Kleurcodes geven aan hoe makkelijk of moeilijk de mountainbikeroutes op de Utrechtse Heuvelrug zijn

Alle mountainbikeroutes op de Utrechtse Heuvelrug hebben sinds kort een kleurcode die aangeeft hoe makkelijk of moeilijk de route is. Te herkennen aan nieuwe borden die langs de hele route hangen. Mountainbikers kunnen zo beter inschatten of een route past bij hun technisch niveau.

Net als in skigebieden geven op de Utrechtse mountainbikeroutes de kleuren groen, blauw, rood en zwart aan hoe makkelijk of moeilijk een mountainbikeroutes aan. Groen is makkelijk, blauw gemiddeld, rood is moeilijk en zwart zeer moeilijk.
 

Voor beginners tot gevorderden

Op de Utrechtse Heuvelrug liggen tien mountainbikeroutes. Te samen goed voor zo’n 135 kilometer en elke route heeft een eigen karakter. Zo is er een kinderroute bij Austerlitz, bij Lage en Hooge Vuursche liggen smalle en slingerende paden en rondom Amerongen krijgen mountainbikers veel technische klimmetjes en afdalingen voor hun wielen.

Voor elke mountainbiker wat wils dus. Reden voor de eigenaren van de mountainbikeroutes op de Utrechtse Heuvelrug om alle mountainbikeroutes door wielersportbond NTFU (Nederlandse Toer Fiets Unie) een kleurcode te laten geven. Nieuwe bordjes langs de routes geven de moeilijkheidsgraad aan.

“Je weet als mountainbiker nu beter wat je te wachten staat”, zegt Marten Hoffmann van onderhoudsgroep Stichting MTB Heuvelrug. “Net als dat je gaat skiën een piste kiest die past bij je technisch niveau. Zo is groen geschikt als je net begint, is blauw perfect om aan je techniek te werken en ben je ervaren en zoek je meer uitdaging, ga je voor rood."
 

396 bordjes

Vrijwilligers hebben in totaal 396 gekleurde bordjes opgehangen: om de 500 meter één. Bij de start van elke route staat ook nog een groot informatiebord met uitleg over de kleurcodes. Via wielersportbond NTFU liet MTB Utrechtse Heuvelrug bepalen hoe makkelijk of moeilijk hun routes zijn. Hoe meer technische onderdelen in de route, zoals een steile afdaling, lastige bochten, boomwortels, springbulten en rockgardens je onderweg tegenkomt, hoe moeilijker het is.

“Oftewel: hoe moeilijker de route, des te meer ervaring je met mountainbiken moet hebben om zo’n route goed te kunnen fietsen”, legt Troy Corsen van de NTFU uit. “Neemt niet weg dat een blauwe route nog steeds zwaar kan zijn door bijvoorbeeld mul zand en het hoogteverschil. Dat kun je ook tegenkomen op een rode route, maar op rood kom je wel veel meer technische obstakels tegen dan op blauw. Rood is dus niet voor de beginner.”
 

Laatste bordjes zijn voor Soest

De route Soest is de nieuwste route op de Utrechtse Heuvelrug. Op dit moment beoordeelt een inspecteur van de NTFU de moeilijkheidsgraad van de 23 kilometer lange route. Daarmee is de Utrechtse Heuvelrug zo goed als voorzien van de juiste kleurcodebordjes.

Wielersportbond NTFU gebruikt een aantal standaardcriteria om de routes te beoordelen. Op die manier worden door heel Nederland mountainbikeroutes op dezelfde manier bekeken. Meer dan 100 mountainbikeroutes hebben inmiddels zo’n kleurcode.

 

Misschien ook interessant...

Wijziging uploaden van routes clubpagina

Fietssport.nl is hét platform voor fietsers. Dit initiatief van de NTFU is ook voor fietsclubs een mooi kanaal om hun club onder de aandacht te brengen bij potentiële leden. Zo kun je laten zien dat jouw club veel routekennis in huis heeft, door een aantal routes op het Fietssport-routeplatform te plaatsen. Het proces rondom het uploaden is onlangs gewijzigd, we leggen in dit artikel uit wat er anders is.

Basisversie EVA helpt toertochtorganisatoren met vergunningen

EVA (Eenvoudig Vergunningen Aanvragen) is het systeem dat het voor organisatoren makkelijker maakt vergunningen aan te vragen. Elke gemeente, provincie of landeigenaar werkt met eigen protocollen en formulieren voor vergunningen. Aangezien een tocht door meerdere gemeenten gaat, moet je bij bijna elke gemeente een melding maken of vergunning aanvragen. Een ingewikkeld en tijdrovend proces. EVA geeft organisatoren de contactgegevens van alle terreineigenaren in één handig overzicht. Via het bijbehorende formulier maak je aansluitend een eerste melding bij gemeenten. Er wordt gewerkt aan een verbeterde EVA-versie, maar vanwege technische uitdagingen laat deze vernieuwing nog even op zich wachten. Omdat organisatoren weer druk zijn met de voorbereidingen voor hun toertochten, is de basisversie van EVA alsnog beschikbaar.

Dijkwegen

Hoe veilig vinden fietsers het op dijkwegen

Fietsen over kilometers lange dijken is een feest voor iedereen die van oer-Hollandse landschappen houdt. Maar hoe veilig voelen fietsers zich eigenlijk, als ze zo'n dijkweg delen met andere fietsers, wandelaars, autorijders, motorrijders en landbouwverkeer. 

Toertochten, Vergunningen

NTFU en KWbN bundelen krachten met Vergunningenservice

NTFU en KWbN verwelkomen van harte Natasha Wijgerse in hun midden. Natasha gaat organisatoren van beide bonden helpen bij het aanvragen van vergunningen en het doorlopen van stikstofberekeningen.

Je toertocht opgeven voor 2023? Doorloop deze stappen!

Jaarlijks genieten zo'n 300.000 fietsers, samen goed voor ruim 1,5 miljoen inschrijvingen, van al het moois dat toertochten te bieden hebben. NTFU clubs organiseren jaarlijks ruim 1100 toertochten die samenkomen in de toertochtkalender in Fietssport Magazine en via Fietssport.nl. Naast het enorme bereik van Fietssport magazine en Fietssport.nl, zorgen we door de kalender ook voor afstemming en coördinatie tussen de verschillende tochten. Organiseren jullie in 2023 (weer) een toertocht (of tochten) en wil je deze publiceren in de Fietssport kalender? Doorloop dan vóór 26 november 2022 de eerste twee stappen van het onderstaande stappenplan. 

Gelderse veerponten

Petitie voor Gelderse veerponten al 17000x getekend

Zo’n 17.000 mensen tekenden al de petitie voor de Gelderse veerponten. De pontjes dreigen te verdwijnen, omdat er geen geld meer is om ze in de vaart te houden. De NTFU springt daarom met fiets- en wandelorganisaties op de bres voor de pontjes.

Trailfund

Vierde ronde NTFU Bosch eBike Systems Trailfund helpt mountainbikeroutes door heel Nederland

Van Texel tot Winterswijk en van Drenthe tot Zuid-Holland: de nieuwe ronde van het NTFU Bosch eBike Systems Trailfund ondersteunt vijf initiatieven voor het ontwikkelen en verbeteren van mountainbikeroutes in Nederland.

Goed nieuws: heropstart toertochten

Per 19 mei krijgen sporters meer ruimte: sporten in groepjes is weer mogelijk. Sinds 5 juni hoef je tijdens het sporten onderling geen afstand meer te bewaren. De vraag van veel tochtorganisatoren blijft echter onbeantwoord: wanneer kan onze toertocht weer plaatsvinden? Goed nieuws: de gemeente kan het verlossende antwoord geven. Door de gezamenlijke lobby van de NTFU en andere buitensportbonden staat het ministerie van VWS toertochten toe, maar de tocht mag niet de vorm van een evenement aannemen. Met toestemming van de gemeente en onder voorwaarden, kunnen toertochten georganiseerd worden.

Meer ruimte voor de fiets

Steeds minder groen en natuur om te sporten en ontspannen

De ruimte om te sporten, bewegen en ontspannen staat in heel Nederland onder druk. Uit onderzoek dat de ANWB liet uitvoeren wordt duidelijk dat we steeds minder groen om ons heen hebben. En dit wordt alleen maar minder door de groeiende bevolking en toename van het toerisme.

Verenigingen

Goed voorbeeld: frisse wind en nieuwe leden voor RTC Rally

Er waait een nieuwe wind door RTC Rally en dat merken wielrenners uit Sneek en omgeving. Maar liefst 44 mensen sloten zich het afgelopen jaar bij de Friese club aan, waarvan een derde vrouw.