Goed voorbeeld: oudste graveltocht

De eerste Brabantse Strade Bianche werd al georganiseerd toen de meeste fietsers bij gravel nog aan tennis dachten. “In 2015 zette Wielerclub Mill een tocht uit voor racefietsers die grotendeels over kiezelstroken, zandpaden en oude binnenwegen liep. Hiermee is onze Strade waarschijnlijk de oudste graveltocht van Nederland. Door het overweldigende succes van de laatste editie is het einde nog lang niet in zicht.”

Aan het woord is Then Verhoeven, één van de bestuursleden van WC Mill. Enthousiast vertelt hij hoe een kleine tien jaar geleden het idee ontstond om een onverharde tocht voor wielrenners uit de grond te stampen. Then: “De club was destijds op zoek naar een leuke activiteit om het vijftigjarige bestaan te vieren. Eén van de leden had tijdens zijn vakantie in Toscane over de beroemde witte gravelwegen gefietst en opperde het idee om een Brabantse versie van de Strade Bianche op poten te zetten. Zo gezegd, zo gedaan.”
 

Begrip in toertochtland

Inmiddels is de Brabantse Strade Bianche uitgegroeid tot een begrip in toertochtland. Liefhebbers van gave grindstroken, zwoegende zandstukken, bonkende bermpaden en avontuurlijke achterafweggetjes vinden al jarenlang hun weg naar Mill. De afgelopen oktober was hierop geen uitzondering.  Zowel de korte (67 kilometer) als de lange route (90 kilometer) nam deelnemers diep het Brabantse binnenland in. De routemeester van de club had weer zijn stinkende best gedaan om de mooiste gravelgebieden aan elkaar te lussen.

Then somt één voor één de Brabantse natuurschatten op. “Het barst hier van de mooie natuur. Zo liep de tocht vanuit Mill over het landgoed van Kasteel Tongelaar om vervolgens via kleine paden de Gasselse bossen te doorkruisen. Ook moerasgebied De Vilt bij Beugen, het Brestbosch in Boxmeer,  de Staatsbossen van Sint Anthonis en de heidevelden en zandverstuivingen in de buurt van Sint Hubert zijn een feest om met je gravelbike te ontdekken. In totaal bestond zo’n 50 procent uit onverharde paden.”

Behalve stofhappen konden de deelnemers zich bij de pauzeplek op het terrein Florius Flowers in Cuijk ook tegoed doen aan Limburgse vlaai, peperkoeken, bananen, koffie, thee en sportdrank. “De verzorgingspost werd zeer goed gewaardeerd. Met name door de dames: die waren erg te spreken over het aanwezige sanitair.”

 

Van 100 naar ruim 300 deelnemers

Op de vraag wat fietsers van de graveltocht vonden, hoeft Then niet lang na te denken. “Iedereen was laaiend enthousiast. We kregen veel complimenten over de organisatie en de route. Opmerkelijk is dat het aantal deelnemers van 100 naar 330 is gegroeid en dat veel inschrijvers uit Zuid-Holland kwamen. Dit komt doordat we hard aan de weg hebben getimmerd: we hebben diverse berichten in online gravelgroepen geplaatst en onze tocht met andere fietsclubs in de omgeving gedeeld.
 
"Met alleen een flyer en een berichtje in de lokale krant red je het tegenwoordig niet meer.”

Daarnaast hebben we een betaalde social media campagne bij de NTFU afgenomen. Deze campagne heeft – met ruim 50.000 advertentieweergaven en een kleine 23.000 bereikte personen – zeker zijn steentje aan het succes bijgedragen. Met alleen een flyer en een berichtje in de lokale krant red je het tegenwoordig niet meer.”
 
Benieuwd naar de online advertentiemogelijkheden van Fietssport? Lees hier meer over de mogelijkheden. 

Enthousiaste vrijwilligers

Then legt tenslotte uit dat hij blij is dat de Brabantse Strade succesvol is verlopen. Want met 100 deelnemers is het voor WC Mill niet de moeite waard om een tocht te organiseren. Niet alleen vanwege al het werk dat erin zit, maar ook om de vrijwilligers enthousiast te houden. “Dan heb ik het niet alleen over oude clubleden, maar vooral ook over jongeren”, aldus Then. “Ik ben ervan overtuigd dat een succesvolle tocht kan bijdragen aan aanwas van onderen. Alle clubleden van WC Mill zien de toekomst van de tocht in ieder geval weer zonnig tegemoet; we barsten van de plannen. Zo willen we volgend jaar op 6 oktober weer flink uitpakken op het start/finishterrein van ons clubhuis ‘t Lagerhuis in Mill. Denk aan live muziek, standjes en een hamburgertentje. Aankleding werkt sfeer verhogend, en is volgens mij één van de redenen waarom fietsers meedoen aan een toertocht.”

 

Aan de slag met jouw tocht?

Wil je ook aan de slag met het concept van jouw tocht? Of andere manieren van promotie uitproberen? We staan voor je klaar om te helpen. Neem contact op met team verenigingsondersteuning van de NTFU via verenigingen@ntfu.nl.

 

Misschien ook interessant...

Fietspad moet veiliger worden voor wielrenners

De Fietsersbond gaat actie voeren om onnodige paaltjes op het fietspad te laten verwijderen. Het zorgt nog te vaak voor valpartijen met ernstig letsel. De NTFU vindt dit een goed idee. Er belanden namelijk steeds meer fietsers op de Spoedeisende Hulp. Hoe zit dat met wielrenners? De NTFU dook in de cijfers van VeiligheidNL – dat het aantal verkeersslachtoffers op de Spoedeisende Hulp bijhoudt.

Kennis & onderzoek

Het eerste gravelbike-onderzoek: de resultaten

De NTFU vroeg 700 gravelbikers het (houthakkers)hemd van het lijf. Lezers van Fietssport, Velozine en Fiets vertelden wat voor type gravelbiker ze zijn, wat zij zo leuk vinden aan gravelbiken en welke fietsen en merken ze rijden.

Kleurcode

NTFU kleurt MTB-routes veilig

Om MTB-routes veiliger te maken, introduceert wielersportbond NTFU een kleurensysteem. Net als op de skipistes, geeft elke kleur de moeilijkheidsgraad van de route aan. De MTB-routes in Twente hebben de primeur: de eerste bordjes hangen bij Het Hulsbeek in Oldenzaal.

Dijkwegen, Veiligheid

Driekwart fietsers vindt het onveilig op dijkwegen

Driekwart van de fietsers vindt het onveilig op de dijk. Vooral door te hard rijden en te krap inhalend gemotoriseerd verkeer en als het druk is op mooie dagen. Dat komt naar voren uit onderzoek van ANWB, Fietsersbond, Fietsplatform, NTFU en VVN.

Hoe spreid je de drukte tijdens je toertocht?

Sinds 28 november gelden er weer strengere coronamaatregelen. Zo zijn de 1,5 meter afstand en het  mondmasker weer verplicht en is publiek niet toegestaan. Dat betekent dat je als organisator ook maatregelen moet nemen om bijvoorbeeld drukte te verminderen. Hoe doe je dit?

Goed voorbeeld: Cyql geeft MTB Club Epe inzicht in de aanwezigen bij een clubrit

Sinds de lancering in september maken steeds meer clubs gebruik van Cyql. De app maakt het makkelijk om gezamenlijke ritten te plannen en informatie daarover met elkaar te delen. MTB Club Epe is enthousiast over het gemak dat Cyql brengt.

Meer ruimte voor de fiets

Steeds minder groen en natuur om te sporten en ontspannen

De ruimte om te sporten, bewegen en ontspannen staat in heel Nederland onder druk. Uit onderzoek dat de ANWB liet uitvoeren wordt duidelijk dat we steeds minder groen om ons heen hebben. En dit wordt alleen maar minder door de groeiende bevolking en toename van het toerisme.

Alliantie Samen Fietsen

Alliantie Samen Fietsen grijpt lente aan voor meer begrip op het fietspad

Dit weekend lijkt het mooi fietsweer te worden. Veel mensen pakken dan de fiets. Bij de Alliantie Samen Fietsen grijpen ze daarom de lente aan om fietsers en andere weggebruikers op te roepen rekening met elkaar te houden: “Fiets vriendelijk, dan gebruikt iedereen het fietspad veilig en met plezier.”

NTFU

Welkom op de vernieuwde website van de NTFU

Je ziet het goed. We hebben een nieuwe website. Compleet met een fris ontwerp en informatie voor verenigingen, tochtorganisatoren, trailcrews, routebureaus, overheden en organisaties uit de sport- en recreatiesector. Zo is NTFU.nl voor iedereen hét startpunt voor sportief fietsen.

NTFU

Kosten voor de fietsverzekering stijgen niet in 2023

Ondanks hoge inflatiecijfers gaan NTFU-leden in 2023 niet meer betalen voor hun fietsschadeverzekering, dat maakte verzekeringspartner Meijers bekend.