Bosch eBike Systems treedt op als projectsponsor voor wielersportbond NTFU voor de ontwikkeling van MTB-routes in Nederland. Daar zetten zo’n 2.750 vrijwilligers zich in om MTB-routes aan te leggen. De financiering van de aanleg en het onderhoud van die routes moeten zij zelf regelen. Met het NTFU Bosch eBike Systems Trailfund geven beide organisaties deze vrijwilligers een financieel duwtje in de rug.
Wielersportbond NTFU en Bosch eBike Systems willen dat elke mountainbiker toegang heeft tot veilige en mooie MTB-routes. Beide organisaties geloven dat een kwalitatief en uitdagend MTB-routenetwerk daar aan bijdraagt. Daarom zetten NTFU en Bosch eBike Systems zich samen in voor de ontwikkeling van MTB-routes, zodat mountainbikers van steeds mooiere en betere MTB-routes kunnen genieten.
Het NTFU Bosch eBike Systems Trailfund is daarom bedoeld om legale en openbaar toegankelijke MTB-routes aan te leggen, te verbeteren en te onderhouden. Bosch eBike Systems stelt maximaal 2.500 euro per aanvraag beschikbaar aan vrijwilligers die de MTB-routes aanleggen en onderhouden. Deze onderhoudsgroepen kunnen twee keer per jaar een aanvraag indienen.
In Nederland zorgen mountainbikers zelf voor hun MTB-routes. Zo’n 2.750 vrijwilligers werken samen meer 105.500 uur per jaar aan de routes. Zij zetten het mountainbiken in Nederland letterlijk en figuurlijk op de kaart. Ze werken continue aan de MTB-infrastructuur, door MTB-routes te verbeteren en onderhouden en nieuwe routes aan te leggen. Om dat voor elkaar te krijgen, moeten ze de financiering hiervan ook zelf regelen.
MTB-routes aanleggen én onderhouden kost namelijk geld. Om een idee van deze kosten te krijgen, zette NTFU de bedragen op een rij. Denk hierbij al gauw aan 5.000 tot 10.000 euro voor onder andere gereedschap, een professionele routebouwer en specialistisch personeel en materiaal, zoals een minikraan en kraanmachinist. Structureel onderhoud aan de route kost jaarlijks 20 tot 40 euro per kilometer. Een rockgarden aanleggen kost al snel 4.000 euro.
Geld om dit allemaal te bekostigen, komt bijvoorbeeld uit de verkoop van sponsoring, donaties, giften en subsidies. “We zijn zeer trots om dit project te sponsoren. Met het NTFU Bosch eBike Systems Trailfund willen we het MTB-trailnetwerk helpen verbeteren, zodat alle mountainbikers kunnen genieten van een veilige en plezierige tijd op de trails, met of zonder elektrische ondersteuning,” zegt Tamara Winograd, Director Marketing & Communications bij Bosch eBike Systems.
Een vereniging draait op vrijwilligers. Het bestuur, verschillende commissies, de uitpijlers van een tocht, de eventuele bardiensten: elke club is afhankelijk van een enthousiaste groep vrijwilligers. Toch blijft dit vaak een probleem. Wij geven je 6 tips hoe je de juiste vrijwilligers vindt voor jouw vereniging.
In juni kwam mountainbikend Europa bij elkaar in Italië. Tijdens de IMBA Europe Summit wisselden routebouwers, vrijwilligers en mountainbikers drie dagen lang ideeën uit hoe we onze mountainbikesport toekomstbestendig kunnen maken. Ook de NTFU was aanwezig. Troy Corsen vertelt wat hij uit Val di Sole meenam voor het mountainbiken in Nederland.
De eerste Brabantse Strade Bianche werd al georganiseerd toen de meeste fietsers bij gravel nog aan tennis dachten. “In 2015 zette Wielerclub Mill een tocht uit voor racefietsers die grotendeels over kiezelstroken, zandpaden en oude binnenwegen liep. Hiermee is onze Strade waarschijnlijk de oudste graveltocht van Nederland. Door het overweldigende succes van de laatste editie is het einde nog lang niet in zicht.”
Mountainbiken is populair: het aantal beoefenaars steeg de afgelopen jaren naar 480.000. Ook het aantal nieuwe MTB-routes nam in die periode toe. Dat is maar goed ook, want aantrekkelijke routes voorkomen overlast.
De samenwerking tussen de NTFU en kledingmerk Bioracer is verlengd! Hierdoor maken clubs ook de komende jaren gebruik van
Op woensdag 13 september vindt de eerste Dag van de Fietsbel plaats. Het doel van deze dag is om het belang van de fietsbel onder de aandacht te brengen bij wielrenners, mountainbikers en gravelbikers om zo veiliger en vriendelijker te fietsen.
Bij Goirle en Hilvarenbeek kun je kilometers lang fietsen langs heide, bossen en vennen. Dat wil Brabants Landschap graag zo houden, maar de natuur is kwetsbaar. Speciaal voor Brabantse fietsers, wielerclubs en natuurbeheerders lanceert de NTFU daarom een Brabantse versie van de Gravel Code.
Sinds de lancering in september maken steeds meer clubs gebruik van
Maakt je vereniging gebruik van de Cyql app om clubritten te plannen? Dan is het ook mogelijk om alle geplande ritten eenvoudig te publiceren op jouw eigen clubwebsite.