Het aantal wielersporters in Nederland is toegenomen tot meer dan 900.000. Steeds meer mensen wielrennen, mountainbiken of gravelbiken, blijkt uit onderzoek van wielersportbond NTFU in samenwerking met Ipsos. Wat opvalt is dat de helft van de vrouwen in de wielersport jonger dan 35 jaar is. Bij de mannen is dit 23 procent.
Het gaat om 113.000 vrouwen jonger dan 35 jaar die wielrennen, mountainbiken of gravelbiken. Steeds meer vrouwen vinden hun weg naar de sportieve fiets. Was in 2014 de verhouding nog 80 procent mannen tegenover 20 procent vrouwen, is dat inmiddels 70/30. “Het profiel van de wielersporter is normaal gezien een man tussen de 45 en 55 jaar”, zegt Jos van Schijndel van wielersportbond NTFU. “Nu zien we dat de sterkste stijging elders zit: bij vrouwen tussen 25 en de 35 jaar.”
Corona heeft ervoor gezorgd dat zo’n 87.000 mensen startten met wielrennen, mountainbiken of gravelbiken. “Fietsen was een van de weinige sporten je die tijdens de lockdowns kon beoefenen”, aldus Jos. De meeste mensen wilden fietsen om gezonder en fitter worden. Daarbij werden veel starters door vrienden en bekenden die al fietsen gemotiveerd om te gaan fietsen.
Wielersporters kregen ook vragen over gravelbiken: een tak van de wielersport die steeds meer fietsers beoefenen. Om precies te zijn 13 procent, waarvan het merendeel het afgelopen jaar ermee begonnen is. De meeste wielersporters wielrennen of mountainbiken al en wisselen dat dus sinds kort af met gravelbiken, waarbij je met een sportieve fiets zowel over verharde als onverharde paden rijdt.
Zo’n 350.000 wielersporters deden mee aan een toertocht. Dat zijn er 50.000 meer ten opzichte van 2019, dankzij de groei van het aantal wielersporters. Toch verschijnen fietsers minder vaak aan de start. Het gemiddeld aantal tochten dat een wielersporter per jaar rijdt, daalt van 5 naar 4. Daarmee daalt ook het aantal starts van 1,5 miljoen naar 1,4 miljoen.
Toch ziet wielersportbond NTFU dat toertochten nog steeds populair zijn. 73.000 wielersporters zijn van plan om binnen nu en één jaar een toertocht te rijden. Vooral de kleinschalige tochten die door wielerclubs georganiseerd worden, zijn in trek. Doorslaggevende factor is de route, waarbij je nieuwe wegen en paden ontdekt. Zo mogen deelnemers van de Rudi Kemna Classic Veldtoertocht van OWC Oldenzaal bij uitzondering over de oude vliegbasis Twente fietsen.
Als initiatiefnemer van de Wielersportmonitor bracht de NTFU in 2014, 2016, 2017 en 2019 de markt voor sportieve fietsers in kaart. In 2022 deed onderzoeksbureau Ipsos, in opdracht van de NTFU, grootschalig onderzoek naar de ontwikkelingen in de omvang van de wielersport en de motivatie van wielersporters. Meer cijfers over de wielersport vind je via ntfu.nl/onderzoek.
Het aantal sportblessures in Nederland is in 2024 met zo'n 300.000 gevallen gestegen. Dat meldt kenniscentrum VeiligheidNL. Naar schatting 4,6 miljoen mensen liepen gezamenlijk 5,6 miljoen blessures op.
Oudere fietsers die starten met wielrennen of leden van je vereniging die een jaartje ouder worden hebben meer kans op blessures en vallen omdat er niet altijd passend aanbod is. Om deze personen beter te kunnen bedienen en binden als vereniging, heeft de NTFU een samenwerking gestart met het Ouderenfonds. In het programma ‘Oldstars’ ga je met je vereniging aan de slag met deze oudere doelgroep.
Bosch eBike Systems treedt op als projectsponsor voor wielersportbond NTFU voor de ontwikkeling van MTB-routes in Nederland. Daar zetten zo’n 2.750 vrijwilligers zich in om MTB-routes aan te leggen. De financiering van de aanleg en het onderhoud van die routes moeten zij zelf regelen. Met het NTFU Bosch eBike Systems Trailfund geven beide organisaties deze vrijwilligers een financieel duwtje in de rug.
Op zaterdag 24 januari kun je gratis de opleiding tot Vertrouwenscontactpersoon volgen bij de NTFU. Daarmee zorg je ervoor dat er een vast aanspreekpunt is binnen je wielerclub voor iedereen die te maken heeft met of vragen heeft over grensoverschrijdend gedrag, zoals pesten, intimidatie, agressie of discriminatie. Let op: inschrijving is gesloten.
We fietsen niet alleen méér, we doen dat ook op steeds meer verschillende soorten fietsen. Denk aan elektrische fietsen, hybride fietsen, speed pedelecs, racefietsen en gravelbikes. Dat is positief, maar het zorgt ook voor overlast en onveilige situaties. Veel fietspaden zijn niet berekend op de toenemende drukte en snelheidsverschillen. De overheid kan daar wat aan doen. Om ze daar op te wijzen, heeft Koepelorganisatie Fietsplatform met de NTFU, ANWB en Fietsersbond tien verbeterpunten naar alle Provincies gestuurd.
Wielersportbond NTFU en ZLM Verzekeringen gaan circa 50 toertochten voor wielrenners, mountainbikers en gravelbikers in Noord-Brabant extra ondersteunen. Ze krijgen aankleding voor de start- en finishlocatie, online promotie en een sponsorbudget. Zo kunnen vrijwilligers hun tocht nóg beter organiseren en doen meer mensen met plezier mee aan de tocht.
Steeds meer terreineigenaren vragen aan tochtorganisaties die inschrijfgeld berekenen een bijdrage per deelnemer. Het wordt daardoor lastiger een tocht door de natuur te organiseren. De nieuwe regels treffen vooral organisaties van mountainbike- en graveltochten.
NLBuitenkansen - 15 organisaties van de sport- en recreatiesector, terreinbeheerders en grondgebruikers - waaronder de NTFU - roepen het kabinet op om werk te maken van voldoende en aantrekkelijke recreatiemogelijkheden.
Nederland beschikt sinds een paar dagen over drie geheel vernieuwde en gerenoveerde MTB-routes: recent werden in Netersel (Brabant), Marum (Groningen) en Anloo (Drenthe) de herboren trails feestelijk geopend. De drie gerenoveerde routes zijn het resultaat van de eerste inzet van het