De ruimte om te sporten, bewegen en ontspannen staat in heel Nederland onder druk. Uit onderzoek dat de ANWB liet uitvoeren wordt duidelijk dat we steeds minder groen om ons heen hebben. En dit wordt alleen maar minder door de groeiende bevolking en toename van het toerisme.
De ruimte om te sporten, bewegen en ontspannen staat in heel Nederland onder druk. Uit onderzoek dat de ANWB liet uitvoeren wordt duidelijk dat we steeds minder groen om ons heen hebben. En dit wordt alleen maar minder door de groeiende bevolking en toename van het toerisme.
Om te zorgen er voor iedereen genoeg groen en natuur is, moet er tot 2030 ongeveer 27.000 hectare aan gebied bij komen. Tot 2050 is zelfs zo’n 63.000 hectare extra nodig. Genoeg groen om je heen is goed voor je fysieke en mentale gezondheid en het zorgt ervoor dat je prettig kunt wonen, werken en leven. De NTFU zijn het eens met de ANWB dat provincies en gemeenten recreatief groen daarom structureel moeten opnemen in hun beleidsplannen.
Lees ook: Meer ruimte voor recreatie, verkenning nationaal toekomstig recreatietekort (ANWB, mei 2023)
In veel recreatie- en natuurgebieden is het nu al erg druk. Steeds meer mensen trekken er graag op uit om te wandelen, fietsen, hardlopen, paardrijden of gewoon even naar buiten willen, maar er is ook te weinig ruimte in de natuur om dit te kunnen doen. Dat zorgt voor spanningen tussen mensen en verstoring van de natuur.
Anno 2023 is er gemiddeld in Nederland 308 vierkante meter groen per inwoner beschikbaar. Daarmee is de hoeveelheid groen om te recreëren in 100 jaar tijd met een factor 5 afgenomen. Vooral in en rondom grote steden is er steeds minder groen en daardoor wordt het voor veel mensen steeds minder prettig om daar te wonen. Ze hebben minder ruimte om te bewegen, sporten en ontspannen.
De NTFU wil dat ook wielrenners, mountainbikers en gravelbikers van de natuur kunnen blijven genieten. We zetten ons daarom in voor de ontwikkeling van mountainbikeroutes, waar dat kan vrij fietsen toe te staan of nieuwe routes voor mountainbikers en gravelbikers aan te leggen en betere fietspaden te maken.
Samen met de ANWB, Fietsplatform en de Fietsersbond vraagt de NTFU aan alle Provincies om natuurgebieden en landelijk gebied bereikbaar te maken én te houden voor fietsers. Zo wordt het minder druk op populaire paden, zijn er minder frustraties en irritaties en is er minder schade aan de natuur. Uit onderzoek dat de NTFU liet doen, wordt duidelijk dat mountainbikers juist de aangegeven mountainbikeroute volgen en niet van het pad afgaan.
Lees ook: Minder overlast voor recreanten en natuur door mountainbikeroutes
Toertochten zijn voor veel wielersporters een prachtige manier om van onze mooie sport te genieten. Om ook in de toekomst alles in goede banen te blijven leiden, vraagt dit extra aandacht op het gebied van veiligheid en aansprakelijkheid. Vanwege een wijziging in de aansprakelijkheidsverzekering via de NTFU is het voor toertochten die vanaf 1 februari 2023 plaatsvinden noodzakelijk om een aantal zaken te registreren.
Hangen er op jouw toertochten nog oude NTFU-vlaggen? Dan kun je nu gratis nieuwe vlaggen aanvragen.
De prijzen van consumentengoederen en -diensten stijgen. In juni 2022 waren goederen en diensten 8,6 procent duurder dan een jaar daarvoor, in juli ging het zelfs om 10,3 procent. Ook verenigingen kunnen te maken krijgen met stijgende kosten voor bijvoorbeeld accommodaties, inkoop voor toertochten of voor clubkleding en uitjes. Daarom geven we in het onderstaande artikel enkele tips hoe je hier als vereniging mee om kunt gaan.
Mountainbiken is populair: het aantal beoefenaars steeg de afgelopen jaren naar 480.000. Ook het aantal nieuwe MTB-routes nam in die periode toe. Dat is maar goed ook, want aantrekkelijke routes voorkomen overlast.
Voor de tweede keer dit jaar wordt het NTFU Bosch eBike Systems Trailfund uitgereikt. Dit keer ontvangen MTB Assen en MTB & More geld uit het fonds. De vrijwilligers gebruiken de financiering voor onderhoud en reparatie van de mountainbikeroutes bij Assen en Almere. De paden hebben flink wat te verduren gehad door intensief gebruik en het weer. Naar verwachting liggen de routes er eind februari 2023 er weer perfect bij.
Schipper, kan ik straks nog overvaren? Dat is de vraag in Gelderland. Het geld voor de veerponten is op. Tientallen ponten verdwijnen, waardoor je straks kilometers om moet fietsen. Samen met fiets- en wandelorganisaties, start de NTFU een petitie.
Wil je als vereniging instructeurs opleiden, maar heb je daar niet de financiële middelen voor? Vanuit het
Op woensdag 13 september vindt de eerste Dag van de Fietsbel plaats. Het doel van deze dag is om het belang van de fietsbel onder de aandacht te brengen bij wielrenners, mountainbikers en gravelbikers om zo veiliger en vriendelijker te fietsen.
De wielervereniging is al jaar en dag een belangrijke pijler voor de NTFU. De vereniging voorziet wekelijks duizenden fietsers van mooie clubritten en toertochten. De NTFU zet zich daarom in op het versterken van alle aangesloten wielerverenigingen.
NTFU clubs organiseren jaarlijks ruim 1100 toertochten die samenkomen op de toertochtkalender in Fietssport Magazine en via Fietssport.nl. Organiseren jullie in 2025 (weer) een toertocht en wil je deze publiceren in de