Toertochten zijn voor veel wielersporters een prachtige manier om van onze mooie sport te genieten. Om ook in de toekomst alles in goede banen te blijven leiden, vraagt dit extra aandacht op het gebied van veiligheid en aansprakelijkheid. Vanwege een wijziging in de aansprakelijkheidsverzekering via de NTFU is het voor toertochten die vanaf 1 februari 2023 plaatsvinden noodzakelijk om een aantal zaken te registreren.
Om meer veiligheid te garanderen bij toertochten en daarmee aansprakelijkheidsstellingen door deelnemers op afstand te kunnen houden, vindt er een verandering plaats in de polis van de aansprakelijkheidsverzekering voor clubs en organisatoren. Van elke organisator wordt verwacht dat zij een aantal zaken inregelen betreffende de veiligheid van deelnemers. Welke stappen dat zijn, leggen we hieronder uit. Van bijna alle organisatoren weten we dat ze onderstaande stappen nu ook al doorlopen, als onderdeel van de bestaande richtlijnen voor toertochten.
Om te voldoen aan de poliswijziging, vragen we je om voor elke toertocht die vanaf 1 februari 2023 plaatsvindt, de volgende stappen te doorlopen.
Voor punt 1 en 2 stelt de NTFU een digitale tool beschikbaar om dit te registreren. Via deze digitale tool leg je eenvoudig vast wie de veiligheidscoördinator is en op welke punten op de route extra aandacht nodig is. De digitale tool is op de vertrouwde locatie te vinden: 'Mijn tochten' op NTFU.nl. Als je op deze pagina bent, kies je de betreffende tocht en klik je vervolgens op het kopje ‘veiligheidspunten’ om aan de slag te gaan.
Bovenstaande stappen zijn eenvoudig te doorlopen met behulp van dit stappenplan. Wil je meer weten over de veiligheid bij toertochten? In het kenniscentrum is een speciale pagina ingericht met aandachtspunten rondom de veiligheid bij je toertocht.
De veiligheidscoördinator is vooraf en tijdens de tocht het aanspreekpunt voor zaken rondom veiligheid. Hij/zij neemt de leiding in het inventariseren van gevaarlijke situaties en zorgt dat er een passende oplossing komt, zowel in de voorbereiding van de tocht als op de dag zelf.
Samen met alle toertochtorganisatoren willen we werken aan de veiligheid van deelnemers aan alle toertochten. Daarnaast willen we ons ook sterk maken voor de positie van elke organisator en kwesties rondom aansprakelijkheid voorkomen. De NTFU wil op deze manier helpen de verantwoordelijkheid goed in te regelen. Mochten zich desondanks toch kwesties voordoen bij jouw toertocht, dan kun je als organisator uiteraard altijd terugvallen op de aansprakelijkheidsverzekering van de NTFU.
Heb je vragen over veiligheid bij je toertocht en het registreren van veiligheidspunten? Team verenigingsondersteuning staat voor je klaar via verenigingen@ntfu.nl of via 0318 - 58 13 00.
Maakt je vereniging gebruik van de Cyql app om clubritten te plannen? Dan is het ook mogelijk om alle geplande ritten eenvoudig te publiceren op jouw eigen clubwebsite.
Nederland beschikt sinds een paar dagen over drie geheel vernieuwde en gerenoveerde MTB-routes: recent werden in Netersel (Brabant), Marum (Groningen) en Anloo (Drenthe) de herboren trails feestelijk geopend. De drie gerenoveerde routes zijn het resultaat van de eerste inzet van het
Bij Goirle en Hilvarenbeek kun je kilometers lang fietsen langs heide, bossen en vennen. Dat wil Brabants Landschap graag zo houden, maar de natuur is kwetsbaar. Speciaal voor Brabantse fietsers, wielerclubs en natuurbeheerders lanceert de NTFU daarom een Brabantse versie van de Gravel Code.
Op 16 maart zijn de gemeenteraadsverkiezingen. De gemeente is cruciaal voor het sportbeleid. Van de ruim twee miljard euro die overheid jaarlijks uitgeeft aan sport, komt 1,5 miljard van de gemeenten. Als sport- en beweegsector gaan we voor een prominente plek op de politieke agenda. Elke geïnvesteerde euro in sport en bewegen levert namelijk minimaal 2,5 euro aan maatschappelijk rendement op. Investeren in sport en bewegen is dus investeren in een gezonde en energieke gemeente.
Bij
EVA (Eenvoudig Vergunningen Aanvragen) is het systeem dat het voor organisatoren makkelijker maakt vergunningen aan te vragen. Elke gemeente, provincie of landeigenaar werkt met eigen protocollen en formulieren voor vergunningen. Aangezien een tocht door meerdere gemeenten gaat, moet je bij bijna elke gemeente een melding maken of vergunning aanvragen. Een ingewikkeld en tijdrovend proces. EVA geeft organisatoren de contactgegevens van alle terreineigenaren in één handig overzicht. Via het bijbehorende formulier maak je aansluitend een eerste melding bij gemeenten. Er wordt gewerkt aan een verbeterde EVA-versie, maar vanwege technische uitdagingen laat deze vernieuwing nog even op zich wachten. Omdat organisatoren weer druk zijn met de voorbereidingen voor hun toertochten, is de basisversie van EVA alsnog beschikbaar.
Er waait een nieuwe wind door RTC Rally en dat merken wielrenners uit Sneek en omgeving. Maar liefst 44 mensen sloten zich het afgelopen jaar bij de Friese club aan, waarvan een derde vrouw.
Vanaf dinsdagmiddag 24 december is de NTFU gesloten. We genieten van het kerstdiner, eten oliebollen en springen natuurlijk op de fiets. Op donderdag 2 januari staan we weer (uitgerust) voor je klaar per telefoon, Whatsapp, e-mail en sociale media.
Zaterdag 1 en zondag 2 juli gaat de Afsluitdijk eenmalig open voor fietsers en wandelaars. Beide dagen kun je over het fonkelnieuwe fietspad langs de Waddenzee zoeven. Hét moment voor het roemruchte Rondje IJsselmeer, want daarna gaat 'ie weer dicht.
Wielersportbond NTFU en Bosch eBike Systems kennen de eerste ronde van het Trailfund toe aan drie mountainbikeroutes: Netersel (Noord-Brabant), Marum (Groningen) en Anloo (Drenthe). Het Trailfund wordt uitgereikt aan de vrijwilligers van ATB Marum, TWC Het Snelle Wiel uit Bladel en FTC ’t Kamrad uit Assen.