Steeds minder groen en natuur om te sporten en ontspannen

De ruimte om te sporten, bewegen en ontspannen staat in heel Nederland onder druk. Uit onderzoek dat de ANWB liet uitvoeren wordt duidelijk dat we steeds minder groen om ons heen hebben. En dit wordt alleen maar minder door de groeiende bevolking en toename van het toerisme.

De ruimte om te sporten, bewegen en ontspannen staat in heel Nederland onder druk. Uit onderzoek dat de ANWB liet uitvoeren wordt duidelijk dat we steeds minder groen om ons heen hebben. En dit wordt alleen maar minder door de groeiende bevolking en toename van het toerisme.

Om te zorgen er voor iedereen genoeg groen en natuur is, moet er tot 2030 ongeveer 27.000 hectare aan gebied bij komen. Tot 2050 is zelfs zo’n 63.000 hectare extra nodig. Genoeg groen om je heen is goed voor je fysieke en mentale gezondheid en het zorgt ervoor dat je prettig kunt wonen, werken en leven. De NTFU zijn het eens met de ANWB dat provincies en gemeenten recreatief groen daarom structureel moeten opnemen in hun beleidsplannen.

Lees ook: Meer ruimte voor recreatie, verkenning nationaal toekomstig recreatietekort (ANWB, mei 2023) 

Groen is goed

In veel recreatie- en natuurgebieden is het nu al erg druk. Steeds meer mensen trekken er graag op uit om te wandelen, fietsen, hardlopen, paardrijden of gewoon even naar buiten willen, maar er is ook te weinig ruimte in de natuur om dit te kunnen doen. Dat zorgt voor spanningen tussen mensen en verstoring van de natuur.

Anno 2023 is er gemiddeld in Nederland 308 vierkante meter groen per inwoner beschikbaar. Daarmee is de hoeveelheid groen om te recreëren in 100 jaar tijd met een factor 5 afgenomen. Vooral in en rondom grote steden is er steeds minder groen en daardoor wordt het voor veel mensen steeds minder prettig om daar te wonen. Ze hebben minder ruimte om te bewegen, sporten en ontspannen.

Er is meer ruimte voor recreatie nodig

De NTFU wil dat ook wielrenners, mountainbikers en gravelbikers van de natuur kunnen blijven genieten. We zetten ons daarom in voor de ontwikkeling van mountainbikeroutes, waar dat kan vrij fietsen toe te staan of nieuwe routes voor mountainbikers en gravelbikers aan te leggen en betere fietspaden te maken. 

Samen met de ANWB, Fietsplatform en de Fietsersbond vraagt de NTFU aan alle Provincies om natuurgebieden en landelijk gebied bereikbaar te maken én te houden voor fietsers. Zo wordt het minder druk op populaire paden, zijn er minder frustraties en irritaties en is er minder schade aan de natuur. Uit onderzoek dat de NTFU liet doen, wordt duidelijk dat mountainbikers juist de aangegeven mountainbikeroute volgen en niet van het pad afgaan.

Lees ook: Minder overlast voor recreanten en natuur door mountainbikeroutes

Misschien ook interessant...

NTFU op sportboot bij Canal Parade 2022

Samen met nog 12 andere sportbonden, NOC*NSF, Sport Pride Foundation en de Nederlandse Loterij voer de NTFU met de sportboot mee tijdens de Canal Parade in Amsterdam. Daarmee gaf de Nederlandse sport uiting aan onze gezamenlijke opvatting dat iedereen moet kunnen sporten op basis van gelijkwaardigheid.

Verenigingen

Voordelig helmen aanschaffen voor jouw vereniging

Wielersportbond NTFU en Ekoï gaan tot minstens 2025 samenwerken. De samenwerking tussen de twee partners uit zich als eerst via de cursus Wegkapitein. Deze cursus voor fietsverenigingen en -groepen zorgt dat zij veiliger op pad gaan. Sinds 2015 leidden we al meer dan 3.000 wegkapiteins en MTB-begeleiders op. Ekoï ondersteunt de cursus met materialen en budget.

Cyql

Nieuw: subgroepen in Cyql maken plannen nog eenvoudiger

Veel wielerverenigingen fietsen in verschillende (snelheids)groepen, de planning van clubritten is vaak daarop afgestemd. De nieuwe functionaliteit 'subgroepen' in Cyql maakt het voor verenigingen nu nog eenvoudiger om ritten te plannen en op te splitsen op niveau of snelheid. 

 

Toertochten

Goed voorbeeld: oudste graveltocht

De eerste Brabantse Strade Bianche werd al georganiseerd toen de meeste fietsers bij gravel nog aan tennis dachten. “In 2015 zette Wielerclub Mill een tocht uit voor racefietsers die grotendeels over kiezelstroken, zandpaden en oude binnenwegen liep. Hiermee is onze Strade waarschijnlijk de oudste graveltocht van Nederland. Door het overweldigende succes van de laatste editie is het einde nog lang niet in zicht.”

Kleurcode

NTFU kleurt MTB-routes veilig

Om MTB-routes veiliger te maken, introduceert wielersportbond NTFU een kleurensysteem. Net als op de skipistes, geeft elke kleur de moeilijkheidsgraad van de route aan. De MTB-routes in Twente hebben de primeur: de eerste bordjes hangen bij Het Hulsbeek in Oldenzaal.

Afsluitdijk

Duizenden fietsers op de Afsluitdijk

Na jaren wachten kon het 1 en 2 juli eindelijk weer: fietsen over de Afsluitdijk. Zo’n 13.000 fietsers gingen over de 32 kilometer lange dijk tussen Den Oever en Kornwerderzand. Wielrenners grepen hun kans en reden het populaire rondje IJsselmeer.

Cyql, Verenigingen

6x voordelen van de Cyql app voor jouw club

In 2021 kwam de Cyql app gratis beschikbaar voor NTFU-verenigingen. Met Cyql is samen fietsen makkelijker en veiliger te organiseren. Maar dat is niet het enige voordeel, we sommen 6x de voordelen van Cyql voor jouw club op. 

Goed voorbeeld: Vitaalritten slaan aan bij fietser op leeftijd

Bij WTC Gerry van Gerwen worden twee keer in de week ‘Vitaalritten’ aangeboden. Een succesnummer dat ervoor zorgt dat leden tot op latere leeftijd doorfietsen bij de vereniging. 

Verenigingen

Met de wind in de rug: zo ondersteunde de NTFU verenigingen in 2024

De wielervereniging is al jaar en dag een belangrijke pijler voor de fietssport. Daarom zetten we bij de NTFU in 2024 weer mooie stappen in de ontwikkeling van onze producten en diensten, speciaal voor clubs, trailcrews en bestuursleden. Met als doel: hun taak zo eenvoudig mogelijk te maken. Persoonlijk contact en een-op-een begeleiding van vrijwilligers vinden we daarbij belangrijk.
 

NTFU

Verkiezingen: waar let je als fietser op?

Op 15 maart zijn de verkiezingen voor de Provinciale Staten en voor de waterschappen. Met jouw stem heb je invloed op hoe jouw provincie omgaat met hete hangijzers als stikstof en wonen, maar ook op hoe de buitenruimte wordt ingericht voor fietsers.