Land van Cuijk maakt tochten tot 1.500 deelnemers vergunningsvrij

Tochtorganisaties worstelen met steeds ingewikkeldere regels en procedures. Om te voorkomen dat ze afhaken, lobbyen KWbN en NTFU voor eenvoudigere regels. Dat dat mogelijk is, bewijst de gemeente Land van Cuijk. Daar zijn tochten met maximaal 1.500 deelnemers sinds 1 juli vergunnings- en meldingsvrij.

“In Land van Cuijk is altijd wat te doen”, zegt burgemeester Marieke Moorman met een brede lach. “Er wordt veel georganiseerd, voornamelijk door vrijwilligers. Daar zijn we blij mee, want dat is goed voor de leefbaarheid en de sociale verbinding in onze kernen. Maar ook hier hebben organisatoren moeite met alle regels waaraan zij moeten voldoen. Daarom heeft de gemeenteraad eind vorig jaar in een motie gevraagd ons hele evenementenbeleid te versoepelen. Om te beginnen voor kleinere evenementen.”
 

Veiligheid blijft prioriteit

Met die opdracht ging de gemeente dit jaar voortvarend aan de slag. “We hebben alle vergunningaanvragen van 2023 geïnventariseerd en in evenementsoorten ingedeeld”, vertelt Moorman. “Per soort hebben we gekeken wat mogelijk was. Wat kan minder, wat kan makkelijker en wat is acceptabel? Eén ding heeft nooit ter discussie gestaan en dat is veiligheid. Dat blijft prioriteit.”

Resultaat van alle overwegingen is dat voor veel risico-arme evenementen sinds 1 juli geen vergunning of melding meer nodig is. Dat gaat onder meer om jeugdactiviteiten, festiviteiten, markten en sporttoernooien, maar ook om één- of meerdaagse wandel- en toertochten met maximaal 1.500 deelnemers. Voorwaarden zijn vastgelegd in het ‘Aanwijzingsbesluit vergunningsvrije en meldingsvrije evenementen Land van Cuijk 2024’.
 

Verkeersregels en andere voorwaarden

Een vergunningsvrije tocht mag geen wedstrijd zijn, geen onderdeel zijn van een groter evenement en er moeten geen wegafsluitingen voor nodig zijn. Uit oogpunt van veiligheid is het belangrijkste dat deelnemers zich aan de reguliere verkeersregels houden. Dat betekent wandelen of fietsen op daarvoor bestemde wegen en paden en verkeerstekens opvolgen. Alleen op echt gevaarlijke punten is het dan nodig om verkeersregelaars in te zetten. 

Overige voorwaarden hebben betrekking op tijd (alleen tussen 07.00-23.00 uur), een EHBO-voorziening en het gebruik van routewijzers. Ook blijft toestemming nodig van andere gemeenten en terreineigenaren als een tocht door hun gebied gaat. “In onze gemeente hebben organisatoren dat allemaal al goed geregeld”, geeft Marieke Moorman aan. “Ik ga er vanuit dat ze die verantwoordelijkheid blijven nemen, ook zonder vergunningsplicht.” 
 

 

Minder administratieve lasten

Door als gemeente minder eisen te stellen, houden organisatoren meer tijd en energie over om te doen waar ze goed in zijn. “En dat is het organiseren van mooie evenementen”, aldus de burgemeester.  

Geen vergunningaanvraag betekent ook voor de gemeente minder administratieve lasten. “Van alle evenementen met een vergunningaanvraag in 2023 zijn er nu zo’n honderd vergunningsvrij. Dat scheelt onze vergunningverleners twee tot vier uur per aanvraag. Die tijd kunnen ze nu gebruiken om meer aandacht te besteden aan ondersteuning en grotere, risicovollere evenementen.”
 
“Het nieuwe beleid heeft niets met een terugtrekkende overheid te maken, wel met een vertrouwen gevende overheid”

 
Vertrouwen gevende overheid

Het nieuwe beleid heeft niets met een terugtrekkende overheid te maken, geeft Moorman voor alle duidelijkheid aan. “Wel met een vertrouwen gevende overheid. Organisatoren hebben meestal jarenlange ervaring. Die weten wat ze moeten doen en dat doen ze goed. Dat moet je als overheid niet allemaal dicht willen regelen. Waar nodig wél ondersteunen. Ook zonder vergunning kunnen organisatoren nog steeds met al hun vragen bij ons terecht. En we overwegen om een aantal hulpmiddelen te ontwikkelen. Bijvoorbeeld voor het maken van een veiligheidsplan of een plattegrond op schaal.”
 

Best spannend

Vragen zijn er op dit moment meer dan in voorgaande jaren. “Het gaat om nieuw beleid en we leggen meer verantwoordelijkheid bij de organisatoren”, zegt Moorman. “Dat is wennen en maakt soms ook onzeker. Dus dan belt een organisator toch nog even met het gemeentehuis om te vragen hoe hij iets het beste kan aanpakken.”

De burgemeester verwacht dat veiligheid voor organisatoren centraal komt te staan. “Meer dan als onderdeel van een veel uitgebreidere vergunningaanvraag.” Een voordeel is dan als tochten aangesloten zijn bij een sportbond zoals KWbN en NTFU. Zij worden door de bonden vaak professioneel ondersteund en hebben hun zaken daardoor goed voor elkaar  Moorman: “Voor wandel- en toertochten besteden ook KWbN en NTFU veel aandacht aan veiligheid. Dat is voor ons als gemeente prettig om te weten.” 
 

Spannend, maar vol vertrouwen

Ook voor de gemeente is het nieuwe beleid even wennen. “Organisatoren van risico-arme evenementen hebben geen vergunningsplicht, maar ook geen meldplicht meer. Officieel weten we dus niet eens dat hun evenement plaatsvindt. Dat vind ik als burgemeester best spannend. Tegelijkertijd heb ik alle vertrouwen in de organisatoren in Land van Cuijk. Die hebben laten zien dat ze heel serieus en tot heel veel in staat zijn.”

Door: Nelleke Naaktgeboren

Vervolg

Ondertussen gaat de gemeente verder met de evaluatie van haar totale evenementenbeleid. Daarvoor zijn twee avonden met organisatoren en andere belanghebbenden van grotere en risicovollere evenementen georganiseerd. Ook was er een thema-avond voor de leden van de gemeenteraad. Eind 2024 moet het evenementenbeleid herzien zijn.
 

Gemeente Land van Cuijk

De Brabantse gemeente Land van Cuijk bestaat nog maar kort. Zij is ingesteld op 1 januari 2022 na een fusie van vijf gemeenten: Boxmeer, Cuijk, Grave, Sint Anthonis én Mill en Sint Hubert. De nieuwe gemeente bestaat uit een stad (Grave) en 32 dorpen. Samen hebben zij 92.000 inwoners. In het kader van een nieuwe Algemene Plaatselijke Verordening (APV) wordt ook het evenementenbeleid onder de loep genomen. Het nieuwe beleid voor risico-arme evenementen is daarvan het eerste resultaat.

Misschien ook interessant...

Fiets in de trein

Geen nieuwe pilot reservering fiets in trein

Goed nieuws voor iedereen die wel eens met de fiets op de trein stapt, bijvoorbeeld tijdens een bikepacking trip of naar de start van een toertocht of mountainbikeroute. Er komt dit jaar geen vervolg op de pilot voor het verplicht reserveren van de fiets in de trein.

De Nederlandse Loterij steunt de fietssport

De Nederlandse Loterij draagt elk jaar ongeveer een kwart van de opbrengsten af aan het NOC*NSF en 77 sportbonden, waaronder de NTFU. Daarmee is het naast contributies, subsidies en sponsoring een belangrijke financiële duw in de rug.

Hoe je als vereniging om kunt gaan met stijgende prijzen en inflatie

De prijzen van consumentengoederen en -diensten stijgen. In juni 2022 waren goederen en diensten 8,6 procent duurder dan een jaar daarvoor, in juli ging het zelfs om 10,3 procent. Ook verenigingen kunnen te maken krijgen met stijgende kosten voor bijvoorbeeld accommodaties, inkoop voor toertochten of voor clubkleding en uitjes. Daarom geven we in het onderstaande artikel enkele tips hoe je hier als vereniging mee om kunt gaan. 

NTFU

Woorden raken. Ook die van jou.

De fietssport is er voor iedereen: fietsen is wat ons verbindt. Toch voelt niet elke wielersporters zich welkom in de sport. Zo worden fietsers met een maatje meer niet door iedereen serieus genomen. Net als mensen met een goedkope fiets en kleding.

Goed voorbeeld: Instructeurs opleiden met financiële ondersteuning vanuit het Sportakkoord

Wil je als vereniging instructeurs opleiden, maar heb je daar niet de financiële middelen voor? Vanuit het Sportakkoord kun je aanspraak maken op een vergoeding. Dat bood Mountainbikevereniging Havelte en FietsZe Vledder de mogelijkheid begeleiders op te leiden tot basisinstructeur MTB

Top 10 Recreatief fietsen

Snelle winst te behalen voor de fiets in landelijk gebied

De ideale wielrenroute is verkeersluw en gaat over goede wegen en paden. Met nadruk op ideaal, want recreatieve fietsers ergeren zich flink aan de vele hobbels, gaten en paaltjes, vooral in het buitengebied. Fietsplatform, NTFU, ANWB en Fietsersbond vinden het de taak van Provincies om die problemen aan te pakken. Daarom sturen ze verbeterpunten naar Provincies, waar zij snel winst voor de fiets mee kunnen behalen. 

Dijkwegen, Veiligheid

Driekwart fietsers vindt het onveilig op dijkwegen

Driekwart van de fietsers vindt het onveilig op de dijk. Vooral door te hard rijden en te krap inhalend gemotoriseerd verkeer en als het druk is op mooie dagen. Dat komt naar voren uit onderzoek van ANWB, Fietsersbond, Fietsplatform, NTFU en VVN.

Ondersteuning bij lokale lobby

NTFU tegen sluiting van bospaden Arnhem voor fietsers

De NTFU is tegen afsluiting van de onverharde paden voor fietsers nabij Arnhem. De bond vindt dat mountainbikers en gravelbikers hard worden geraakt door de sluiting. Dat laat de bond in een brief aan de gemeenteraad weten.

Beter wielrennen of mountainbiken met Start2Bike

Wielrennen of mountainbiken is niet moeilijk. Toch? Niets is minder waar en zeker voor degenen die net begonnen zijn met wielrennen of mountainbiken. Remmen, schakelen, in- en uitklikken op de pedalen en fietsen in een groep is toch echt anders dan op een gewone fiets. Met Start2Bike verbeter je je fietstechnieken in vier trainingen.

Kennis & onderzoek

Populariteit wielersport groeit, met name onder jonge vrouwen

Het aantal wielersporters in Nederland is toegenomen tot meer dan 900.000. Steeds meer mensen wielrennen, mountainbiken of gravelbiken, blijkt uit onderzoek van wielersportbond NTFU in samenwerking met Ipsos. Wat opvalt is dat de helft van de vrouwen in de wielersport jonger dan 35 jaar is. Bij de mannen is dit 23 procent.