Wielrennen, mountainbiken en gravelbiken zijn ongekend populair en dat snappen wij maar al te goed. Steeds meer mensen starten of overwegen na langere tijd opnieuw te beginnen met fietsen. Om deze mensen kennis te laten maken met wielerverenigingen, organiseerden we deze zomer de actie Welkom op de club. Zo’n 100 clubs ontvingen door deze ledenwerfactie aanmeldingen van wielrenners en mountainbikers graag eens mee wilden fietsen met de club.
Wielrennen, mountainbiken en gravelbiken zijn ongekend populair en dat snappen wij maar al te goed. Steeds meer mensen starten of overwegen na langere tijd opnieuw te beginnen met fietsen. Om deze mensen kennis te laten maken met wielerverenigingen, organiseerden we deze zomer de actie Welkom op de club. Zo’n 100 clubs ontvingen door deze ledenwerfactie aanmeldingen van wielrenners en mountainbikers graag eens mee wilden fietsen met de club.
Fietsers konden in de maand juli vier weken lang vrijblijvend meefietsen met verenigingen en waren automatisch aangemeld voor de introducéverzekering. Tijdens Welkom op de club zetten we via Fietssport onderstaande video uit om zoveel als mogelijk ‘ongebonden’ fietsers te bereiken. Met resultaat. In juli schreven ruim 181 fietsers zich in voor het introducélidmaatschap.
Na het introductielidmaatschap – dat speciaal voor de actie 6 i.p.v. 4 weken geldig was - besloot zo’n 25% daadwerkelijk lid te worden. Daarvan was 70% man en 30% vrouw en de gemiddelde leeftijd van deze nieuwe leden was 43 jaar.
Ook promootten we het XL-lidmaatschap, dat we voor deze actie op 1 juli lieten ingaan in plaats van 1 september. Zo konden fietsers langer genieten van de voordelen van het lidmaatschap. Maar liefst 430 fietsers sloten in juli het XL-lidmaatschap af, waarvan ruim 65% via de vereniging.
Verenigingen door het hele land profiteerden van de ledenwerfactie Welkom op de club. Zo’n 100 verenigingen ontvingen aanmeldingen van fietsers die graag een keer wilden meefietsen.
De 21 verenigingen die zich specifiek hadden aangemeld voor de actie, konden rekenen op extra support. Speciaal voor deze clubs, targetten we de video en de clubpagina op sociale media. Fietsers die in een straal van 15 kilometer rondom de club woonden, kregen zo de video in hun tijdlijn te zien. In totaal bereikten we met de video op sociale media ruim 42.000 fietsers en werd de video bijna 117.000 keer bekeken.
Ook stuurden we naar 16.400 individuele Fietssport-leden die geabonneerd zijn op de nieuwsbrief, een aparte mailing. Ruim 55% opende deze nieuwsbrief. Ook fietsers met een Basic-account – 34.400 stuks – werden via mail uitgenodigd vrijblijvend mee te fietsen bij een club in de buurt. Bijna 16.000 mensen bekeken deze servicemail.
Via de video, nieuwsbrief en social-media-berichten, werden fietsers naar de clubpagina’s op Fietssport.nl geleid. Daar konden ze een club bij hen in de buurt uitzoeken. Het bezoek op de overzichtspagina vervijfvoudigde en de detailpagina’s per club werden twee maal zo vaak bezocht, als de maand ervoor.
Om het potentiële leden makkelijker te maken zich aan te melden voor een kennismakingsrit, verbeterden we de clubpagina’s op Fietssport. Via ‘Fiets een keer mee’ vullen potentiële leden hun gegevens in en worden ze direct aangemeld voor de introducéverzekering. De secretaris ontvangt automatisch melding van een nieuw introducélid. Nieuwe introducéleden vind je ook terug in de ledenlijst op NTFU.nl.
Sociale contacten opdoen en onderhouden en motivatie om vaker te fietsen, zijn de belangrijkste redenen voor fietsers om in verenigingsverband te fietsen. Jaarlijks vinden zo’n 3.000 wielersporters* daarom hun weg naar een vereniging (*cijfers 2019).
Helaas neemt ook een vergelijkbaar aantal afscheid van de vereniging. Zij blijven echter wel fietsen. Opvallend is dat 20% van opzeggers, minder dan 2 jaar lid is geweest van de club. De voornaamste redenen om op te zeggen zijn dat ze geen aansluiting vinden bij een (snelheids)groep of dat zij de sfeer en cultuur niet prettig vinden.
Belangrijk dus dat je potentiële leden vanaf het begin goed opvangt. Dat begint al met het eerste contact per mail. Krijg je een aanmelding van een fietser, die graag eens met je club mee wil rijden?
Stuur hem/haar direct een bevestigingsmail met data, tijdstippen, verzamellocatie en contactgegevens en heet hem/haar van harte welkom op jullie club. Willen jullie geen potentiële leden meenemen tijdens de clubrit? Wijzig dit dan via Mijn club op Fietssport.
Lees ook: 6x tips om leden welkom te heten op de club
Om te zorgen dat potentiële leden direct aansluiting vinden bij je vereniging, organiseren we in het voorjaar van 2022 opnieuw de ledenwerfactie Welkom op de club. Noteer daarom alvast maart/april 2022 in jullie jaarplanning:. Houd de website en nieuwsbrief goed in de gaten voor meer informatie.
Dit weekend lijkt het mooi fietsweer te worden. Veel mensen pakken dan de fiets. Bij de Alliantie Samen Fietsen grijpen ze daarom de lente aan om fietsers en andere weggebruikers op te roepen rekening met elkaar te houden: “Fiets vriendelijk, dan gebruikt iedereen het fietspad veilig en met plezier.”
Soms gebeuren er dingen op de sportvereniging die niet door de beugel kunnen. Wangedrag op de vereniging of bij een toertocht dient uiteraard aangepakt te worden. In de sportsector bestaat daarom het zogenaamde ‘Tuchtrecht’.
Vaak gaat het goed en delen we het fietspad zonder problemen. Soms gaat het mis en zijn er irritaties. Hoe komt dat? Is het drukker, zijn er meer verschillende soorten fietsers, is er minder begrip, ligt het aan de infrastructuur of is het een combinatie? Om deze ontwikkelingen beter te begrijpen en oplossingen te verkennen, testen en in praktijk te brengen, startte de Universiteit van Amsterdam het landelijk onderzoeksproject SamenOpHetFietspad. De NTFU heeft zich bij dit onderzoek aangesloten.
Rijkswaterstaat moet meer doen om fietsen en wandelen mogelijk te maken op de Afsluitdijk. De 32 kilometer lange dijk blijft tot 2025 gesloten voor fietsers en wandelaars omdat de dijk versterkt en vernieuwd wordt. Fietsplatform, Wandelnet, de NTFU en Fietsersbond zijn teleurgesteld en sturen daarom een brief aan de Tweede Kamer. Daarin vragen ze opnieuw aandacht voor de adviezen die ze begin 2020 al gaven aan Rijkswaterstaat.
Mountainbiken is populair: het aantal beoefenaars steeg de afgelopen jaren naar 480.000. Ook het aantal nieuwe MTB-routes nam in die periode toe. Dat is maar goed ook, want aantrekkelijke routes voorkomen overlast.
Wielersportbond NTFU merkt dat mountainbikeroutes onder druk komen te staan. Tegenstanders van de routes voeren steeds vaker een juridische strijd. Daarmee willen ze voorkomen dat nieuwe mountainbikeroutes worden aangelegd of bestaande routes gesloten worden. In Twente luidt nu ook de politiek de noodklok: organisaties moeten met elkaar praten, geen strijd voeren, vindt de CDA-fractie. Dat vindt ook de NTFU, die zelf regelmatig met onderhoudsgroepen, terreineigenaren, natuurbeheerders en routebureaus aan tafel zit.
Beginnende wielrenners, mountainbikers of gravelaars kunnen binnenkort weer deelnemen aan Start2Bike. In 4 lessen leren zij hoe je beter fietst, verbeteren ze hun conditie en ontmoeten ze andere fietsers.
Steeds meer mensen stoppen met sporten, omdat ze geblesseerd raken. Bijvoorbeeld na een valpartij. Dat komt naar voren uit sportblessurecijfers van VeiligheidNL. Zonde, want vaak is zo'n blessure te voorkomen. Hoe? Door techniektrainingen te volgen.
Om MTB-routes veiliger te maken, introduceert wielersportbond NTFU een kleurensysteem. Net als op de skipistes, geeft elke kleur de moeilijkheidsgraad van de route aan. De MTB-routes in Twente hebben de primeur: de eerste bordjes hangen bij Het Hulsbeek in Oldenzaal.
Bij Goirle en Hilvarenbeek kun je kilometers lang fietsen langs heide, bossen en vennen. Dat wil Brabants Landschap graag zo houden, maar de natuur is kwetsbaar. Speciaal voor Brabantse fietsers, wielerclubs en natuurbeheerders lanceert de NTFU daarom een Brabantse versie van de Gravel Code.