Sportief fietsen en natuurbehoud hebben elkaar nodig op de Veluwe

De natuur verdient beter. Dat is een taak van ons allemaal. Ook die van mountainbikers en gravelbikers. Dit werd duidelijk tijdens een werkbezoek van beleidsmakers van Veluwse gemeenten en natuurbeschermers. Daar lieten ze zich informeren over de positieve effecten van sportief fietsen op de natuur.

Mountainbiken en gravelbiken over de Veluwe, terwijl dit unieke gebied ook beschermd moet worden. Het gaat hand in hand, maar begint op sommige plekken ook te knellen.

Er is veel óver gesproken, maar te weinig met elkaar bésproken. Bij het werkbezoek op de Veluwe, georganiseerd door wielersportbond NTFU, kregen gedeputeerde Harold Zoet (Natuur Gelderland), wethouder Sunita Biharie (Sport Apeldoorn) en meer dan dertig beleidsadviseurs, rentmeesters, bos- en natuurbeschermers, ondernemers, verenigingen en bedrijven uit de fietsbranche een kijkje in de positieve effecten van sportief fietsen op de natuur.
 

Op het juiste pad

Tijdens presentaties van onder ander fietsburgemeester Maarten Tjallingii en mountainbikeverenigingen en vrijwilligers die voor de mountainbikeroutes zorgen, werd zichtbaar hoe mountainbikers en gravelbikers meedenken en helpen bij natuurbehoud. 

Natuurbeheerders werken nauw samen met mountainbikers. Zo ontwerpen ze samen de mountainbikepaden. Door te kijken waar en hoe die paden gelegd worden, worden mountainbikers weggeleid van kwetsbare natuur. De routes houden mountainbikers ook nog eens op het juiste pad.

Steeds meer onderhoudsgroepen investeren ook in elektrisch gereedschap om de routes te onderhouden. Daarmee verminderen ze de belasting op het milieu en voorkomen ze geluidsoverlast voor dieren en andere gebruikers. 

“Deze groep fietsers laat zien zorgen te hebben over de natuur en de zorgen van anderen serieus te nemen”, reageert Adriaan van der Linden van Leisure Lands bijvoorbeeld op de praktijkvoorbeelden. 
 

Hulp bij natuurherstel

Dat het mountainbikers uitsluitend te doen is om te fietsen, werd duidelijk aan de hand van de natuurprojecten waar mountainbikers actief aan bijdragen. Veel mountainbikers zijn zich bewust van het groene decor waarin ze te gast zijn en helpen graag dit in stand te houden.

Op de Veluwe helpen mountainbikegroepen daarom met het herstel van bijvoorbeeld natuurlijke waterstromen door hun paden aan te passen. Ook ondersteunen ze het behoud van zeldzame plantensoorten door fietspaden buiten kwetsbare gebieden te houden.

Ook houden mountainbikers regelmatig opruimacties in het bos en langs de paden om afval en zwerfvuil te verwijderen.

Al jarenlang onderstreept de groep bosfietsers de afspraken van de Buitencode. Vijf simpele regels die bosfietsers, wandelaars, ruiters en sportvissers met elkaar maken om met z’n allen van de natuur te genieten

(tekst gaat verder onder de foto)

 Gedeputeerde Zoet ontvangt de Buitencode uit handen van Marina van Dijk, belangenbehartiger bij de NTFU.

Roep om gezamenlijke aanpak


Gedeputeerde Harold Zoet was duidelijk onder de indruk van de wil en inzet van de mountainbikers en gravelbikers. “Met elkaar moeten we de natuur op orde brengen, om Nederland van het slot te halen. Dat doen we niet door gebieden en paden af te sluiten voor bosfietsers. Dat doen we wel door samen te werken. Met elkaar naar oplossingen zoeken om de balans te vinden in wat wel en niet kan.”

Tijdens het werkbezoek klonk dan de oproep om snel tot een gezamenlijke aanpak te komen. Wielersportbond NTFU pleit ook voor meer samenwerking en een betere coördinatie. “Dat mountainbikers en gravelbikers gezien worden als een groep die wil bijdragen aan de natuur, is een belangrijke stap. Met elkaar kunnen we zoveel meer betekenen voor de Veluwe en iedereen die van dit gebied houdt”, laat Marina van Dijk namens de wielersportbond weten.

Om zelf te ervaren hoe je op een gravelbike of mountainbike de Veluwe beleeft, sloten de deelnemers met een fietstocht het werkbezoek van de NTFU af.

Misschien ook interessant...

Landelijk onderzoek naar de situatie op het fietspad

Vaak gaat het goed en delen we het fietspad zonder problemen. Soms gaat het mis en zijn er irritaties. Hoe komt dat? Is het drukker, zijn er meer verschillende soorten fietsers, is er minder begrip, ligt het aan de infrastructuur of is het een combinatie? Om deze ontwikkelingen beter te begrijpen en oplossingen te verkennen, testen en in praktijk te brengen, startte de Universiteit van Amsterdam het landelijk onderzoeksproject SamenOpHetFietspad. De NTFU heeft zich bij dit onderzoek aangesloten.

NTFU roept gemeenten op loketten te openen

De NTFU, Koninklijke Wandel Bond Nederland (KWBN) en NOC*NSF roepen gemeentebesturen op de loketten te openen, het gesprek met organisatoren aan te gaan en toertochten weer mogelijk te maken. Dat naar aanleiding van signalen dat het organisatoren niet altijd lukt toestemming van de gemeente te krijgen. Om zoveel als mogelijk gemeenten te bereiken, verspreidt Vereniging Sport en Gemeenten (VSG) de oproep onder alle gemeenten.

Goed voorbeeld: Het beleidsplan van TC de Pedaleurs Malden: voor leden, door leden

Hoe ontwikkel je een beleidsplan dat de behoeften van leden weerspiegelt en verenigingsbreed gedragen wordt? TC de Pedaleurs Malden nam haar kernwaarden in overweging en stelde in overleg met haar leden een nieuwe toekomstvisie op.

Aan de slag met sociale veiligheid: volg de opleiding vertrouwenscontactpersoon!

Discriminatie, (seksuele) intimidatie, pesten en agressie zijn helaas zaken die ook in de sport voorkomen. Het is belangrijk dat personen die te maken krijgen met bovenstaande zaken ergens terecht kunnen. De vertrouwenscontactpersoon (VCP) is daarom een belangrijke schakel in een sportvereniging; het geeft sporters de kans om melding te maken van onveilige situaties en ongewenst gedrag en steun te zoeken. 

Gelderse veerponten

Veerpontencoalitie: overheden pak jullie verantwoordelijkheid bij instandhouding veerponten

Dinsdag 6 februari werd tijdens een Kenniscafé van Tour de Force het rapport ‘Onderzoek impact verdwijnen veerponten’ gepresenteerd. De Veerpontencoalitie is blij dat nu ook landelijk het functioneren van de veerponten in kaart is gebracht en doet nogmaals een oproep aan de overheden: pak jullie verantwoordelijkheid!

Wijziging uploaden van routes clubpagina

Fietssport.nl is hét platform voor fietsers. Dit initiatief van de NTFU is ook voor fietsclubs een mooi kanaal om hun club onder de aandacht te brengen bij potentiële leden. Zo kun je laten zien dat jouw club veel routekennis in huis heeft, door een aantal routes op het Fietssport-routeplatform te plaatsen. Het proces rondom het uploaden is onlangs gewijzigd, we leggen in dit artikel uit wat er anders is.

Kleurcode

Flevoland kleurt alle mountainbikeroutes in één keer veilig

Alle mountainbikeroutes in Flevoland hebben een kleurcode die aangeeft hoe makkelijk of moeilijk de route is. Flevoland is daarmee de eerste provincie die dit voor alle routes in één keer laat doen. Mountainbikers kunnen zo beter inschatten of een route past bij hun niveau.

Verenigingen

Met de wind in de rug: zo ondersteunde de NTFU verenigingen in 2024

De wielervereniging is al jaar en dag een belangrijke pijler voor de fietssport. Daarom zetten we bij de NTFU in 2024 weer mooie stappen in de ontwikkeling van onze producten en diensten, speciaal voor clubs, trailcrews en bestuursleden. Met als doel: hun taak zo eenvoudig mogelijk te maken. Persoonlijk contact en een-op-een begeleiding van vrijwilligers vinden we daarbij belangrijk.
 

Buitencode

Buitencode voor sporters in de natuur

Fietsend, wandelend, hardlopend, mountainbikend of te paard. Steeds meer mensen genieten, ieder op zijn/haar eigen manier, van de natuur. De ene beleving is niet beter of slechter dan de ander. Toch zijn er soms irritaties. Om te zorgen dat iedere sporter respectvol omgaat met elkaar én de natuur, is er de Buitencode.

Toertochten

Goed voorbeeld: oudste graveltocht

De eerste Brabantse Strade Bianche werd al georganiseerd toen de meeste fietsers bij gravel nog aan tennis dachten. “In 2015 zette Wielerclub Mill een tocht uit voor racefietsers die grotendeels over kiezelstroken, zandpaden en oude binnenwegen liep. Hiermee is onze Strade waarschijnlijk de oudste graveltocht van Nederland. Door het overweldigende succes van de laatste editie is het einde nog lang niet in zicht.”