Door een enorme berg zand dreigen de fietspaden in de Noord-Hollandse duinen te verdwijnen. Tussen Bergen en Schoorl en de strandopgang Kattendel bij Bloemendaal ploeg je al door het zand. Fietsersbond, NTFU, Fietsplatform en ANWB luiden de noodklok.
In een brief wijzen de fietsorganisaties de Provincie Noord-Holland erop dat ze met een oplossing voor fietsers moeten komen. Liefst één waarbij je door de stuifduinen kunt blijven fietsen.
Op twee plekken is het fietspad al grotendeels verdwenen door het zand: de Blijdensteinsweg tussen Bergen en Schoorl en de strandopgang Kattendel bij Bloemendaal. En meer fietspaden dreigen te verzanden zoals bij de Dr. Van Steijnweg, Verspyckweg en de Woudweg.
De stuifduinen ontstaan, omdat Moeder Natuur een handje geholpen wordt. Natuurbeheerders wekken de zandverstuivingen op door bomen te kapen, helmgras weg te halen en kerven te graven. Zo krijgt de wind vrij spel en ontstaan er stuifduinen. Ook op andere plekken in de duinen zijn plannen voor verstuiving.
Zo verdwijnt uiteindelijk de helft van de fietspaden. “Met minder routes en meer fietsers dreigt het filefietsen te worden, met gevolgen voor de veiligheid, natuur, klimaat, gezondheid én lokale economie”, aldus Ross Goorden van de Fietsersbond.
Ook de NTFU maakt zich zorgen. Niet alleen wordt het fietsgebied voor wielerclubs, toertochten en fietsers een stuk kleiner, “drukte maakt het er zeker niet veiliger op”, zegt Myron ter Haar van de NTFU. “Nog een reden dus voor de Provincie om een goed alternatief te creëren in plaats van het fietsnetwerk te halveren.”
De NTFU vindt het belangrijk dat je kunt blijven fietsen door de Noord-Hollandse duinen. Dat geldt voor wielrenners, strandrijders en mountainbikers uit Noord-Holland, maar net zo goed voor alle fietsers. Veel fietsers buiten Noord-Holland en zelfs buiten Nederland komen speciaal voor de duinen.
Het fietspad tussen Bergen en Schoorl hoort namelijk bij de Langeafstand Fietsroute (LF) Kustroute, het Nederlandse deel van de EuroVelo 12 North Sea Cycle Route en het regionale fietsknooppuntennetwerk.
Hoe dan wel? De fietsorganisaties vinden dat de Provincie genoeg kansen heeft voor een toekomstbestendig duin waar je fietsend van kunt genieten. “Het stuifduif wil je ervaren, maak er een unieke fietsbeleving van”, zegt Marina van Dijk van het Fietsplatform. “In Belgisch Limburg zijn mooie voorbeelden te vinden. Je fietst daar tussen de boomtoppen en dwars door een vijver. Zo bescherm je de fietspaden en het is aantrekkelijker om door dit bijzondere gebied te fietsen. Je wordt als het ware één met het stuifduin.”
Bovendien krijgt een mooie fietsroute meer mensen op de fiets. Goed voor het klimaat, de natuur en stikstofvermindering. Plus, fietsen door de natuur is ook nog eens goed voor je fysieke en mentale gezondheid.
Het lijkt er nu op dat de Provincie twee plannen heeft die met elkaar botsen. Eén voor meer stuifduinen en één voor meer fietstoerisme. Maar in dat natuurplan zegt de Provincie niks over fietsen en wandelen.
De fietsorganisaties vinden daarom dat een onafhankelijk bureau het natuurplan van Noord-Holland moet bekijken. En als de Provincie nieuwe plannen en maatregelen maakt, moet de Provincie beter kijken naar de fiets- en wandelpaden. Ze moeten ook beter uitleggen wat ze wél gaan doen voor fietsers en wandelaars.
Verder willen de organisaties dat de Provincie alleen geld voor natuurplannen geeft, als er geen fiets- en wandelpaden verdwijnen. Zo kunnen er dus alleen zandverstuivingen gemaakt worden, als de Provincie een goed alternatief voor fiets- en wandelpaden heeft.
Een vereniging draait op vrijwilligers. Het bestuur, verschillende commissies, de uitpijlers van een tocht, de eventuele bardiensten: elke club is afhankelijk van een enthousiaste groep vrijwilligers. Toch blijft dit vaak een probleem. Wij geven je 6 tips hoe je de juiste vrijwilligers vindt voor jouw vereniging.
Alle mountainbikeroutes op de Utrechtse Heuvelrug hebben sinds kort een kleurcode die aangeeft hoe makkelijk of moeilijk de route is. Te herkennen aan nieuwe borden die langs de hele route hangen. Mountainbikers kunnen zo beter inschatten of een route past bij hun technisch niveau.
Naar schatting zijn er 60.500 fietsers (bron: Wielersportmonitor 2019) die niet lid zijn van een vereniging, maar dat wél graag willen. Voor jouw vereniging de kans om nieuwe leden aan te trekken. Zeker nu fietsen steeds populairder wordt. Maar, hoe maak je hen enthousiast om lid te worden? De NTFU helpt je hierbij tijdens de actie ‘Welkom op de Club’. In juli kunnen potentiële leden kennismaken met het fietsen bij een club. Doet jouw vereniging ook mee?
Tochtorganisaties worstelen met steeds ingewikkeldere regels en procedures. Om te voorkomen dat ze afhaken, lobbyen KWbN en NTFU voor eenvoudigere regels. Dat dat mogelijk is, bewijst de gemeente Land van Cuijk. Daar zijn tochten met maximaal 1.500 deelnemers sinds 1 juli vergunnings- en meldingsvrij.
Binnen de meeste verenigingen gelden duidelijke afspraken. Bijvoorbeeld over het gewenste gedrag tijdens het fietsen, snelheid binnen de groep en wat er van leden wordt verwacht als het aankomt op de coronamaatregelen. Houdt iedereen zich aan de afspraken? Of vinden leden het onduidelijk en gaat het wel eens mis? Met deze 6 tips spreek je leden gericht aan en stuur je aan op een positief effect.
Driekwart van de fietsers vindt het onveilig op de dijk. Vooral door te hard rijden en te krap inhalend gemotoriseerd verkeer en als het druk is op mooie dagen. Dat komt naar voren uit onderzoek van ANWB, Fietsersbond, Fietsplatform, NTFU en VVN.
Om MTB-routes veiliger te maken, introduceert wielersportbond NTFU een kleurensysteem. Net als op de skipistes, geeft elke kleur de moeilijkheidsgraad van de route aan. De MTB-routes in Twente hebben de primeur: de eerste bordjes hangen bij Het Hulsbeek in Oldenzaal.
Vaak gaat het goed en delen we het fietspad zonder problemen. Soms gaat het mis en zijn er irritaties. Hoe komt dat? Is het drukker, zijn er meer verschillende soorten fietsers, is er minder begrip, ligt het aan de infrastructuur of is het een combinatie? Om deze ontwikkelingen beter te begrijpen en oplossingen te verkennen, testen en in praktijk te brengen, startte de Universiteit van Amsterdam het landelijk onderzoeksproject SamenOpHetFietspad. De NTFU heeft zich bij dit onderzoek aangesloten.
Het coronatoegangsbewijs is niet verplicht voor sport in de buitenlucht. Het kabinet wilde per 6 november de QR-code invoeren voor sporters en publiek, zowel binnen én buiten. Na protest van de Nederlandse sportwereld en druk uit de Tweede Kamer ziet het af van de verplichting voor buitensporten. Voor de binnensport blijft de maatregel wel gelden. Voor toegang tot kleedkamer, toilet of de kantine moeten sporters en publiek hun toegangsbewijs laten scannen.
Mountainbiken is populair: het aantal beoefenaars steeg de afgelopen jaren naar 480.000. Ook het aantal nieuwe MTB-routes nam in die periode toe. Dat is maar goed ook, want aantrekkelijke routes voorkomen overlast.