Driekwart fietsers vindt het onveilig op dijkwegen

Driekwart van de fietsers vindt het onveilig op de dijk. Vooral door te hard rijden en te krap inhalend gemotoriseerd verkeer en als het druk is op mooie dagen. Dat komt naar voren uit onderzoek van ANWB, Fietsersbond, Fietsplatform, NTFU en VVN.

Meer dan 2.700 fietsers gaven hun mening over de veiligheid op dijkwegen. Daarvan was ruim 20 procent wielrenner. De uitkomsten van het onderzoek passen bij de signalen die de fiets- en veiligheidsorganisaties al langer ontvangen.

Fietsers mijden dijkwegen

Een derde van alle ondervraagde fietsers geeft aan dijkwegen te mijden vanwege de ervaren onveiligheid. Voor die onveiligheid noemen zij de volgende redenen het vaakst:
  • Te hard rijdend gemotoriseerd verkeer (69 procent)
  • Drukte op mooie dagen (62 procent)
  • Te krap inhalen door gemotoriseerd verkeer (57 procent)
Ook de ondervraagde wielrenners voelen zich onveilig op de dijkwegen, maar mijden de dijkwegen niet. Ze fietsen er juist vanwege het mooie uitzicht, omdat een deel van hun route over de dijk gaat en het unieke landschap. Ruim 60 procent fietst alleen over de dijk, vooral in Utrecht en Gelderland. 

Veel fietsers wijzen ook op het gedrag van alle weggebruikers. Wat betreft de infrastructuur noemen deelnemers aan het onderzoek te smalle wegen (63 procent) en de slechte aansluiting van de weg op de berm (36 procent) als grootste problemen.

Een respondent verwoordde zo'n ervaring als volgt: “Met grote snelheid kwam een auto tegemoet. Te weinig ruimte voor een auto en een fiets met bagagetassen. Van de dijk gedonderd, in de brandnetels, drie meter lager. De auto reed door”.

Taak voor overheden en wegbeheerders

De samenwerkende fiets- en verkeersorganisaties zien dat het anders moet en kan op de dijkwegen. Zij roepen overheden en wegbeheerders daarop op de Nederlandse dijken veiliger te maken voor fietsers.

Ze kunnen dit doen door:
  • te handhaven op snelheid;
  • bermaansluitingen en bijbehorend onderhoud snel op orde te brengen;
  • meer onderzoek te doen naar ervaringen én objectieve verkeersveiligheidsdata te verzamelen.
Wielrenners vinden daarnaast dat de veiligheid kan verbeteren door:
  • de snelheid voor gemotoriseerd verkeer te verlagen;
  • doorgaand gemotoriseerd verkeer beperken;
  • seizoens- en tijdsgebonden maatregelen, zoals een weekendafsluiting.

Volledig onderzoek

Het volledige onderzoek download je via deze link

Misschien ook interessant...

Checklist: Behoorlijk bestuur van je vereniging

Op 1 juli 2021 ging de Wet Bestuur en Toezicht Rechtspersonen (WBTR) van kracht. De afgelopen maanden bereidden we de NTFU-verenigingen al voor op deze nieuwe wet met veel informatie en praktische handvatten. Een belangrijk onderdeel van de nieuwe wet heeft te maken met de aansprakelijkheid bij een faillissement van de vereniging. Iedere bestuurder wordt dan namelijk hoofdelijk aansprakelijk gesteld, indien het bestuur zijn taak kennelijk onbehoorlijk heeft vervuld en aannemelijk is dat dit een belangrijke oorzaak is van het faillissement. Nu is natuurlijk de vraag: wanneer vervul je je taak als bestuurder of als bestuur onbehoorlijk? Wat kan jouw bestuur nu al inregelen om dit risico zo veel mogelijk uit te sluiten?

Goed voorbeeld: Cyql geeft MTB Club Epe inzicht in de aanwezigen bij een clubrit

Sinds de lancering in september maken steeds meer clubs gebruik van Cyql. De app maakt het makkelijk om gezamenlijke ritten te plannen en informatie daarover met elkaar te delen. MTB Club Epe is enthousiast over het gemak dat Cyql brengt.

Trailcrews

Vierde landelijke Traildag brengt trailcrews uit het hele land bij elkaar

De NTFU wil dat mountainbikers over mooie en veilige routes rijden. De bond helpt daarom trailcrews die de tracks aanleggen. Ruim 20 van die crews kwamen naar de jaarlijkse Traildag in Mook. Doel: ervaringen uitwisselen, plannen bevragen, kennis delen en ambities bij elkaar stimuleren.

Verenigingen

Voordelig helmen aanschaffen voor jouw vereniging

Wielersportbond NTFU en Ekoï gaan tot minstens 2025 samenwerken. De samenwerking tussen de twee partners uit zich als eerst via de cursus Wegkapitein. Deze cursus voor fietsverenigingen en -groepen zorgt dat zij veiliger op pad gaan. Sinds 2015 leidden we al meer dan 3.000 wegkapiteins en MTB-begeleiders op. Ekoï ondersteunt de cursus met materialen en budget.

Gelderse veerponten

Veerpontencoalitie: overheden pak jullie verantwoordelijkheid bij instandhouding veerponten

Dinsdag 6 februari werd tijdens een Kenniscafé van Tour de Force het rapport ‘Onderzoek impact verdwijnen veerponten’ gepresenteerd. De Veerpontencoalitie is blij dat nu ook landelijk het functioneren van de veerponten in kaart is gebracht en doet nogmaals een oproep aan de overheden: pak jullie verantwoordelijkheid!

Wijziging uploaden van routes clubpagina

Fietssport.nl is hét platform voor fietsers. Dit initiatief van de NTFU is ook voor fietsclubs een mooi kanaal om hun club onder de aandacht te brengen bij potentiële leden. Zo kun je laten zien dat jouw club veel routekennis in huis heeft, door een aantal routes op het Fietssport-routeplatform te plaatsen. Het proces rondom het uploaden is onlangs gewijzigd, we leggen in dit artikel uit wat er anders is.

Goed voorbeeld: Het beleidsplan van TC de Pedaleurs Malden: voor leden, door leden

Hoe ontwikkel je een beleidsplan dat de behoeften van leden weerspiegelt en verenigingsbreed gedragen wordt? TC de Pedaleurs Malden nam haar kernwaarden in overweging en stelde in overleg met haar leden een nieuwe toekomstvisie op.

De voordelen van Fietssport voor clubleden

In 2016 lanceerde de NTFU het platform Fietssport. In Fietssport Magazine, de Fietssport-app en op Fietssport.nl vinden wielrenners, mountainbikers en gravelbikers alle informatie die zij nodig hebben om hun sport te beoefenen. Steeds meer fietsers gebruiken Fietssport voor het downloaden van een route, inschrijven voor een toertocht of het vinden van een vereniging. Daarnaast kunnen leden op Fietssport.nl eenvoudig hun gegevens wijzigen, extra dekking aanvragen en schade melden. 

NTFU roept gemeenten op loketten te openen

De NTFU, Koninklijke Wandel Bond Nederland (KWBN) en NOC*NSF roepen gemeentebesturen op de loketten te openen, het gesprek met organisatoren aan te gaan en toertochten weer mogelijk te maken. Dat naar aanleiding van signalen dat het organisatoren niet altijd lukt toestemming van de gemeente te krijgen. Om zoveel als mogelijk gemeenten te bereiken, verspreidt Vereniging Sport en Gemeenten (VSG) de oproep onder alle gemeenten.

Trailfund

NTFU en Bosch eBike Systems kennen de eerste drie Trailfunds toe aan mountainbikeroutes

Wielersportbond NTFU en Bosch eBike Systems kennen de eerste ronde van het Trailfund toe aan drie mountainbikeroutes: Netersel (Noord-Brabant), Marum (Groningen) en Anloo (Drenthe). Het Trailfund wordt uitgereikt aan de vrijwilligers van ATB Marum, TWC Het Snelle Wiel uit Bladel en FTC ’t Kamrad uit Assen.