Goed voorbeeld: clubactiviteiten in coronatijd

De 1,5 meter afstand en gelimiteerde groepsgrootte maakt het organiseren van clubactiviteiten in coronatijd niet eenvoudig. Eerder schreven we al over de puzzelcompetitie, challenges en de fietsbingo om actief te blijven als vereniging. Ditmaal drie nieuwe voorbeelden van clubactiviteiten in coronatijd. 

De 1,5 meter afstand en gelimiteerde groepsgrootte maakt het organiseren van clubactiviteiten in coronatijd niet eenvoudig. Eerder schreven we al over de puzzelcompetitie, challenges en de fietsbingo om actief te blijven als vereniging. Ditmaal drie nieuwe voorbeelden van clubactiviteiten in coronatijd. 

Alfabetrit

Het bestuur van WTC Boxtel daagde alle leden uit: fiets samen alle letters van het alfabet op basis van de beginletters van Nederlandse plaatsnamen bij elkaar. Het belangrijkste doel van de challenge is om de 'clubspirit' te behouden in coronatijd”, aldus Gerard van Boekholt, penningmeester van WTC Boxtel.

Met de lijst van officiële plaatsnamen in de achterzak probeerden de leden zoveel mogelijk letters van het alfabet af te strepen. De leden moesten naar de betreffende plaats fietsen, een foto van de fiets bij het plaatsnaambord aan het begin van de bebouwde kom maken en deze foto delen in de Whatsapp-groep. Voor deze uitdaging gold: wie het eerst komt, het eerst maalt. “Als je dus in een sportieve bui naar Groningen was gefietst en iemand anders had ondertussen al een foto met de G van Geffen op Whatsapp gezet, moest je op zoek naar een andere letter”, aldus Gerard.

Clubrit+

Als alternatief voor de jaarlijkse toertocht, organiseerde Last Gear een coronaproof mountainbiketocht. Zeventig deelnemers meldden zich aan om, alleen of in duo’s, een van de drie routes te fietsen. Iedereen kreeg duidelijke instructies over de coronaregels én een voedingspakket thuisgestuurd. De routes werden digitaal  beschikbaar gesteld, zodat de leden op een eigen moment, vanaf een eigen locatie konden starten. 
Om toch het ‘samen fietsen’-gevoel te creëren, vroeg Last Gear aan de leden om foto’s en video’s te delen in de Whatsapp-groep. De drie leukste inzendingen kregen aan het eind van de dag een leuke prijs.  Bekijk hier de compilatievideo van de Clubrit+.


Openingsrit ‘Zwaai editie’

De openingsrit van Tempo Soest stond in het teken van elkaar ontmoeten. Uiteraard met gepaste veiligheidsmaatregelen om besmettingen te voorkomen. Tijdens de rit fietsen deelnemers maximaal met twee personen, maar komen zij onderweg wel een groot deel van de club tegen. Een mooie manier om verbonden te blijven.

De leden van Tempo Soest konden kiezen tussen een tocht van 65 en 110 kilometer en reden die alleen of in een duo. Op basis van de aanmeldingen en voorkeuren werden deelnemers ingedeeld in tijdssloten. De routes die leden vooraf ontvingen, gaven de afstand, maar ook de richting (linksom of rechtsom) weer. Op die manier kwamen de leden elkaar onderweg tegen en begroetten elkaar door enthousiast te zwaaien. Onderweg werden de leden getrakteerd met lekkernijen (door leden zelf gebakken) en een drankje. 

Snel aan de slag met de NTFU fietsbingo

Ben je als vereniging op zoek naar een leuke activiteit. De NTFU ontwierp een fietsbingokaart zodat elke vereniging eenvoudig een eigen clubcompetitie kan opzetten. Meer weten? Lees hier meer over de fietsbingo en download de bingokaart. 

Misschien ook interessant...

Hoe je als vereniging om kunt gaan met stijgende prijzen en inflatie

De prijzen van consumentengoederen en -diensten stijgen. In juni 2022 waren goederen en diensten 8,6 procent duurder dan een jaar daarvoor, in juli ging het zelfs om 10,3 procent. Ook verenigingen kunnen te maken krijgen met stijgende kosten voor bijvoorbeeld accommodaties, inkoop voor toertochten of voor clubkleding en uitjes. Daarom geven we in het onderstaande artikel enkele tips hoe je hier als vereniging mee om kunt gaan. 

Landelijk onderzoek naar de situatie op het fietspad

Vaak gaat het goed en delen we het fietspad zonder problemen. Soms gaat het mis en zijn er irritaties. Hoe komt dat? Is het drukker, zijn er meer verschillende soorten fietsers, is er minder begrip, ligt het aan de infrastructuur of is het een combinatie? Om deze ontwikkelingen beter te begrijpen en oplossingen te verkennen, testen en in praktijk te brengen, startte de Universiteit van Amsterdam het landelijk onderzoeksproject SamenOpHetFietspad. De NTFU heeft zich bij dit onderzoek aangesloten.

Basisversie EVA helpt toertochtorganisatoren met vergunningen

EVA (Eenvoudig Vergunningen Aanvragen) is het systeem dat het voor organisatoren makkelijker maakt vergunningen aan te vragen. Elke gemeente, provincie of landeigenaar werkt met eigen protocollen en formulieren voor vergunningen. Aangezien een tocht door meerdere gemeenten gaat, moet je bij bijna elke gemeente een melding maken of vergunning aanvragen. Een ingewikkeld en tijdrovend proces. EVA geeft organisatoren de contactgegevens van alle terreineigenaren in één handig overzicht. Via het bijbehorende formulier maak je aansluitend een eerste melding bij gemeenten. Er wordt gewerkt aan een verbeterde EVA-versie, maar vanwege technische uitdagingen laat deze vernieuwing nog even op zich wachten. Omdat organisatoren weer druk zijn met de voorbereidingen voor hun toertochten, is de basisversie van EVA alsnog beschikbaar.

5x tips voor het opstellen van gedragsregels op je club

De manier waarop je leden zich gedragen binnen de vereniging, ligt vaak in de lijn van de cultuur van de club. De regels zijn vaak ongeschreven. Toch kan het heel nuttig zijn om deze gedragsregels op papier te zetten en er met je leden over te praten.

Dijkwegen, Veiligheid

Driekwart fietsers vindt het onveilig op dijkwegen

Driekwart van de fietsers vindt het onveilig op de dijk. Vooral door te hard rijden en te krap inhalend gemotoriseerd verkeer en als het druk is op mooie dagen. Dat komt naar voren uit onderzoek van ANWB, Fietsersbond, Fietsplatform, NTFU en VVN.

Fiets in de trein

Fiets meenemen in de trein kan beter

Er is grote behoefte aan meer fietsplaatsen en betere voorzieningen voor fietsen in de trein, komt naar voren uit de enquête van de Fietsersbond onder 3.073 respondenten. Sportieve fietsers willen vooral fietshaken zodat ze hun fiets veilig kunnen stallen.

Opleidingen

Zeeuwse wielerclubs volgen samen cursus Wegkapitein

Om veiliger en beter georganiseerd als groep te fietsen, volg je de cursus Wegkapitein. Dat kan vanaf acht deelnemers. Niet elke vereniging heeft voldoende deelnemers. In Zeeland besluiten de clubs daarom samen de cursus te volgen. Extra voordeel: het ROVZ subsidieert de cursus.

Meer ruimte voor de fiets

NTFU maakt zich met NOCNSF bij Tweede Kamer-verkiezingen sterk voor meer ruimte voor de fiets

Naast het ondersteunen van clubs, tochten en trailcrews en opleiden van wegkapiteins, behartigt de NTFU ook de belangen van wielrenners, mountainbikers en gravelbikers bij de politiek. In de aanloop naar de Tweede Kamer-verkiezingen van 22 november vraagt NTFU met hulp van NOC*NSF bij politieke partijen meer aandacht te hebben voor ruimte voor de fietser.

Goed voorbeeld: Een compleet overzicht van alle clubritten in Cyql

Sinds de lancering in september maken steeds meer clubs gebruik van de app Cyql. De app maakt het makkelijk om gezamenlijke ritten te plannen en informatie daarover met elkaar te delen. Voor GRTC Excelsior kwam Cyql precies op het juiste moment.

Aan de slag met sociale veiligheid: volg de opleiding vertrouwenscontactpersoon!

Discriminatie, (seksuele) intimidatie, pesten en agressie zijn helaas zaken die ook in de sport voorkomen. Het is belangrijk dat personen die te maken krijgen met bovenstaande zaken ergens terecht kunnen. De vertrouwenscontactpersoon (VCP) is daarom een belangrijke schakel in een sportvereniging; het geeft sporters de kans om melding te maken van onveilige situaties en ongewenst gedrag en steun te zoeken.