Binnen de meeste verenigingen gelden duidelijke afspraken. Bijvoorbeeld over het gewenste gedrag tijdens het fietsen, snelheid binnen de groep en wat er van leden wordt verwacht als het aankomt op de coronamaatregelen. Houdt iedereen zich aan de afspraken? Of vinden leden het onduidelijk en gaat het wel eens mis? Met deze 6 tips spreek je leden gericht aan en stuur je aan op een positief effect.
Binnen de meeste verenigingen gelden duidelijke afspraken. Bijvoorbeeld over het gewenste gedrag tijdens het fietsen, snelheid binnen de groep en wat er van leden wordt verwacht als het aankomt op de coronamaatregelen. Houdt iedereen zich aan de afspraken? Of vinden leden het onduidelijk en gaat het wel eens mis? Met deze 6 tips spreek je leden gericht aan en stuur je aan op een positief effect.
Zonder feedback is het enorm moeilijk om je aan te passen. Als jij iemand op een goede manier kan aanspreken, help je dus de ander zich te verbeteren. Daarmee vergroot je bovendien binnen je vereniging de veiligheid en het bevordert de gezelligheid. Dat klinkt logisch, maar het aanspreken zelf kan heel lastig zijn om te doen. Zo is bijvoorbeeld de timing niet altijd geschikt en is het verstandig goed te bedenken of je iemand persoonlijk of in de groep aanspreekt.
Wees je bewust van het feit dat de waarnemingen die mensen doen afhankelijk zijn van de bril die zij ophebben. Het kan zo zijn dat je verenigingsgenoot een situatie totaal anders beleefd dan dat jij dat doet. Wil je iemand aanspreken? Houd er dan rekening mee dat de snelheid waarmee mensen waarnemen én interpreteren enorm hoog is en de interpretatie dus per persoon kan verschillen.
Bedenk vooraf wat je wilt overbrengen en wat het gewenste resultaat is. Houd daar bij in gedachten dat je gesprekspartner de situatie anders kan hebben ervaren (zie tip 2).
Iedereen heeft een andere voorkeur hoe hij/zij graag aangesproken zou willen worden. Verplaats je dus in een ander als je iemand gaat aanspreken. Benader je iemand vanuit de afspraken die zijn gemaakt? Spreek je iemand persoonlijk aan en geef je aan wat het met jouw gevoel doet? Of baseer je het gesprek vooral op de feiten?
Ieder heeft zijn eigen voorkeuren als het op gedrag en communicatie aankomt. Door middel van het DISC-model kunnen we deze voorkeuren onderbrengen binnen vier persoonlijkheidsstijlen. DISC staat voor Dominant, Invloed, Stabiel en Consciëntieus en geeft meer inzicht in voorkeuren en irritaties van verschillende persoonlijkheden. Weet je onder welke persoonlijkheidsstijl jij valt? Je kan hier een gratis DISC-test doen.
Enkele praktische tools die je tijdens je gesprek kunt inzetten:
Tijdens de online training ‘Aanspreken op gedrag’ leer je hoe je leden kunt aanspreken op hun gedrag. Onder leiding van een professional gaat een trainersacteur aan de slag met probleemsituaties die jij zelf inbrengt en kun je – als je dat wilt – live oefenen. We organiseren deze training samen met trainingsbureau DBTA van Jeroen de Blij. Interesse in deze workshop? Meld je alvast aan via verenigingen@ntfu.nl. Je ontvangt een bericht zodra er een nieuwe datum voor de training bekend is.
Op 11 juni was de jaarlijkse Unieraadsvergadering op Papendal. De Unieraad bestaat uit 25 vrijwillige afgevaardigden namens de verenigingen en 4 afgevaardigden namens de individuele leden. Zij geven tijdens de vergadering goedkeuring aan het beleid van het hoofdbestuur en uniebureau van de NTFU.
Sinds 28 november gelden er weer strengere coronamaatregelen. Zo zijn de 1,5 meter afstand en het mondmasker weer verplicht en is publiek niet toegestaan. Dat betekent dat je als organisator ook maatregelen moet nemen om bijvoorbeeld drukte te verminderen. Hoe doe je dit?
De manier waarop je leden zich gedragen binnen de vereniging, ligt vaak in de lijn van de cultuur van de club. De regels zijn vaak ongeschreven. Toch kan het heel nuttig zijn om deze gedragsregels op papier te zetten en er met je leden over te praten.
Ondanks hoge inflatiecijfers gaan NTFU-leden in 2023 niet meer betalen voor hun fietsschadeverzekering, dat maakte verzekeringspartner Meijers bekend.
Naar schatting zijn er 60.500 fietsers (bron: Wielersportmonitor 2019) die niet lid zijn van een vereniging, maar dat wél graag willen. Voor jouw vereniging de kans om nieuwe leden aan te trekken. Zeker nu fietsen steeds populairder wordt. Maar, hoe maak je hen enthousiast om lid te worden? De NTFU helpt je hierbij tijdens de actie ‘Welkom op de Club’. In juli kunnen potentiële leden kennismaken met het fietsen bij een club. Doet jouw vereniging ook mee?
De NTFU is tegen afsluiting van de onverharde paden voor fietsers nabij Arnhem. De bond vindt dat mountainbikers en gravelbikers hard worden geraakt door de sluiting. Dat laat de bond in een brief aan de gemeenteraad weten.
Wielersportbond NTFU en Ekoï gaan tot minstens 2025 samenwerken. Het Franse merk is sinds 2001 actief op de internationale markt voor fiets gerelateerde producten en heeft zich opgewerkt tot een toonaangevende speler. Via de samenwerking met de NTFU geeft Ekoï extra aandacht voor de Nederlandse fietsers.
NTFU clubs organiseren jaarlijks ruim 1100 toertochten die samenkomen op de toertochtkalender in Fietssport Magazine en via Fietssport.nl. Organiseren jullie in 2025 (weer) een toertocht en wil je deze publiceren in de
Mountainbiken is populair: het aantal beoefenaars steeg de afgelopen jaren naar 480.000. Ook het aantal nieuwe MTB-routes nam in die periode toe. Dat is maar goed ook, want aantrekkelijke routes voorkomen overlast.
De NTFU wil dat mountainbikers over mooie en veilige routes rijden. De bond helpt daarom trailcrews die de tracks aanleggen. Ruim 20 van die crews kwamen naar de jaarlijkse Traildag in Mook. Doel: ervaringen uitwisselen, plannen bevragen, kennis delen en ambities bij elkaar stimuleren.