Toertochten zijn voor veel wielersporters een prachtige manier om van onze mooie sport te genieten. Om ook in de toekomst alles in goede banen te blijven leiden, vraagt dit extra aandacht op het gebied van veiligheid en aansprakelijkheid. Vanwege een wijziging in de aansprakelijkheidsverzekering via de NTFU is het voor toertochten die vanaf 1 februari 2023 plaatsvinden noodzakelijk om een aantal zaken te registreren.
Om meer veiligheid te garanderen bij toertochten en daarmee aansprakelijkheidsstellingen door deelnemers op afstand te kunnen houden, vindt er een verandering plaats in de polis van de aansprakelijkheidsverzekering voor clubs en organisatoren. Van elke organisator wordt verwacht dat zij een aantal zaken inregelen betreffende de veiligheid van deelnemers. Welke stappen dat zijn, leggen we hieronder uit. Van bijna alle organisatoren weten we dat ze onderstaande stappen nu ook al doorlopen, als onderdeel van de bestaande richtlijnen voor toertochten.
Om te voldoen aan de poliswijziging, vragen we je om voor elke toertocht die vanaf 1 februari 2023 plaatsvindt, de volgende stappen te doorlopen.
Voor punt 1 en 2 stelt de NTFU een digitale tool beschikbaar om dit te registreren. Via deze digitale tool leg je eenvoudig vast wie de veiligheidscoördinator is en op welke punten op de route extra aandacht nodig is. De digitale tool is op de vertrouwde locatie te vinden: 'Mijn tochten' op NTFU.nl. Als je op deze pagina bent, kies je de betreffende tocht en klik je vervolgens op het kopje ‘veiligheidspunten’ om aan de slag te gaan.
Bovenstaande stappen zijn eenvoudig te doorlopen met behulp van dit stappenplan. Wil je meer weten over de veiligheid bij toertochten? In het kenniscentrum is een speciale pagina ingericht met aandachtspunten rondom de veiligheid bij je toertocht.
De veiligheidscoördinator is vooraf en tijdens de tocht het aanspreekpunt voor zaken rondom veiligheid. Hij/zij neemt de leiding in het inventariseren van gevaarlijke situaties en zorgt dat er een passende oplossing komt, zowel in de voorbereiding van de tocht als op de dag zelf.
Samen met alle toertochtorganisatoren willen we werken aan de veiligheid van deelnemers aan alle toertochten. Daarnaast willen we ons ook sterk maken voor de positie van elke organisator en kwesties rondom aansprakelijkheid voorkomen. De NTFU wil op deze manier helpen de verantwoordelijkheid goed in te regelen. Mochten zich desondanks toch kwesties voordoen bij jouw toertocht, dan kun je als organisator uiteraard altijd terugvallen op de aansprakelijkheidsverzekering van de NTFU.
Heb je vragen over veiligheid bij je toertocht en het registreren van veiligheidspunten? Team verenigingsondersteuning staat voor je klaar via verenigingen@ntfu.nl of via 0318 - 58 13 00.
Jaarlijks genieten zo'n 300.000 fietsers, samen goed voor ruim 1,5 miljoen inschrijvingen, van al het moois dat toertochten te bieden hebben. NTFU clubs organiseren jaarlijks ruim 1100 toertochten die samenkomen in de toertochtkalender in Fietssport Magazine en via Fietssport.nl. Naast het enorme bereik van Fietssport magazine en Fietssport.nl, zorgen we door de kalender ook voor afstemming en coördinatie tussen de verschillende tochten. Organiseren jullie in 2023 (weer) een toertocht (of tochten) en wil je deze publiceren in de
Beginnende wielrenners, mountainbikers of gravelaars kunnen binnenkort weer deelnemen aan Start2Bike. In 4 lessen leren zij hoe je beter fietst, verbeteren ze hun conditie en ontmoeten ze andere fietsers.
Wat doe je als je club in onrustig vaarwater terechtkomt? De Tweewielers en WV Holten herrezen als een fenix uit de as, met een beetje hulp van de NTFU. Dit is hun verhaal.
Binnen de meeste verenigingen gelden duidelijke afspraken. Bijvoorbeeld over het gewenste gedrag tijdens het fietsen, snelheid binnen de groep en wat er van leden wordt verwacht als het aankomt op de coronamaatregelen. Houdt iedereen zich aan de afspraken? Of vinden leden het onduidelijk en gaat het wel eens mis? Met deze 6 tips spreek je leden gericht aan en stuur je aan op een positief effect.
Op 11 juni was de jaarlijkse Unieraadsvergadering op Papendal. De Unieraad bestaat uit 25 vrijwillige afgevaardigden namens de verenigingen en 4 afgevaardigden namens de individuele leden. Zij geven tijdens de vergadering goedkeuring aan het beleid van het hoofdbestuur en uniebureau van de NTFU.
In juni kwam mountainbikend Europa bij elkaar in Italië. Tijdens de IMBA Europe Summit wisselden routebouwers, vrijwilligers en mountainbikers drie dagen lang ideeën uit hoe we onze mountainbikesport toekomstbestendig kunnen maken. Ook de NTFU was aanwezig. Troy Corsen vertelt wat hij uit Val di Sole meenam voor het mountainbiken in Nederland.
Om mountainbikeroutes veiliger te maken, rolt wielersportbond NTFU een kleurensysteem uit. Net als op de skipistes, geeft elke kleur de moeilijkheidsgraad van de route aan. Groen is makkelijk, blauw gemiddeld, rood moeilijk en zwart zeer moeilijk. De kleurcode herken je aan een nieuw bordje dat onder de routepijl hangt. Om te laten zien wat er technisch van je gevraagd wordt bij elk niveau en hoe het kleurensysteem precies werkt, heeft de NTFU een video gemaakt.
Door een enorme berg zand dreigen de fietspaden in de Noord-Hollandse duinen te verdwijnen. Tussen Bergen en Schoorl en de strandopgang Kattendel bij Bloemendaal ploeg je al door het zand. Fietsersbond, NTFU, Fietsplatform en ANWB luiden de noodklok.
De manier waarop je leden zich gedragen binnen de vereniging, ligt vaak in de lijn van de cultuur van de club. De regels zijn vaak ongeschreven. Toch kan het heel nuttig zijn om deze gedragsregels op papier te zetten en er met je leden over te praten.