 februari niet in te stemmen met het voorstel om grote toertochten te verbieden. Toertochten zijn juist de oplossing om drukte tegen te gaan en niet het probleem, vindt de NTFU.
De manier waarop je leden zich gedragen binnen de vereniging, ligt vaak in de lijn van de cultuur van de club. De regels zijn vaak ongeschreven. Toch kan het heel nuttig zijn om deze gedragsregels op papier te zetten en er met je leden over te praten.
Wielrennen, mountainbiken en gravelbiken zijn ongekend populair en dat snappen wij maar al te goed. Steeds meer mensen starten of overwegen na langere tijd opnieuw te beginnen met fietsen. Om deze mensen kennis te laten maken met wielerverenigingen, organiseerden we deze zomer de actie Welkom op de club. Zo’n 100 clubs ontvingen door deze ledenwerfactie aanmeldingen van wielrenners en mountainbikers graag eens mee wilden fietsen met de club.
Oudere fietsers die starten met wielrennen of leden van je vereniging die een jaartje ouder worden hebben meer kans op blessures en vallen omdat er niet altijd passend aanbod is. Om deze personen beter te kunnen bedienen en binden als vereniging, heeft de NTFU een samenwerking gestart met het Ouderenfonds. In het programma ‘Oldstars’ ga je met je vereniging aan de slag met deze oudere doelgroep.
Het aantal wielersporters in Nederland is toegenomen tot meer dan 900.000. Steeds meer mensen wielrennen, mountainbiken of gravelbiken, blijkt uit onderzoek van wielersportbond NTFU in samenwerking met Ipsos. Wat opvalt is dat de helft van de vrouwen in de wielersport jonger dan 35 jaar is. Bij de mannen is dit 23 procent.