Het eerste gravelbike-onderzoek: de resultaten

De NTFU vroeg 700 gravelbikers het (houthakkers)hemd van het lijf. Lezers van Fietssport, Velozine en Fiets vertelden wat voor type gravelbiker ze zijn, wat zij zo leuk vinden aan gravelbiken en welke fietsen en merken ze rijden.

In het voorjaar van 2022 accepteerden meer dan 700 gravelbikers de uitnodiging van wielersportbond NTFU om deel te nemen aan hun gravelbike-onderzoek. Enorm bedankt als je hebt meegedaan, want jouw feedback is belangrijk. Je helpt de NTFU om gravelbikers beter te leren kennen, te begrijpen wat jou motiveert en wat belangrijk voor je is. De NTFU zet zich in voor wat jij als gravelbiker, mountainbiker of wielrenner belangrijk vindt. Met meer inzicht in de doelgroep, kan de bond beter beleid maken, bijvoorbeeld voor toegang bij terreineigenaren en overheidsinstanties.

Op welke fiets rijd je?

We wilden weten op welk type fiets je het meeste gravelt. Het zal je niet verbazen: de gravelbike is veruit het meest populair. Slechts een enkeling (3 procent) waagt zich op de racefiets op het gravel.

Welk merk gravelbike heb je?

Gravelbiken wint al jaren aan populariteit en gravelbikes zijn dus ook niet aan te slepen. We vroegen daarom welk merk gravelbike je hebt en de top-3 wordt gedomineerd door Canyon, Cannondale en Specialized.

Wat betaal je voor een gravelbike?

Gemiddeld geven gravelbikers 2.776 euro uit aan een gravelbike. Dat is een stuk hoger dan de gemiddelde aanschafprijs voor een racefiets (1.517 euro) of een mountainbike (1.086 euro). Dat kan er mee te maken hebben dat nog relatief weinig tweedehands gravelbikes te koop zijn. Slechts een klein deel van de gravelbikers (amper 5 procent) kocht hun gravelbike namelijk tweedehands. De meeste gravelbikes werden in de fietsenzaak gekocht (61 procent). Een vijfde kocht de fiets online bij het merk en tien procent kocht ’m online via een fietsenwinkel.

Heb je nog andere fietsen?

Vrijwel alle gravelbikers (93 procent) hebben – behalve een gravelbike – nog een andere fiets in de garage staan. Ruim de helft heeft een racefiets, een goede 40 procent bezit ook een mountainbike en een derde heeft ze allebei.

De gravelbike wordt het meest gebruikt. Maar ook die andere fiets halen ze nog regelmatig van stal. Vooral de afwisseling tussen gravelbiken en wielrennen is populair: ruim een derde van de ondervraagden wielrent ook. De helft pakt gedurende het jaar de racefiets én de mountainbike, naast de gravelbike.

Hoe vaak trek je erop uit?

We vroegen ook hoe vaak je gravelbiket. Dat varieert: 40 procent geeft aan maximaal 4 keer per maand te gravelbiken. De andere groep – ook zo’n 40 procent – pakt 4 tot 8 keer per maand de gravelbike. Slechts 10 procent rijdt 9 keer of vaker per maand een gravelroute.

Hoe vaak rijd je een route?

Om een zo mooi mogelijke route te rijden, maakt een kleine 50 procent voor vertrek zelf een route, via Strava of Komoot. Ruim een kwart downloadt een bestaande route, voornamelijk via Komoot en Gravelrides.cc. De meeste gravelbikers geven aan op de toegangsregels te letten, als ze een route maken of downloaden. Amper 20 procent gaat zónder vooraf bedacht plan op pad.

Hoeveel kilometer fiets je?

We wilden ook weten hoeveel kilometer je graag uitstippelt: een rit tussen de 40 en 80 kilometer. Vooral Gelderland, Noord-Brabant en Utrecht zijn populair. Een kwart van de gravelbikers heeft er een ritje in de auto of trein voor over, om een mooie route te rijden. Ruim een derde vertrekt gewoon vanuit huis. 

Wat voor routes rijd je?

Het mooie aan gravelbiken is dat je weggetjes die normaliter links laat liggen, met een gravelbike wel kunt induiken. Op onze vraag over wat voor type paden je graag rijdt, kiest dan ook het merendeel voor een combinatie van fijne en grove gravelpaden, flowy singletracks en verharde wegen. Een derde wil zoveel mogelijk gravel voor zijn of haar banden hebben. Het liefst fijne gravel, zoals schelpenpaden en hardpack gravel.

Doe je mee aan evenementen?

Gravelbiken is overgewaaid vanuit Amerika, waar al jaren tal van gravelevenementen zijn. Ook in Nederland zijn steeds meer graveltochten. Het merendeel van de ondervraagde gravelbikers doet ook mee aan die tochten. Tochten georganiseerd door een wielerclub zijn het meest populair: 50 procent meldt zich hiervoor aan. Gevolgd door eendaagse evenementen (een kwart), zoals Where The Streets Have No Name. Anders dan in Amerika, is er in Nederland nauwelijks behoefte aan gravelwedstrijden.

Hoeveel gravelbikers zijn er in Nederland?

Dat weten we nog niet. Het onderzoek is met zo’n 700 deelnemers te klein om daar een goed antwoord op te geven. De NTFU zoekt daarom partners voor een uitgebreid onderzoek naar het gravelbiken in Nederland. 

Kenniscentrum van de Nederlandse wielersport

Als initiatiefnemer van de Wielersportmonitor bracht de NTFU in 2014, 2016 en 2017 de markt voor wielrenners en mountainbikers in kaart. In 2019 deed onderzoeksbureau Ipsos, in opdracht van de NTFU, grootschalig onderzoek naar de ontwikkelingen in de omvang van de wielersport en de motivatie en bestedingen van wielersporters.

Benieuwd naar de resultaten? Bekijk de factsheet of download het volledige onderzoek.

Misschien ook interessant...

Belangenbehartiging

NTFU presenteert visie op mountainbiken en gravelbiken

Hoe ziet de toekomst van mountainbiken en gravelbiken eruit? Daar maakt de NTFU zich al een tijd druk om, met routes die dicht moeten en rechtszaken die gevoerd worden. De bond komt daarom met een plan om te zorgen dat je ook in 2035 nog kunt mountainbiken en gravelbiken.

Dijkwegen

Hoe veilig vinden fietsers het op dijkwegen

Fietsen over kilometers lange dijken is een feest voor iedereen die van oer-Hollandse landschappen houdt. Maar hoe veilig voelen fietsers zich eigenlijk, als ze zo'n dijkweg delen met andere fietsers, wandelaars, autorijders, motorrijders en landbouwverkeer. 

Beter wielrennen of mountainbiken met Start2Bike

Wielrennen of mountainbiken is niet moeilijk. Toch? Niets is minder waar en zeker voor degenen die net begonnen zijn met wielrennen of mountainbiken. Remmen, schakelen, in- en uitklikken op de pedalen en fietsen in een groep is toch echt anders dan op een gewone fiets. Met Start2Bike verbeter je je fietstechnieken in vier trainingen.

Dijkwegen, Veiligheid

Driekwart fietsers vindt het onveilig op dijkwegen

Driekwart van de fietsers vindt het onveilig op de dijk. Vooral door te hard rijden en te krap inhalend gemotoriseerd verkeer en als het druk is op mooie dagen. Dat komt naar voren uit onderzoek van ANWB, Fietsersbond, Fietsplatform, NTFU en VVN.

Tweede editie van Week van de Wielervereniging

Na een succesvolle eerste editie in het voorjaar, biedt de NTFU eind september opnieuw de Week van de Wielervereniging aan. In deze week staat het versterken van verenigingen centraal. Bestuursleden van wielerverenigingen kunnen zes interessante workshops volgen.

5x tips voor het opstellen van gedragsregels op je club

De manier waarop je leden zich gedragen binnen de vereniging, ligt vaak in de lijn van de cultuur van de club. De regels zijn vaak ongeschreven. Toch kan het heel nuttig zijn om deze gedragsregels op papier te zetten en er met je leden over te praten.

Goed voorbeeld: Cyql geeft MTB Club Epe inzicht in de aanwezigen bij een clubrit

Sinds de lancering in september maken steeds meer clubs gebruik van Cyql. De app maakt het makkelijk om gezamenlijke ritten te plannen en informatie daarover met elkaar te delen. MTB Club Epe is enthousiast over het gemak dat Cyql brengt.

Ondersteuning bij lokale lobby

NTFU tegen sluiting van bospaden Arnhem voor fietsers

De NTFU is tegen afsluiting van de onverharde paden voor fietsers nabij Arnhem. De bond vindt dat mountainbikers en gravelbikers hard worden geraakt door de sluiting. Dat laat de bond in een brief aan de gemeenteraad weten.

Vrijwilligers werven lastig? Volg deze online cursus en krijg tips!

Is bij jullie het werven van vrijwilligers een ingewikkelde taak? Krijg je vaak weinig respons op oproepjes om te helpen bij een training of is het ingewikkeld om die openstaande bestuursfunctie te vullen? Volg dan de gratis online module Vrijwilligersmanagement.

Toertochten

Veiligheidspunten opgeven bij organisatie toertocht

Toertochten zijn voor veel wielersporters een prachtige manier om van onze mooie sport te genieten. Om ook in de toekomst alles in goede banen te blijven leiden, vraagt dit extra aandacht op het gebied van veiligheid en aansprakelijkheid. Vanwege een wijziging in de aansprakelijkheidsverzekering via de NTFU is het voor toertochten die vanaf 1 februari 2023 plaatsvinden noodzakelijk om een aantal zaken te registreren.