Een vereniging draait op vrijwilligers. Het bestuur, verschillende commissies, de uitpijlers van een tocht, de eventuele bardiensten: elke club is afhankelijk van een enthousiaste groep vrijwilligers. Toch blijft dit vaak een probleem. Wij geven je 6 tips hoe je de juiste vrijwilligers vindt voor jouw vereniging.
Een vereniging draait op vrijwilligers. Het bestuur, verschillende commissies, de uitpijlers van een tocht, de eventuele bardiensten: elke club is afhankelijk van een enthousiaste groep vrijwilligers. Toch blijft dit vaak een probleem. Wij geven je 6 tips hoe je de juiste vrijwilligers vindt voor jouw vereniging.
Een aantal taken zijn veeleisend, zoals de rol van een bestuurslid. Kijk of je taken kunt opsplitsen. Knip bijvoorbeeld de rol van de penningmeester op. Maak één persoon verantwoordelijk voor de facturen en contributie-inning en laat iemand anders de begroting en het jaarverslag maken.
Inventariseer de competenties van je leden. Zo spreek je ze gericht aan voor een rol die bij hem/haar past.
Persoonlijk benaderen werkt het beste. Kondig de belronde aan via de nieuwsbrief of Whatsapp-groep en bel mensen gericht op. Leg uit waar jullie hulp bij kunnen gebruiken. En begin klein. Dat vergroot de kans dat je leden ‘ja’ zeggen op je uitnodiging. Een te grote taak is vaak net een stap te ver.
Vrijwilligerswerk is vaak leuker als je het als groep doet. Een vriendengroep of vaste fietsgroep vindt het mogelijk wel leuk om met elkaar de handen uit de mouwen te steken. Als er dus een project ligt (bijvoorbeeld de vrijwilligersavond organiseren of een jubileumtocht), vraag dan niet één persoon of hij/zij wil helpen, maar vraag het aan een hele groep. Grote kans dat ze het samen wél leuk vinden om te doen.
Maak duidelijk voor welke specifieke taken jullie op zoek zijn naar vrijwilligers en plaats het overzicht van de vacatures op jullie website. Geef duidelijk aan hoeveel tijd de functie kost en wanneer de meeste werkzaamheden plaatsvinden (in de rustige winterperiode, of juist het gehele jaar door).
Waardering in de vorm van persoonlijke aandacht werkt het beste. Laat als bestuur zien dat je weet wat de vrijwillger doet. Stuur een appje of een kaart. Dit zorgt ervoor dat zij hun taken langer uitvoeren. Je hoeft dan geen grote vrijwilligerswervingsacties te organiseren.
Wil je meer informatie over het werven en behouden van vrijwilligers? Kijk dan zeker op de site van Clubbase, waar je ook veel wervingsmateriaal vind dat je gratis kunt gebruiken. Wil je dat we met je meedenken met bijvoorbeeld jullie vrijwilligersbeleid? Neem dan contact op met ons op, via verenigingen@ntfu.nl. We helpen jullie graag verder!
Om mountainbikeroutes veiliger te maken, rolt wielersportbond NTFU een kleurensysteem uit. Net als op de skipistes, geeft elke kleur de moeilijkheidsgraad van de route aan. Groen is makkelijk, blauw gemiddeld, rood moeilijk en zwart zeer moeilijk. De kleurcode herken je aan een nieuw bordje dat onder de routepijl hangt. Om te laten zien wat er technisch van je gevraagd wordt bij elk niveau en hoe het kleurensysteem precies werkt, heeft de NTFU een video gemaakt.
De Spaanse regio Catalonië is een hotspot voor sportieve fietsers. Wielrenners, mountainbikers en (steeds meer) gravelbikers komen in deze zonovergoten regio volop aan hun trekken. Niet verwonderlijk dus dat het Catalaans Bureau voor Toerisme een samenwerking aangaat met Fietssport. Het doel: laten zien dat Catalonië behalve Barcelona, de Costa Brava, Girona, mooie stranden, tapas en sangria ook duizenden kilometers aan wielren-, mountainbike- en gravelroutes in huis heeft.
Jaarlijks genieten zo'n 300.000 fietsers, samen goed voor ruim 1,5 miljoen inschrijvingen, van al het moois dat toertochten te bieden hebben. NTFU clubs organiseren jaarlijks ruim 1100 toertochten die samenkomen in de toertochtkalender in Fietssport Magazine en via Fietssport.nl. Naast het enorme bereik van Fietssport magazine en Fietssport.nl, zorgen we door de kalender ook voor afstemming en coördinatie tussen de verschillende tochten. Organiseren jullie in 2023 (weer) een toertocht (of tochten) en wil je deze publiceren in de
Dagblad Trouw publiceerde 2 augustus een ingezonden brief met als onderwerp '
Op 12 augustus start de Tour de France Femmes in Rotterdam. Eén dag ervoor – zondag 11 augustus – kun je meedoen met de toerversie. NTFU mag aan twee clubs 5 startbewijzen weggeven. Enige wat je moet doen is laten weten waarom je met jouw club mee wilt doen.
Ledenbinding is belangrijk binnen je vereniging. Wanneer je als bestuur veel aandacht aan ledenbinding besteed, blijven je leden langer lid. Maar hoe doe je dat in deze bijzondere tijd? Want hoewel je clubritten langzaam opstarten maar het clubweekend bijvoorbeeld niet door gaat, is het best lastig om binding met je leden te houden. Wij geven je 6 tips hoe je je leden bindt aan jouw vereniging.
Arnhemse wielerverenigingen praten tóch mee over de bospaden bij Arnhem. Ze protesteerden met de NTFU tegen sluiting voor fietsers. De clubs maken nu een voorstel waarbij fietsers wél welkom zijn. Of de gemeente écht akkoord gaat met het plan, moet nog blijken.
Vaak gaat het goed en delen we het fietspad zonder problemen. Soms gaat het mis en zijn er irritaties. Hoe komt dat? Is het drukker, zijn er meer verschillende soorten fietsers, is er minder begrip, ligt het aan de infrastructuur of is het een combinatie? Om deze ontwikkelingen beter te begrijpen en oplossingen te verkennen, testen en in praktijk te brengen, startte de Universiteit van Amsterdam het landelijk onderzoeksproject SamenOpHetFietspad. De NTFU heeft zich bij dit onderzoek aangesloten.
De wielervereniging is al jaar en dag een belangrijke pijler voor de NTFU. De vereniging voorziet wekelijks duizenden fietsers van mooie clubritten en toertochten. De NTFU zet zich daarom in op het versterken van alle aangesloten wielerverenigingen.
Goed nieuws voor iedereen die wel eens met de fiets op de trein stapt, bijvoorbeeld tijdens een bikepacking trip of naar de start van een toertocht of mountainbikeroute. Er komt dit jaar geen vervolg op de pilot voor het verplicht reserveren van de fiets in de trein.