Wijziging uploaden van routes clubpagina

Fietssport.nl is hét platform voor fietsers. Dit initiatief van de NTFU is ook voor fietsclubs een mooi kanaal om hun club onder de aandacht te brengen bij potentiële leden. Zo kun je laten zien dat jouw club veel routekennis in huis heeft, door een aantal routes op het Fietssport-routeplatform te plaatsen. Het proces rondom het uploaden is onlangs gewijzigd, we leggen in dit artikel uit wat er anders is.

Uploaden van MTB- en gravelroutes nu ook mogelijk

Het was tot voor kort voor clubs niet mogelijk om MTB- of gravelroutes toe te voegen aan hun clubpagina. Met de wijziging van het uploadformulier is het nu ook mogelijk om MTB- en gravelroutes te uploaden. De offroad specialist van de NTFU voert in dat geval nog een extra check uit of de route volledig uit legale paden en stroken bestaat. 

Opgeven van routes opgesplitst

Omdat de routebouwer en het lid van de PR commissie vaak niet dezelfde persoon zijn binnen de vereniging, is het opgeven van routes opgedeeld in twee stappen:

  1. De routebouwer uploadt een GPX-bestand op de bekende locatie op ntfu.nl. Vul daarna de praktische informatie zoals startlocatie, afstand en aantal hoogtemeters in.
  2. Jouw route wordt binnen 5 werkdagen goedgekeurd door de NTFU.
  3. Nadat je route is goedgekeurd ontvangt de PR commissie of secretaris een mail met het verzoek om de route aan te vullen met een pakkende omschrijving, mooie foto’s en video’s. Deze stap gebeurt vanaf heden via de fietssport.nl/clubbeheer en dus niet meer via ntfu.nl. Om je op weg te helpen, geven we je 9x schrijftips.
  4. Routes worden pas zichtbaar op Fietssport.nl als alle stappen zijn doorlopen. Zo zorgen we er samen voor dat de routepagina’s zo compleet mogelijk zijn! Deze routes zijn immers een mooi visitekaartje voor jouw club. 

Meld je bestuurders aan op NTFU.nl

Voordat jullie PR commissie aan de slag kan met de route is het belangrijk dat hij of zij met de juiste bestuurdersrol staat geregistreerd op NTFU.nl. Op deze pagina kun je eenvoudig de verschillende rollen binnen jouw club beheren. Controleer ook meteen of de voorzitter, secretaris, penningmeester en andere bestuurders goed zijn aangemeld bij de NTFU.

Wij staan voor je klaar

Heb je vragen over de routes op Fietssport.nl of over de bestuurdersrollen op NTFU.nl? Neem dan contact op via verenigingen@ntfu.nl.  

Misschien ook interessant...

De Nederlandse Loterij steunt de fietssport

De Nederlandse Loterij draagt elk jaar ongeveer een kwart van de opbrengsten af aan het NOC*NSF en 77 sportbonden, waaronder de NTFU. Daarmee is het naast contributies, subsidies en sponsoring een belangrijke financiële duw in de rug.

Fietspad moet veiliger worden voor wielrenners

De Fietsersbond gaat actie voeren om onnodige paaltjes op het fietspad te laten verwijderen. Het zorgt nog te vaak voor valpartijen met ernstig letsel. De NTFU vindt dit een goed idee. Er belanden namelijk steeds meer fietsers op de Spoedeisende Hulp. Hoe zit dat met wielrenners? De NTFU dook in de cijfers van VeiligheidNL – dat het aantal verkeersslachtoffers op de Spoedeisende Hulp bijhoudt.

Hoe spreid je de drukte tijdens je toertocht?

Sinds 28 november gelden er weer strengere coronamaatregelen. Zo zijn de 1,5 meter afstand en het  mondmasker weer verplicht en is publiek niet toegestaan. Dat betekent dat je als organisator ook maatregelen moet nemen om bijvoorbeeld drukte te verminderen. Hoe doe je dit?

Basisversie EVA helpt toertochtorganisatoren met vergunningen

EVA (Eenvoudig Vergunningen Aanvragen) is het systeem dat het voor organisatoren makkelijker maakt vergunningen aan te vragen. Elke gemeente, provincie of landeigenaar werkt met eigen protocollen en formulieren voor vergunningen. Aangezien een tocht door meerdere gemeenten gaat, moet je bij bijna elke gemeente een melding maken of vergunning aanvragen. Een ingewikkeld en tijdrovend proces. EVA geeft organisatoren de contactgegevens van alle terreineigenaren in één handig overzicht. Via het bijbehorende formulier maak je aansluitend een eerste melding bij gemeenten. Er wordt gewerkt aan een verbeterde EVA-versie, maar vanwege technische uitdagingen laat deze vernieuwing nog even op zich wachten. Omdat organisatoren weer druk zijn met de voorbereidingen voor hun toertochten, is de basisversie van EVA alsnog beschikbaar.

Fiets in de trein

Geen nieuwe pilot reservering fiets in trein

Goed nieuws voor iedereen die wel eens met de fiets op de trein stapt, bijvoorbeeld tijdens een bikepacking trip of naar de start van een toertocht of mountainbikeroute. Er komt dit jaar geen vervolg op de pilot voor het verplicht reserveren van de fiets in de trein.

Trailfund

NTFU Bosch eBike Systems Trailfund voor mountainbikeroutes in Assen en Almere

Voor de tweede keer dit jaar wordt het NTFU Bosch eBike Systems Trailfund uitgereikt. Dit keer ontvangen MTB Assen en MTB & More geld uit het fonds. De vrijwilligers gebruiken de financiering voor onderhoud en reparatie van de mountainbikeroutes bij Assen en Almere. De paden hebben flink wat te verduren gehad door intensief gebruik en het weer. Naar verwachting liggen de routes er eind februari 2023 er weer perfect bij. 

Toertochten

Veiligheidspunten opgeven bij organisatie toertocht

Toertochten zijn voor veel wielersporters een prachtige manier om van onze mooie sport te genieten. Om ook in de toekomst alles in goede banen te blijven leiden, vraagt dit extra aandacht op het gebied van veiligheid en aansprakelijkheid. Vanwege een wijziging in de aansprakelijkheidsverzekering via de NTFU is het voor toertochten die vanaf 1 februari 2023 plaatsvinden noodzakelijk om een aantal zaken te registreren.

Belangenbehartiging

NTFU presenteert visie op mountainbiken en gravelbiken

Hoe ziet de toekomst van mountainbiken en gravelbiken eruit? Daar maakt de NTFU zich al een tijd druk om, met routes die dicht moeten en rechtszaken die gevoerd worden. De bond komt daarom met een plan om te zorgen dat je ook in 2035 nog kunt mountainbiken en gravelbiken.

Afsluitdijk

Duizenden fietsers op de Afsluitdijk

Na jaren wachten kon het 1 en 2 juli eindelijk weer: fietsen over de Afsluitdijk. Zo’n 13.000 fietsers gingen over de 32 kilometer lange dijk tussen Den Oever en Kornwerderzand. Wielrenners grepen hun kans en reden het populaire rondje IJsselmeer.

Gedrag, Imago, Kennis & onderzoek

NTFU laat het imago van mountainbiken onderzoeken

De NTFU laat dit jaar voor het eerst een imago-onderzoek uitvoeren in samenwerking met onderzoeksbureau Motivaction. Duizend niet-mountainbikers geven hun mening over de mountainbikesport. NTFU maakt binnenkort de resultaten bekend.