Bosch eBike Systems treedt op als projectsponsor voor wielersportbond NTFU voor de ontwikkeling van MTB-routes in Nederland. Daar zetten zo’n 2.750 vrijwilligers zich in om MTB-routes aan te leggen. De financiering van de aanleg en het onderhoud van die routes moeten zij zelf regelen. Met het NTFU Bosch eBike Systems Trailfund geven beide organisaties deze vrijwilligers een financieel duwtje in de rug.
Wielersportbond NTFU en Bosch eBike Systems willen dat elke mountainbiker toegang heeft tot veilige en mooie MTB-routes. Beide organisaties geloven dat een kwalitatief en uitdagend MTB-routenetwerk daar aan bijdraagt. Daarom zetten NTFU en Bosch eBike Systems zich samen in voor de ontwikkeling van MTB-routes, zodat mountainbikers van steeds mooiere en betere MTB-routes kunnen genieten.
Het NTFU Bosch eBike Systems Trailfund is daarom bedoeld om legale en openbaar toegankelijke MTB-routes aan te leggen, te verbeteren en te onderhouden. Bosch eBike Systems stelt maximaal 2.500 euro per aanvraag beschikbaar aan vrijwilligers die de MTB-routes aanleggen en onderhouden. Deze onderhoudsgroepen kunnen twee keer per jaar een aanvraag indienen.
In Nederland zorgen mountainbikers zelf voor hun MTB-routes. Zo’n 2.750 vrijwilligers werken samen meer 105.500 uur per jaar aan de routes. Zij zetten het mountainbiken in Nederland letterlijk en figuurlijk op de kaart. Ze werken continue aan de MTB-infrastructuur, door MTB-routes te verbeteren en onderhouden en nieuwe routes aan te leggen. Om dat voor elkaar te krijgen, moeten ze de financiering hiervan ook zelf regelen.
MTB-routes aanleggen én onderhouden kost namelijk geld. Om een idee van deze kosten te krijgen, zette NTFU de bedragen op een rij. Denk hierbij al gauw aan 5.000 tot 10.000 euro voor onder andere gereedschap, een professionele routebouwer en specialistisch personeel en materiaal, zoals een minikraan en kraanmachinist. Structureel onderhoud aan de route kost jaarlijks 20 tot 40 euro per kilometer. Een rockgarden aanleggen kost al snel 4.000 euro.
Geld om dit allemaal te bekostigen, komt bijvoorbeeld uit de verkoop van sponsoring, donaties, giften en subsidies. “We zijn zeer trots om dit project te sponsoren. Met het NTFU Bosch eBike Systems Trailfund willen we het MTB-trailnetwerk helpen verbeteren, zodat alle mountainbikers kunnen genieten van een veilige en plezierige tijd op de trails, met of zonder elektrische ondersteuning,” zegt Tamara Winograd, Director Marketing & Communications bij Bosch eBike Systems.
Alle mountainbikeroutes op de Utrechtse Heuvelrug hebben sinds kort een kleurcode die aangeeft hoe makkelijk of moeilijk de route is. Te herkennen aan nieuwe borden die langs de hele route hangen. Mountainbikers kunnen zo beter inschatten of een route past bij hun technisch niveau.
Sinds de lancering in september maken steeds meer clubs gebruik van
Sinds 28 november gelden er weer strengere coronamaatregelen. Zo zijn de 1,5 meter afstand en het mondmasker weer verplicht en is publiek niet toegestaan. Dat betekent dat je als organisator ook maatregelen moet nemen om bijvoorbeeld drukte te verminderen. Hoe doe je dit?
Elk seizoen melden zich enthousiaste beginnende fietsers bij ATV Ruiten Drie. Zowel in het voor- als najaar kan de vereniging rekenen op twee volle groepen Start2Bike-deelnemers, wat op haar beurt weer zorgt voor een continue aanwas van nieuwe leden.
Naast het ondersteunen van clubs, tochten en trailcrews en opleiden van wegkapiteins, behartigt de NTFU ook de belangen van wielrenners, mountainbikers en gravelbikers bij de politiek. In de aanloop naar de Tweede Kamer-verkiezingen van 22 november vraagt NTFU met hulp van NOC*NSF bij politieke partijen meer aandacht te hebben voor ruimte voor de fietser.
De NTFU is tegen afsluiting van de onverharde paden voor fietsers nabij Arnhem. De bond vindt dat mountainbikers en gravelbikers hard worden geraakt door de sluiting. Dat laat de bond in een brief aan de gemeenteraad weten.
Op 1 juli 2021 ging de Wet Bestuur en Toezicht Rechtspersonen (WBTR) van kracht. De afgelopen maanden bereidden we de NTFU-verenigingen al voor op deze nieuwe wet met
Soms gebeuren er dingen op de sportvereniging die niet door de beugel kunnen. Wangedrag op de vereniging of bij een toertocht dient uiteraard aangepakt te worden. In de sportsector bestaat daarom het zogenaamde ‘Tuchtrecht’.
Wielrennen, mountainbiken of gravelbiken is gezond. Maar de ongevallencijfers laten ook een keerzijde zien. Als het misgaat, is het letsel vaak ernstig. De NTFU, KNWU en het kenniscentrum letselpreventie VeiligheidNL gaan daarom samenwerken om fietsongevallen te voorkomen.
Bij Goirle en Hilvarenbeek kun je kilometers lang fietsen langs heide, bossen en vennen. Dat wil Brabants Landschap graag zo houden, maar de natuur is kwetsbaar. Speciaal voor Brabantse fietsers, wielerclubs en natuurbeheerders lanceert de NTFU daarom een Brabantse versie van de Gravel Code.