De ruimte om te sporten, bewegen en ontspannen staat in heel Nederland onder druk. Uit onderzoek dat de ANWB liet uitvoeren wordt duidelijk dat we steeds minder groen om ons heen hebben. En dit wordt alleen maar minder door de groeiende bevolking en toename van het toerisme.
De ruimte om te sporten, bewegen en ontspannen staat in heel Nederland onder druk. Uit onderzoek dat de ANWB liet uitvoeren wordt duidelijk dat we steeds minder groen om ons heen hebben. En dit wordt alleen maar minder door de groeiende bevolking en toename van het toerisme.
Om te zorgen er voor iedereen genoeg groen en natuur is, moet er tot 2030 ongeveer 27.000 hectare aan gebied bij komen. Tot 2050 is zelfs zo’n 63.000 hectare extra nodig. Genoeg groen om je heen is goed voor je fysieke en mentale gezondheid en het zorgt ervoor dat je prettig kunt wonen, werken en leven. De NTFU zijn het eens met de ANWB dat provincies en gemeenten recreatief groen daarom structureel moeten opnemen in hun beleidsplannen.
Lees ook: Meer ruimte voor recreatie, verkenning nationaal toekomstig recreatietekort (ANWB, mei 2023)
In veel recreatie- en natuurgebieden is het nu al erg druk. Steeds meer mensen trekken er graag op uit om te wandelen, fietsen, hardlopen, paardrijden of gewoon even naar buiten willen, maar er is ook te weinig ruimte in de natuur om dit te kunnen doen. Dat zorgt voor spanningen tussen mensen en verstoring van de natuur.
Anno 2023 is er gemiddeld in Nederland 308 vierkante meter groen per inwoner beschikbaar. Daarmee is de hoeveelheid groen om te recreëren in 100 jaar tijd met een factor 5 afgenomen. Vooral in en rondom grote steden is er steeds minder groen en daardoor wordt het voor veel mensen steeds minder prettig om daar te wonen. Ze hebben minder ruimte om te bewegen, sporten en ontspannen.
De NTFU wil dat ook wielrenners, mountainbikers en gravelbikers van de natuur kunnen blijven genieten. We zetten ons daarom in voor de ontwikkeling van mountainbikeroutes, waar dat kan vrij fietsen toe te staan of nieuwe routes voor mountainbikers en gravelbikers aan te leggen en betere fietspaden te maken.
Samen met de ANWB, Fietsplatform en de Fietsersbond vraagt de NTFU aan alle Provincies om natuurgebieden en landelijk gebied bereikbaar te maken én te houden voor fietsers. Zo wordt het minder druk op populaire paden, zijn er minder frustraties en irritaties en is er minder schade aan de natuur. Uit onderzoek dat de NTFU liet doen, wordt duidelijk dat mountainbikers juist de aangegeven mountainbikeroute volgen en niet van het pad afgaan.
Lees ook: Minder overlast voor recreanten en natuur door mountainbikeroutes
De prijzen van consumentengoederen en -diensten stijgen. In juni 2022 waren goederen en diensten 8,6 procent duurder dan een jaar daarvoor, in juli ging het zelfs om 10,3 procent. Ook verenigingen kunnen te maken krijgen met stijgende kosten voor bijvoorbeeld accommodaties, inkoop voor toertochten of voor clubkleding en uitjes. Daarom geven we in het onderstaande artikel enkele tips hoe je hier als vereniging mee om kunt gaan.
Oudere fietsers die starten met wielrennen of leden van je vereniging die een jaartje ouder worden hebben meer kans op blessures en vallen omdat er niet altijd passend aanbod is. Om deze personen beter te kunnen bedienen en binden als vereniging, heeft de NTFU een samenwerking gestart met het Ouderenfonds. In het programma ‘Oldstars’ ga je met je vereniging aan de slag met deze oudere doelgroep.
Elk seizoen melden zich enthousiaste beginnende fietsers bij ATV Ruiten Drie. Zowel in het voor- als najaar kan de vereniging rekenen op twee volle groepen Start2Bike-deelnemers, wat op haar beurt weer zorgt voor een continue aanwas van nieuwe leden.
Rijkswaterstaat moet meer doen om fietsen en wandelen mogelijk te maken op de Afsluitdijk. De 32 kilometer lange dijk blijft tot 2025 gesloten voor fietsers en wandelaars omdat de dijk versterkt en vernieuwd wordt. Fietsplatform, Wandelnet, de NTFU en Fietsersbond zijn teleurgesteld en sturen daarom een brief aan de Tweede Kamer. Daarin vragen ze opnieuw aandacht voor de adviezen die ze begin 2020 al gaven aan Rijkswaterstaat.
Is bij jullie het werven van vrijwilligers een ingewikkelde taak? Krijg je vaak weinig respons op oproepjes om te helpen bij een training of is het ingewikkeld om die openstaande bestuursfunctie te vullen? Volg dan de gratis online module Vrijwilligersmanagement.
Om mountainbikeroutes veiliger te maken, rolt wielersportbond NTFU een kleurensysteem uit. Net als op de skipistes, geeft elke kleur de moeilijkheidsgraad van de route aan. Groen is makkelijk, blauw gemiddeld, rood moeilijk en zwart zeer moeilijk. De kleurcode herken je aan een nieuw bordje dat onder de routepijl hangt. Om te laten zien wat er technisch van je gevraagd wordt bij elk niveau en hoe het kleurensysteem precies werkt, heeft de NTFU een video gemaakt.
Wielrennen, mountainbiken of gravelbiken is gezond. Maar de ongevallencijfers laten ook een keerzijde zien. Als het misgaat, is het letsel vaak ernstig. De NTFU, KNWU en het kenniscentrum letselpreventie VeiligheidNL gaan daarom samenwerken om fietsongevallen te voorkomen.
Wielrennen of mountainbiken is niet moeilijk. Toch? Niets is minder waar en zeker voor degenen die net begonnen zijn met wielrennen of mountainbiken. Remmen, schakelen, in- en uitklikken op de pedalen en fietsen in een groep is toch echt anders dan op een gewone fiets. Met Start2Bike verbeter je je fietstechnieken in vier trainingen.
De NTFU heeft in een brief de gemeente Vaals opgeroepen om maandag 19 februari niet in te stemmen met het voorstel om grote toertochten te verbieden. Toertochten zijn juist de oplossing om drukte tegen te gaan en niet het probleem, vindt de NTFU.
Toertochten zijn voor veel wielersporters een prachtige manier om van onze mooie sport te genieten. Om ook in de toekomst alles in goede banen te blijven leiden, vraagt dit extra aandacht op het gebied van veiligheid en aansprakelijkheid. Vanwege een wijziging in de aansprakelijkheidsverzekering via de NTFU is het voor toertochten die vanaf 1 februari 2023 plaatsvinden noodzakelijk om een aantal zaken te registreren.