Veerpontencoalitie: overheden pak jullie verantwoordelijkheid bij instandhouding veerponten

Dinsdag 6 februari werd tijdens een Kenniscafé van Tour de Force het rapport ‘Onderzoek impact verdwijnen veerponten’ gepresenteerd. De Veerpontencoalitie is blij dat nu ook landelijk het functioneren van de veerponten in kaart is gebracht en doet nogmaals een oproep aan de overheden: pak jullie verantwoordelijkheid!

Veel veren hebben de afgelopen jaren te maken met grote uitdagingen, zoals financiële problemen en personeelstekorten. Het is door de vele verschillende organisatievormen van veerponten niet altijd duidelijk wie waar verantwoordelijk voor is. Te vaak ligt de nadruk op financiële haalbaarheid en exploitatietekorten, waardoor de brede maatschappelijke waarde onderbelicht blijft.

De urgentie van deze problemen rondom de veerponten werd nog maar eens benadrukt door de grote opkomst tijdens het Kenniscafé van Tour de Force. Daar werd het rapport ‘Onderzoek impact verdwijnen veerponten’ gepresenteerd. De Veerpontencoalitie is blij dat nu ook landelijk het functioneren van de veerponten in kaart is gebracht en doet nogmaals een oproep aan de verschillende overheden: pak jullie verantwoordelijkheid!
 

Belang behoud van veerponten

De rapportage beschrijft de belangrijke rol van de veerponten in het hedendaagse Nederlandse vervoerslandschap, de diversiteit aan organisatiestructuren, de financiële aspecten en uitdagingen waarmee ze worden geconfronteerd. Ook geeft het rapport duiding aan de maatschappelijke meerwaarde van deze schakels in de nationale, regionale en lokale infrastructuur. De ruim 300 ponten vormen cruciale verbindingen om barrières te slechten in ons waterrijke land. Het onderzoek geeft een goed beeld van alle waarden, en de impact van het verdwijnen van een veerpont. Zo dragen veren bij aan duurzame mobiliteit, de lokale economie en de sociale cohesie tussen de kernen aan weerszijden van het water. Ook de recreatieve waarde staat belicht: vele veerponten maken onderdeel uit van recreatieve fiets- en wandelnetwerken.
 

Maatschappelijke betekenis

De maatschappelijke betekenis wordt nog eens kracht bijgezet door dagelijkse veergebruikers hun verhaal te laten vertellen. In een video leggen ze uit waarom ze gebruik maken van een veerpont. “Hierdoor kan ik op de fiets naar mijn werk”, “Het verbindt dorpen met elkaar’’ en “Om op de school aan de overkant te komen” zijn enkele genoemde argumenten. Ook komen meerdere praktijkvoorbeelden aan bod.
 

Regie en borging veerponten

Het rapport geeft verder meer duidelijkheid en inzicht in hoe het verenbestel is georganiseerd. De Veerpontencoalitie - een samenwerkingsverband van ANWB, Fietsersbond, Fietsplatform, wielersportbond NTFU, Rover, TeVoet, Ver. Vrienden van de Veerponten en Wandelnet - vindt dat er nú vervolgstappen moeten komen.

Zo is het noodzakelijk dat er een beleidsvoorstel komt om de geconstateerde kwetsbaarheden in het huidige stelsel op te lossen. Dit kan door middel van een logische verantwoordelijkheidsverdeling tussen Rijk, provincies, gemeenten en exploitanten, inclusief de daarvoor benodigde wetgeving. Marina van Dijk, Fietsplatform: "Hiervoor is draagvlak nodig. Het maatschappelijke belang van veerponten - en de urgentie - is bij veel bestuurders en ambtenaren een blinde vlek. Voor het breder uitdragen van de maatschappelijke betekenis is goede lobby nodig."

Peter Leonhart, ANWB vult aan: "Dat ziet de Veerpontencoalitie als haar taak; het agenderen van het belang voor het behoud van de veerponten. En het uitwisselen van kennis zoals we nu in Brabant en Gelderland al doen." Daarnaast blijven wij overheden uitdagen om hun rol in dit dossier te pakken. Zodat de veerponten in Nederland geen verweesde tak van vervoer meer is.
 

Over de Veerpontencoalitie

Begin 2023 werd de veerpontencoalitie gestart. Het initiatief ontstond doordat een flink aantal veren in de problemen kwam door het verdwijnen van het verenfonds in de provincie Gelderland. Meerdere partijen vonden dit zonde en moedigden inwoners uit de provincie aan om de petitie ‘Ik houd van veren’ te tekenen. Deze petitie sloeg aan, met meer dan 26.000 steunbetuigers. En het had effect, want er is 500.000 euro door de provincie gereserveerd om het tekort in 2023 op te vangen. De coalitie zet zich nu ook in voor andere veerponten in Nederland.

Misschien ook interessant...

Fietspad moet veiliger worden voor wielrenners

De Fietsersbond gaat actie voeren om onnodige paaltjes op het fietspad te laten verwijderen. Het zorgt nog te vaak voor valpartijen met ernstig letsel. De NTFU vindt dit een goed idee. Er belanden namelijk steeds meer fietsers op de Spoedeisende Hulp. Hoe zit dat met wielrenners? De NTFU dook in de cijfers van VeiligheidNL – dat het aantal verkeersslachtoffers op de Spoedeisende Hulp bijhoudt.

Geen coronatoegangsbewijs nodig voor sport buiten, binnen wel

Het coronatoegangsbewijs is niet verplicht voor sport in de buitenlucht. Het kabinet wilde per 6 november de QR-code invoeren voor sporters en publiek, zowel binnen én buiten. Na protest van de Nederlandse sportwereld en druk uit de Tweede Kamer ziet het af van de verplichting voor buitensporten. Voor de binnensport blijft de maatregel wel gelden. Voor toegang tot kleedkamer, toilet of de kantine moeten sporters en publiek hun toegangsbewijs laten scannen.

Gelderse veerponten

Petitie voor Gelderse veerponten al 17000x getekend

Zo’n 17.000 mensen tekenden al de petitie voor de Gelderse veerponten. De pontjes dreigen te verdwijnen, omdat er geen geld meer is om ze in de vaart te houden. De NTFU springt daarom met fiets- en wandelorganisaties op de bres voor de pontjes.

Top 10 Recreatief fietsen

Tien aanbevelingen voor Provincies om de fietser meer ruimte te geven

We fietsen niet alleen méér, we doen dat ook op steeds meer verschillende soorten fietsen. Denk aan elektrische fietsen, hybride fietsen, speed pedelecs, racefietsen en gravelbikes. Dat is positief, maar het zorgt ook voor overlast en onveilige situaties. Veel fietspaden zijn niet berekend op de toenemende drukte en snelheidsverschillen. De overheid kan daar wat aan doen. Om ze daar op te wijzen, heeft Koepelorganisatie Fietsplatform met de NTFU, ANWB en Fietsersbond tien verbeterpunten naar alle Provincies gestuurd.

Cyql, Verenigingen

Nieuw: Clubklassement in Cyql

Veel clubs organiseren van oudsher een clubcompetitie of -klassement. Clubcompetities bestaan in veel verschillende varianten; aantal gereden kilometers, aantal deelgenomen clubritten of via een puntensysteem. Vanaf nu is het mogelijk om jouw clubcompetitie ook via Cyql te organiseren én vast te leggen.

Top 10 Recreatief fietsen

Snelle winst te behalen voor de fiets in landelijk gebied

De ideale wielrenroute is verkeersluw en gaat over goede wegen en paden. Met nadruk op ideaal, want recreatieve fietsers ergeren zich flink aan de vele hobbels, gaten en paaltjes, vooral in het buitengebied. Fietsplatform, NTFU, ANWB en Fietsersbond vinden het de taak van Provincies om die problemen aan te pakken. Daarom sturen ze verbeterpunten naar Provincies, waar zij snel winst voor de fiets mee kunnen behalen. 

Dijkwegen

Hoe veilig vinden fietsers het op dijkwegen

Fietsen over kilometers lange dijken is een feest voor iedereen die van oer-Hollandse landschappen houdt. Maar hoe veilig voelen fietsers zich eigenlijk, als ze zo'n dijkweg delen met andere fietsers, wandelaars, autorijders, motorrijders en landbouwverkeer. 

Je toertocht opgeven voor 2023? Doorloop deze stappen!

Jaarlijks genieten zo'n 300.000 fietsers, samen goed voor ruim 1,5 miljoen inschrijvingen, van al het moois dat toertochten te bieden hebben. NTFU clubs organiseren jaarlijks ruim 1100 toertochten die samenkomen in de toertochtkalender in Fietssport Magazine en via Fietssport.nl. Naast het enorme bereik van Fietssport magazine en Fietssport.nl, zorgen we door de kalender ook voor afstemming en coördinatie tussen de verschillende tochten. Organiseren jullie in 2023 (weer) een toertocht (of tochten) en wil je deze publiceren in de Fietssport kalender? Doorloop dan vóór 26 november 2022 de eerste twee stappen van het onderstaande stappenplan. 

Gelderse veerponten

NTFU op de bres voor veerponten in Gelderland

Schipper, kan ik straks nog overvaren? Dat is de vraag in Gelderland. Het geld voor de veerponten is op. Tientallen ponten verdwijnen, waardoor je straks kilometers om moet fietsen. Samen met fiets- en wandelorganisaties, start de NTFU een petitie.

6x praktische tips voor het organiseren van een digitale ALV

In dit artikel schreven we eerder al over de mogelijkheden die verenigingen hebben als het gaat om het organiseren van de Algemene Ledenvergadering in tijden van corona. Door de corona spoedwet is het mogelijk om de ledenvergadering digitaal plaats te laten vinden, ook als dit nog niet is opgenomen in de statuten. Maar hoe organiseer je zo’n vergadering nu op een praktische manier? We geven een aantal tips.