Hoe ontwikkel je een beleidsplan dat de behoeften van leden weerspiegelt en verenigingsbreed gedragen wordt? TC de Pedaleurs Malden nam haar kernwaarden in overweging en stelde in overleg met haar leden een nieuwe toekomstvisie op.
Hoe ontwikkel je een beleidsplan dat de behoeften van leden weerspiegelt en verenigingsbreed gedragen wordt? TC de Pedaleurs Malden nam haar kernwaarden in overweging en stelde in overleg met haar leden een nieuwe toekomstvisie op.
Dat het bestuur van TC de Pedaleurs besloot een nieuw beleidsplan op te stellen, heeft te maken met diverse ontwikkelingen binnen de vereniging. Met name de vergrijzing onder de leden van TC de Pedaleurs – en de onzekere toekomst die de vereniging hiermee tegemoet gaat – is een belangrijke reden geweest om het beleidsplan te maken.
TC de Pedaleurs telt 135 leden en heeft een ledenstop ingevoerd om het hechte karakter van de vereniging te waarborgen. De minimale aanwas van nieuwe leden heeft ervoor gezorgd dat de gemiddelde leeftijd is gestegen tot ruim 60 jaar. “Hoe enthousiast onze leden ook zijn, er staat een behoorlijke uittocht voor de deur,” merkt bestuurslid Fenny Visscher op. “Dat stelde ons voor lastige vraagstukken. Hoe maken we de vereniging toekomstbestendig? Hoe trekken we een jongere doelgroep aan? En hoe behouden we het sociale karakter als we zouden toelaten dat de vereniging groeit? Ook de veiligheid in het verkeer en het aanbod van activiteiten kwamen ter sprake.”
Het bestuur van TC de Pedaleurs wilde die keuzes niet zelf maken en besloot bij haar leden aan te kloppen. “Tijdens de algemene ledenvergadering hebben we een presentatie gehouden over de toekomst: ‘Welke kant fietsen we op?’ Hiermee wilden we de leden aan het denken zetten en peilen hoe zij over deze kwesties dachten”, vertelt Visscher. “Na afloop van de presentatie meldden zich direct vier leden die hier verder in wilden duiken. Dat is de commissie ‘visie-ontwikkeling’ geworden.”
Om input te verzamelen voor het beleidsplan, organiseerde de commissie een aantal gespreksavonden waarin leden werden uitgenodigd om mee te denken over onder andere de ledenstop, de minimumleeftijd, het toestaan van e-bikes en het al dan niet opzetten van een structurele MTB-groep. “Zo konden we onderzoeken of het bestaande beleid binnen de vereniging nog steeds ondersteund werd door de leden of juist aangepast moest worden,” legt Visscher uit. “Op basis van de wensen en behoeften van de leden werd door de commissie een beleidsplan opgesteld dat daarna aan het bestuur is gepresenteerd.”
In het beleidsplan van TC de Pedaleurs zijn de kernwaarden van de toervereniging helder omschreven: openheid, toegankelijkheid, saamhorigheid en verbondenheid. Een uitgebreid en gevarieerd aanbod aan activiteiten moet voorzien in ieders behoefte – of dat nu rustig, gezellig, uitdagend of fanatiek fietsen is. Waar het seizoen normaal gesproken wordt afgetrapt met een gezamenlijke rit, was dit vanwege de coronamaatregelen dit jaar niet mogelijk. In plaats daarvan werd het visiedocument de symbolische opening van het seizoen. “We hebben het beleidsplan gedrukt op papier persoonlijk bij alle leden langsgebracht. Op deze manier konden we het plan goed laten landen. Via een enquête op de website konden leden daarna stemmen over de voorgestelde wijzigingen. De uitkomst van de enquête, die door 104 van de 135 leden is ingevuld, bespreken we tijdens de volgende algemene ledenvergadering en indien nodig brengen we onderdelen ter stemming. Daarna maken we het beleidsplan definitief,” laat Visscher weten.
Door de leden op deze manier te betrekken bij het ontwikkelen van een beleidsplan, weet TC de Pedaleurs zeker dat de nieuwe visie van de vereniging door het merendeel van de leden gedragen wordt. “Lekker fietsen is prioriteit, maar tegelijkertijd moeten we ook nadenken over de toekomst. Iedere week vergaderen is niet de bedoeling, maar met dit plan kunnen we weer een aantal jaar vooruit.”
Wil je binnen jouw vereniging ook aan de slag gaan met een duidelijke toekomstvisie en nieuw beleid? Team verenigingsondersteuning staat voor je klaar met verschillende ondersteuningsmogelijkheden. Voor vragen neem je contact op met Caroline, Luuk of Jos via 0318-581300 of verenigingen@ntfu.nl.
In het voorjaar laait de discussie over de drukte op het fietspad weer op. Daar wil de Alliantie Samen Fietsen iets aan doen, want vaak is die onnodig en onterecht. De organisaties geven daarom een fietsfeestje op 13 april én roepen fietsers op met complimenten te strooien.
Op 1 juli 2021 ging de Wet Bestuur en Toezicht Rechtspersonen (WBTR) van kracht. De afgelopen maanden bereidden we de NTFU-verenigingen al voor op deze nieuwe wet met
Oudere fietsers die starten met wielrennen of leden van je vereniging die een jaartje ouder worden hebben meer kans op blessures en vallen omdat er niet altijd passend aanbod is. Om deze personen beter te kunnen bedienen en binden als vereniging, heeft de NTFU een samenwerking gestart met het Ouderenfonds. In het programma ‘Oldstars’ ga je met je vereniging aan de slag met deze oudere doelgroep.
Naar schatting zijn er 60.500 fietsers (bron: Wielersportmonitor 2019) die niet lid zijn van een vereniging, maar dat wél graag willen. Voor jouw vereniging de kans om nieuwe leden aan te trekken. Zeker nu fietsen steeds populairder wordt. Maar, hoe maak je hen enthousiast om lid te worden? De NTFU helpt je hierbij tijdens de actie ‘Welkom op de Club’. In maart en april kunnen potentiële leden kennismaken met het fietsen bij een club. Doet jouw vereniging ook mee?
Wielersportbond NTFU en Ekoï gaan tot minstens 2025 samenwerken. Het Franse merk is sinds 2001 actief op de internationale markt voor fiets gerelateerde producten en heeft zich opgewerkt tot een toonaangevende speler. Via de samenwerking met de NTFU geeft Ekoï extra aandacht voor de Nederlandse fietsers.
EVA (Eenvoudig Vergunningen Aanvragen) is het systeem dat het voor organisatoren makkelijker maakt vergunningen aan te vragen. Elke gemeente, provincie of landeigenaar werkt met eigen protocollen en formulieren voor vergunningen. Aangezien een tocht door meerdere gemeenten gaat, moet je bij bijna elke gemeente een melding maken of vergunning aanvragen. Een ingewikkeld en tijdrovend proces. EVA geeft organisatoren de contactgegevens van alle terreineigenaren in één handig overzicht. Via het bijbehorende formulier maak je aansluitend een eerste melding bij gemeenten. Er wordt gewerkt aan een verbeterde EVA-versie, maar vanwege technische uitdagingen laat deze vernieuwing nog even op zich wachten. Omdat organisatoren weer druk zijn met de voorbereidingen voor hun toertochten, is de basisversie van EVA alsnog beschikbaar.
Beginnende wielrenners, mountainbikers of gravelaars kunnen binnenkort weer deelnemen aan Start2Bike. In 4 lessen leren zij hoe je beter fietst, verbeteren ze hun conditie en ontmoeten ze andere fietsers.
Veel clubs organiseren van oudsher een clubcompetitie of -klassement. Clubcompetities bestaan in veel verschillende varianten; aantal gereden kilometers, aantal deelgenomen clubritten of via een puntensysteem. Vanaf nu is het mogelijk om jouw clubcompetitie ook via Cyql te organiseren én vast te leggen.
Op dinsdag 15 februari maakte het kabinet de volgende versoepelingen in de coronamaatregelen bekend. Ondanks dat veel regels al vervallen waren, bieden de nieuwe versoepelingen nog meer perspectief voor bijvoorbeeld de organisatie van toertochten. We zetten de versoepelingen, die in twee stappen plaatsvinden, en de consequenties voor de wielersport op een rij.
Wielersportbond NTFU en Bosch eBike Systems kennen de eerste ronde van het Trailfund toe aan drie mountainbikeroutes: Netersel (Noord-Brabant), Marum (Groningen) en Anloo (Drenthe). Het Trailfund wordt uitgereikt aan de vrijwilligers van ATB Marum, TWC Het Snelle Wiel uit Bladel en FTC ’t Kamrad uit Assen.